Editor video: Alexandru Rădulescu

----
Firmei de ridesharing Taxify îi merge cel mai bine în țările în care oamenii sunt nemulțumiți de opțiunile de transport pe care le au, iar România are un potențial uimitor pentru această afacere, a declarat, într-un interviu pentru StartupCafe.ro, Markus Villig, fondator și director general (CEO) al startupului estonian care concurează cu Uber în București.
Antreprenorul etonian care și-a deschis afacerea în anul 2013, pe când era în liceu, povestește, în interviul video, că a decis să facă o aplicație pentru transport de persoane în regim de ridesharing pentru că era foarte nemulțumit de serviciile de taxi din orașul său, Tallinn. ”Firmele de taxi luptă împotriva interesului consumatorului” - crede Villig, care susține că uneori firmele de taxi reușesc să covingă și politicieni să pună bețe în roate afacerilor de ridesharing, prin reglementări restrictive.
În interviul realizat de StartupCafe.ro la sediul Taxify de la Tallinn, antreprenorul de 23 de ani ne-a dezvăluit și procentul pe care DiDi, gigant mondial al ridesharingului, l-a preluat din afacerea lui, precum și indicii despre suma cu care au venit chinezii. Materialulele video conțin și imagini din sediul Taxify.
StartupCafe.ro: Markus, ai înființat Taxify când aveai doar 19 ani. Cum este pentru un antreprenor să-și facă start-upul la 19 ani?
Markus Villig: Bineînțeles, e o provocare destul de mare pentru un tânăr să-și deschidă o firmă, când nu ai bani, nu ai conexiuni, experiență. Deci, chiar trebuie să muncești din greu și să fii foarte motivat. Acesta este singurul avantaj pe care îl ai față de companiile mari și de antreprenorii experimentați. De asta am început devreme, încă de la 16 ani mă duceam la tot felul de hackathoane, învățam de pe internet, încercam să învăț cum se construiesc produse bune, să învăț din experiența altora.
Așa că la 19 ani aveam deja câțiva ani de experiență on-line în ceea ce trebuia să fac. Dacă nu căpătam această experiență, probabil că aș fi eșuat destul de ușor.
StartupCafe.ro: În 2013, când ți-ai deschis tu afacerea, și Uber era un startup. Ce te-a convins să te îndrepți către o afacere în ridesharing?
Markus Villig: Am vrut să rezolv o problemă personală pe care o aveam. Când eram licean, la 19 ani, era foarte greu să iei un taxi în Tallinn, experiența era oribilă, trebuia să suni mai multe firme de taximetrie, pierdeai timpul, te suprataxau, calitatea serviciilor era foarte slabă. Era o mizerie. Am considerat că dacă domeniul era atât de slab însemna că aveam o oportunitate mare să-l îmbunătățesc eu. Dacă era toată lumea mulțumită de serviciile de taxi de la bun început, probabil că nu începeam nici eu această afacere.
StartupCafe.ro: Cum vezi viitorul Taxify și al afacerilor cu ridesharing, care sunt principalele provocări ale acestor modele de afacere?
Markus Villig: Eu cred că principala noastră provocare este să convingem tot mai mulți oameni să renunțe la mașinile personale și să folosească platformele de ridesharing, ca pasageri. Noi credem că fundamental aceasta este cea mai bună soluție de a te mișca în oraș. Deci oamenii n-ar trebui să-și mai cumpere mașini proprii, care pun presiune pe resurse și generează aglomerație în trafic. Deci trebuie să muncim să convingem oamenii că acesta este viitorul.
StartupCafe.ro: În Europa, aplicațiile de ridesharing se confruntă cu provocări de reglementare și cu o opoziție puternică din partea companiilor de taxi. Cum faceți față acestor provocări?
Markus Villig: Cred că principalul nostru atu este că lumea conștientizează că acesta este viitorul. Văd o similitudine cu situația în care acum zece ani companiile producătoare de combustibili fosili încercau să convingă populația că nu există încălzire globală și că sunt un lucru bun carburanții. Tot așa, companiile de taxi își dau seama că aplicațiile de ridesharing sunt viitorul, dar tot încearcă să se opună și încă mai reușesc să convingă politicieni că nu este așa. Dar eu cred că este o bătălie pe care o vor pierde și este doar o chestiune de timp.
StartupCafe.ro: Deci le-ai declarat război companiilor de taxi...
Markus Villig: Aș spune mai degrabă că noi ne batem pentru interesul consumatorilor, iar companiile de taxi luptă împotriva interesului consumatorilor.
StartupCafe.ro: De ce spui asta?
Markus Villig: Pentru că firmele de taxi se luptă doar pentru ce le convine lor. Vor să aibă cât mai puține mașini, pentru a le rămâne lor bani mai mulți, în timp ce aplicațiile de ridesharing vor să aibă înregistrate cât mai mulți șoferi și mașini, pentru ca pasagerii să poată chema o mașină mai repede și mai ieftin. Cred că este evident că noi ne luptăm să aducem clientului un serviciu mai bun, iar firmele de taxi sunt împotrivă.
StartupCafe.ro: Taxify s-a extins în 20 de țări, inclusiv România. Sunt provocări diferite pentru afacerile ridesharing în Europa, America, Africa?
Markus Villig: Sigur, sunt provocări foarte diferite în fiecare țară. De exemplu, în Africa se pune accentul pe cerințele de calitate și de siguranță, iar noi introducem diferite metode de a notifica poliția dacă sunt incidente. În schimb, în Europa nu se pune accent pe asta. Aici, problemele sunt mai mult pe partea de reglementare. Deci fiecare țară este diferită, pentru că transportul are probleme de rezolvat la un nivel foarte local.
StartupCafe.ro: Și cum faceți față acestor diferențe? Sunt provocări în a adapta modelul de business la fiecare țară?
Markus Villig: Sigur. De asta și avem echipe locale. În fiecare țară în care operăm, avem o echipă locală, care înțelege piața, vine cu idei noi și asta este singura cale să autohtonizăm produsul și să avem succes acolo.