Brandul românesc de lactate Artesana, fondant de antreprenorii Alina și Daniel Donici, a anunțat, miercuri, într-un comunicat transmis StartupCafe.ro, semnarea unui parteneriat strategic cu Booster Capital, un fond de investiții care a primit capital inclusiv din fondurile europene din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
În cadrul tranzacției, Booster Capital a preluat pachetul de acțiuni de 20% pe care îl deținea fondul ROCA Investments în compania Artesana International SA. De asemenea, Artesana spune că atrage astfel „capital proaspăt pentru susținerea planurilor ambițioase de creștere”.
Înainte de această tranzacție, ROCA deținea 20% din Artesana, Daniel Donici avea 40%, Alina-Irina Donici, 35%, iar 5% era deținut de Sergiu-Cristian Mulțescu-Baciu, conform datelor de pe Termene.ro.
Comunicatul nu precizează valoarea investiției și nici pachetul total de acțiuni pe care îl preia Booster Capital, dar menționează că acționarii Artesana au în vedere investiții noi în business, printre care peste 10 milioane EUR într-o nouă secție de brânzeturi artizanale.
„În următorii ani, planurile comune vizează consolidarea poziției pe piața locală, formarea unei echipe de management solide, investiții într-o nouă secție de brânzeturi artizanale - un proiect estimat la peste 10 milioane de euro - și extinderea internațională. Pe lângă creșterea organică preconizată, acționarii Artesana sunt deschiși opțiunilor strategice implicând alți jucători de nișă din piața românească de lactate, bazându-se în acest sens inclusiv pe experiența extinsă a Booster Capital în achiziționarea și integrarea cu succes a unor businessuri complementare. De asemenea, Artesana va continua procesul de digitalizare și modernizare a operațiunilor pentru a răspunde mai bine nevoilor consumatorilor”, a menționat firma de lactate.
Totodată, este cunoscut că fondul de investiții Booster Capital își propune să facă investiții de 5-15 milioane EUR într-o companie, preluând un pachet majoritar de acțiuni sau poziții minoritare de control. Fondul de investiții este înregistrat legal în Luxemburg, dar echipa sa este formată majoritar din români. Parteneri în Booster Capital sunt: Laurențiu Ispir, Vlad Tabacu, Șerban Roman și Tamas Tuske.
Fondul Booster Capital I și-a propus să strângă 100 de milioane EUR pentru investiții. Din această țintă, a primit deja 30 de milioane EUR din cadrul PNRR, prin facilitatea de fond al fondurilor care are o valoare totală de 400 de milioane de euro, fonduri europene gestionate de Fondul European de Investiții (FEI). De asemenea, 15 milioane EUR și-a asigurat de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).
Înainte de investiția în Artesana, Booster a mai investit în Bisbags, producător român de ambajale din hârtie, fondat de Iulia Sullivan.
Fondatorii Artesana vor rămâne la conducerea companiei de lactate
Mai departe, fondatorii Artesana vor rămâne la conducerea companiei, „concentrându-se pe dezvoltarea strategică și pe extinderea ADN-ului brandului în regiune și pe piețe noi”, a precizat producătorul de lactate. .
„Decizia de a merge mai departe alături de Booster Capital a venit după o perioadă de reflecție intensă, cu multe provocări, dar și cu multă încredere în viitor. Ne dorim ca Artesana să rămână un brand românesc puternic, cu rădăcini locale și viziune internațională. Alinierea pe termen mediu și lung, experiența echipei Booster în producție și retail, dar și valorile comune au fost decisive în alegerea acestui parteneriat. Îmi doresc să valorific potențialul pe care România îl are de a deveni «mica Franță» a Europei de Est când vorbim despre producția de specialități de brânză. Avem toate ingredientele: tradiție, resurse locale și, mai ales, o comunitate care crede în produse curate și autentice”, a adăugat Daniel Donici”, a spus Daniel Donici, cofondator Artesana.
„Pentru noi, Artesana este mai mult decât un business. Este visul nostru pe care îl creștem cu responsabilitate și pasiune, iar prin parteneriatul cu Booster Capital ne vom putea dezvolta și mai rapid, menținând în același timp valorile și standardele înalte care ne-au consacrat. Parteneriatul cu ROCA Investments, ajuns la maturitate, a însemnat un sprijin real pentru Artesana”, a declarat, la rândul ei, Alina Donici, cofondator Artesana.

Fondată în 2012, Artesana are acum peste 2.500 de puncte de vânzare la nivel național și o gamă diversificată de peste 30 de sortimente de lactate. Pentru 2025, firma estimează venituri de 15 milioane euro.
În anul 2024, compania Artesana International SA a avut venituri totale de 55 de milioane de lei și profit de 1,6 milioane de lei. Firma avea 3 angajați proprii.
De asemenea, fabrica de la Tecuci (foto) și site-ul oficial, artesana.ro, operează pe firma Klaus SRL, deținută 100% de Artesana International SA. Klaus SRL avea 75 de angajați în anul 2024. Firma a obținut venituri de 48 de milioane de lei și profit de 4,3 milioane de lei.
Produsele Artesana se găsesc astăzi în majoritatea rețelelor de supermarketuri, în rețele locale și magazine specializate din România, dar și în magazinele românești din diaspora, în țări precum Marea Britanie, Irlanda, Belgia, Luxemburg, Danemarca, Germania, Malta, Cipru și Republica Moldova.
Artesana și-a triplat cifra de afaceri, odată cu investiția ROCA, în perioada 2020-2024.
„Artesana nu este doar o companie cu produse excelente. Este o poveste autentică de antreprenoriat românesc, pornită în vremuri complicate și crescută cu pasiune, disciplină și curaj. Când am investit, în 2020, Artesana era un vis frumos, cu potențial. Cinci ani mai târziu, este o companie matură, solidă și pregătită să intre într-un nou capitol al dezvoltării sale. Ne bucurăm că ROCA a făcut parte din această călătorie. Artesana va rămâne mereu un capitol drag din istoria noastră – și sunt convins că și ROCA va rămâne parte din ADN-ul ei. Le dorim noilor investitori să ducă mai departe această construcție, într-un mod care să onoreze povestea de până acum”, a declarat Rudi Vizental, CEO si co-fondator ROCA Investments, după vânzarea pachetului de acțiuni de 20% pe care fondul îl deținea în Artesana.
ROCA spune că a realizat astfel un exit profitabil, cu o rată internă de rentabilitate (IRR) de 30%.