În 2023, prețul produselor va fi mai important pentru cumpărători decât marca, spun două treimi dintre comercianți, potrivit unui studiu Deloitte.
Consumatorii vor acorda o importanță mai mare prețului produselor decât mărcii în acest an, ceea ce le va crea dificultăți comercianților, în condițiile în care acționarii pun o presiune tot mai mare pe majorarea prețurilor pentru a compensa creșterea costurilor, arată studiul Deloitte Retail industry outlook 2023.
Totodată, 7 din 10 respondenți spun că gestionarea forței de muncă este principala provocare a anului 2023 și aproape toți susțin că inflația le va afecta profitabilitatea, iar schimbarea comportamentului cumpărătorilor va avea consecințe asupra activității lor pe termen mediu.
Conform studiului, 70% dintre comercianți consideră că persistența deficiențelor pe lanțurile de aprovizionare va afecta creșterea companiilor din domeniu în 2023.
Cum pot face față firmele provocărilor legate de schimbarea comportamentului consumatorilor
Pentru a face față provocărilor legate de schimbarea comportamentului consumatorilor, comercianții trebuie să își îmbunătățească infrastructura de comerț online, respectiv serviciile de livrare, de retur și să dezvolte vânzările prin intermediul rețelelor sociale, conform studiului.
Cumpărătorii online au așteptări mai mari cu privire la livrarea comenzilor, astfel că 8 din 10 comercianți anunță investiții în modernizarea lanțurilor de aprovizionare și distribuție în acest an.
Peste două treimi sunt foarte încrezători că vor putea oferi consumatorilor o experiență cursivă de cumpărare, dar trebuie să investească în soluții de livrare mai profitabile, cum ar fi centrele automate de procesare a comenzilor, care ajută la creșterea capacității de stocare, a vitezei de transfer, la ambalarea comenzilor pentru mai multe magazine și, în final, la eficientizarea utilizării resursei umane.
Comerțul online câștigă tot mai mult teren și în țările europene, inclusiv România.
Creșterea a accelerat în perioada pandemiei și, deși ulterior s-a temperat, cele mai recente date arată că, de fapt, viitorul comerțului este online.
„Conform Eurostat, în 2022, 64% dintre cetățenii Uniunii Europene au cumpărat produse sau servicii online, cu 1% peste nivelul din 2021. Cei mai activi în această direcție sunt tinerii între 25 și 34 de ani (87% au cumpărat online în 2022). În România, procentul celor care cumpără online este de doar 46% din cetățeni, dar țara noastră se află printre statele UE cu cea mai mare viteză de creștere înregistrată în ultimii zece ani. Așadar, comercianții trebuie să se adapteze la această tendință și să ofere clienților servicii complexe, asociate comerțului online (modalități mai atractive de prezentare a produselor, procesarea rapidă a comenzilor, retur eficient), dat fiind că, cel puțin în UE, cumpărătorii aleg tot mai des produse din alte state membre”, a declarat Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.
În schimb, dezvoltarea comerțului online a generat preocupări cu privire la gestionarea retururilor, în creștere comparativ cu vânzările fizice (30% față de 10%).
Pentru că nu pot vedea și proba produsul, jumătate dintre consumatori comandă mai multe mărimi și culori pentru a-l găsi pe cel potrivit, arată studiul.
Astfel, comercianții trebuie să găsească soluții pentru a oferi informații exacte despre produsele vândute online (mărime, imagine și descriere) și să ofere modalități mai atractive de prezentare (bazate pe realitatea augmentată).
Spre exemplu, când produsul este vizualizat tridimensional, rata de retur este cu 40% mai mică, conform Deloitte.
În plus, utilizarea inteligenței artificiale în sistemele de analiză poate să ajute la prevenirea retururilor frauduloase, prin identificarea clienților de încredere, și la scurtarea perioadei de rambursare a banilor. Aceste instrumente ar determina reducerea costurilor, dar și îmbunătățirea experienței clienților.
Pe măsură ce asimilează schimbările intervenite în comportamentul consumatorilor, comercianții văd un potențial tot mai mare de creștere a comerțului „social”, astfel că 60% estimează că consumatorii vor plasa comenzile direct pe rețelele sociale în acest an.
Un factor favorizant este acela că nativii digitali, care sunt mai implicați în comerțul „social” decât generațiile anterioare, capătă o putere de cumpărare tot mai mare.
Astfel, 7 din 10 comercianți estimează o colaborare mai strânsă cu rețelele sociale și cu influencerii pentru a beneficia de amploarea comerțului „social”.
Totodată, în 2022, 94,4% dintre millennials foloseau telefoane inteligente, iar timpul mediu petrecut pe rețelele sociale a crescut în ultimul deceniu cu peste 60% și a ajuns la 8 ore pe zi în 2021.
Totodată, 61% dintre utilizatori au încredere în influenceri, în timp ce doar 38% țin cont de recomandările mărcii.
Studiul Deloitte Retail industry outlook 2023 a fost realizat în Statele Unite pe baza unui sondaj la care au participat 50 de directori din companii de profil, responsabili cu deciziile strategice în cadrul organizației. Dintre aceștia, 70% activează în companii cu venituri anuale de peste 10 miliarde de dolari.