StartupCafe.ro a participat la unul dintre webinarele ANAF pe tema amnistiei fiscale și a selectat câteva dintre întrebările contribuabililor și răspunsurile date de două angajate ale Fiscului.
„Amenzile sunt considerate obligații fiscale? Se pot anula în procent de 50%, respectiv 25%, după caz?”, a întrebat un contribuabil în cadrul seminarului online privind facilitățile fiscale reglementate de OUG nr. 107/2024 (anulare accesorii și debite principale), organizat pe 22 octombrie.
Răspunsul celor două angajate ANAF a fost:
„Doar cele care sunt în evidența organului fiscal pe cod numeric personal. Doar persoanele fizice care datorează amenzi pot beneficia de anularea în procent 50%, respectiv 25% a amenzii. Persoanele juridice sau chiar și PFA-urile care au amenzi pe CUI, codul unic de înregistrare, nu pot beneficia de acest procent de anulare de 50%, respectiv 25%. Procentele de anulare a obligațiilor vizează doar persoanele fizice și doar obligațiile fiscale sau amenzile care sunt evidențiate pe codul numeric personal al persoanei fizice. Dacă sunt evidențiate pe CUI nu se beneficiază această anulare în procent de 50%, respectiv 25%, după caz”.
Iată ce au mai întrebat și alți contribuabili:
1. Am depus Declarație rectificativă și apoi notificare. Inspectorii de la ANAF au spus că nu pot să trec la real pentru că e prea târziu. Trecerea ar trebui să fie făcută doar în anul următor, adică 2019, în 2020?
ANAF: Dacă dvs. v-ați exprimat opțiunea de a fi la normă de venit, încadrarea pe sistem real se face începând cu 1 ianuarie a anului următor celui în care optați pentru sistemul real. Dar dacă reglementarea legală prevede ca sistem de impozitare doar cel real, atunci este o eroare și ar trebui să depuneți Declarații rectificative. În sensul de a rectifica norma de venit. Și declarații cu sumele impozitate în sistem real. Cred că ar fi cel mai bine să solicitați sprijinul colegilor de la Asistență, în ideea de a verifica situația concretă și de a vă îndruma cât mai bine pe problematica pe care ați prezentat-o.
2. Cum trebuie depuse declarațiile? Depun declarația pe 2019, capitolul II, cu impozitare în sistem real și apoi Declarație rectificativă pe 2020, capitolul I, venitul realizat? Pot depune și pentru anul 2021 rectificativă?
ANAF: OUG 107 nu reglementează depunerea de Declarații rectificative doar pe o anumită perioadă. Pe perioadele în care dvs. considerați că aveți sau ați declarat eronat anumite impozite și taxe puteți depune Declarație rectificativă. Pentru 2019, 2020, 2021, pentru orice perioadă. Cum depuneți declarația? Dacă, de exemplu, la 2019 dvs. v-ați încadrat pe normă de venit, la normă de venit ați completat capitolul II. Acum ar trebui să evidențiați cu 0 la capitolul II și să treceți sumele datorate la capitolul I, cu venitul realizat. Pentru anul 2019. Ca să nu se dubleze acele sume.
3. Am înțeles că întâi trebuie să depun notificare în SPV, apoi să plătesc suma datorată, fără accesorii sau penalități și 25% reducere, și doar după plată voi depune tot în SPV cererea de anulare. Îmi puteți confirma dacă am înțeles corect?
ANAF: Da. În primul rând, se depune notificare și după depunerea notificării colegii verifică dacă au fost depuse toate declarațiile, efectuează toate stingerile și apoi emit Certificatul de atestare fiscală în care sunt evidențiate sumele care constituie condiție pentru a beneficia de anularea accesoriilor, inclusiv condiție pentru a beneficia de reducerea cu 25% a debitului principal restant la 31 august. Înțeleg că debitul dvs. este mai mare de 5.000 lei și prin urmare datorați diferența de 75%, iar pentru 25% beneficiați de anularea obligațiilor fiscale principale. Așadar, depuneți notificarea. Notificarea se depune prin Spațiul Privat Virtual.
Completați formularul D111 și depuneți prin SPV pe secțiunea ”Depunerea declarații”, iar după ce plătiți veți primi oricum decizie de amânare la plată pentru accesoriile și penalitățile aferente obligațiilor principale restante la 31 august 2024, precum și pentru diferența de 25% aferentă debitului restant la 31 august 2024.
După plata acestei diferențe de 75% din debitul principal, dvs. veți depune cererea de anulare a obligațiilor fiscale până cel târziu la momentul în care îndepliniți condițiile, respectiv la momentul în care ați făcut plățile, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024. La fel, cererea se depune prin SPV pe secțiunea ”Depunere declarații”.
4. Pentru Declarațiile rectificative depuse după data de 1 septembrie 2024 de către persoana fizică se poate beneficia de reducerea de 25% sau 50% din principal?
ANAF: Dacă obligațiile fiscale principale sunt restante la 31 august 2024, se poate beneficia de anularea acestora în procent de 25%, respectiv 50%, în funcție de cuantumul obligației fiscale principale.
5. Se poate depune Declarație rectificativă pentru perioada 2019 - 2020 chiar dacă PFA-ul este închis din 2022? Sau poți beneficia de rectificativă doar dacă PFA-ul mai este deschis?
ANAF: Depuneți Declarație rectificativă dacă considerați că aveți obligații fiscale. Oricum, declarația se depune pe CNP-ul persoanei fizice și se poate beneficia de anularea obligațiilor fiscale accesorii.
6. Moștenitorii beneficiază sau nu de reducerea creanțelor cu 50%, respectiv 75%?
ANAF: Reglementarea legală vizează posibilitatea de a beneficia de anularea cu 50%, respectiv 25% a obligațiilor fiscale principale restante la 31 august 2024 de către debitori în general. Nu contează calitatea debitorului. Dacă debitul respectiv este înregistrat pe CNP, se poate beneficia.
7. Întrucât răspunsul la notificare întârzie din diferite motive, astfel trecând perioada de 25 noiembrie, cum putem de beneficia anularea accesoriilor?
ANAF: Din punctul meu de vedere, ar trebui să depuneți acele notificări, să nu le lăsați până pe 25 noiembrie, ca organul fiscal să poată să vă emită Certificatul de atestare fiscală în care vor fi evidențiate sumele care trebuie achitate și care constituie condiție pentru a putea beneficia de anularea obligațiilor fiscale accesorii. Dacă rămânem până pe 25 noiembrie, evident că va fi dificil în această situație.
Reglementarea legală prevede obligativitatea de a achita obligațiile fiscale cu termene scadente la 31 august 2024, până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de 25 noiembrie. Ar fi foarte bine să depuneți notificare să puteți primi acel Certificat de atestare fiscală în care sunt evidențiate sumele care ar trebui achitate. Primiți decizie de amânare a obligațiilor fiscale accesorii și atunci puteți ști care sunt obligațiile fiscale care ar trebui achitate pentru a beneficia de anularea accesoriilor aferente obligațiilor fiscale restante la 31 august sau pentru situația în care dvs. vă încadrați.
8. Dacă am inspecție după 25 noiembrie și se constată că este o sumă de plată, dar plătesc în termenul stipulat de decizia respectivă, îmi vor mai veni ulterior și accesorii de plată?
ANAF: Pentru controalele care sunt începute după data apariției OUG 107, respectiv după data de 6 septembrie 2024, a existat posibilitatea depunerii de Declarații rectificative în perioada cuprinsă între 6 septembrie și 27 septembrie, înainte de începerea controlului. Acele Declarații rectificative au fost luate în considerare de organele de inspecție în sensul de a se beneficia de anularea obligațiilor fiscale accesorii. A existat această posibilitate de a se depune Declarații rectificative. Controalele început după 25 noiembrie nici nu intră în discuție pentru anularea obligațiilor fiscale accesorii.
---
Citește și:
-
Ghid ANAF privind amnistia fiscală 2024. Facilități acordate, condiții, procedură
-
VIDEO. Contabil: Amnistia fiscală are un caracter grav discriminatoriu. Eu am avut poprire în 5 bănci, în aceeași zi, pentru o amendă de 300 de lei
-
Amnistie fiscală 2024: 15 întrebări de la contribuabili și răspunsurile ANAF