Platforma de comerț cu mașini SH Carvago, prezentă și pe piața din România, a pus pe o „listă neagră” o serie întreagă de modele cu motoare electrice și convenționale, ale unor mărci auto cunoscute, pe motiv că sunt „considerate suficient de riscante încât să nu mai fie oferite deloc” spre vânzare clienților săi.
Astfel, platforma pentru achiziția și vânzarea de mașini a eliminat complet din ofertă 24.756 de vehicule pe care le consideră „problematice”.
Printre acestea se numără modele ale unor mărci populare cu motoare termice, câteva hibride, dar și vehicule electrice, inclusiv Porsche Taycan.
„Fiecare model nou adăugat în listă este atent evaluat, deoarece astfel reducem oferta disponibilă și limităm opțiunile clienților. Cu toate acestea, suntem convinși că, în anumite cazuri, merită. Inspecția noastră detaliată CarAudit verifică starea tehnică a vehiculului în momentul vânzării, dar un model problematic cu defecte de proiectare poate cauza surprize costisitoare mai târziu”, a declarat Vlad Ion, country manager Carvago Romania, într-un comunicat transmis StartupCafe.ro.
De exemplu, clienții nu vor mai găsi pe platformă vehicule ale grupului VW cu motoare EA111, modele Stellantis cu motoare pe benzină turbo de 1,2 sau 1,6 l ori BMW-uri cu motorizare N47.
Platforma cehă susține că astfel clienții pot evita pe termen lung reparațiile „extrem de costisitoare”, „care pot ajunge la zeci de mii de euro”, atât pentru motoarele cu ardere internă, cât și pentru cele electrice.
„Analiza curentă a ofertelor de pe principalele portaluri de anunțuri auto din Europa indică peste 445.000 de mașini problematice la vânzare. Chiar dacă doar una din două ar suferi o defecțiune gravă, cu o reparație de peste 5.000 de euro, valoarea totală a daunelor ar depăși un miliard de euro” - mai susține Carvago.
Exemple de modele nou adăugate în Lista Neagră Carvago:
- Audi e-tron. „SUV-ul electric de la Audi a impresionat la lansare prin interiorul său premium și performanțele dinamice convingătoare. Deși bateria de tracțiune a fost obiectul unor rechemări oficiale, Carvago nu a întâlnit defecțiuni semnificative în practică. Audi e-tron a fost inclus pe Lista Neagră în principal din cauza defecțiunilor repetate și dificil de remediat ale motoarelor electrice” - spune platforma. Ani de fabricație: până în 2021 inclusiv. Motive invocate de Carvago: „Defecțiuni frecvente ale motoarelor electrice”.
- BMW 330e F30. „Varianta plug-in hybrid a generației anterioare BMW Seria 3 a fost lăudată pentru comportamentul rutier și pentru integrarea motorului electric cu cel pe benzină. Totuși, rulmenții motorului electric au o durată de viață limitată, iar ca piesă de schimb se poate comanda doar întreaga transmisie, în care este integrat motorul. În alte modele BMW cu un sistem similar, Carvago nu a constatat aceste probleme în aceeași măsură”. Ani de fabricație: fără limitări Motive inocate de Carvago: „Defecțiuni iremediabile ale rulmenților motorului electric integrat în transmisie”. Alte modele afectate: BMW 530e G30
- Ford Focus III 1.5 EcoBoost. „Motoarele pe benzină EcoBoost de la Ford, care combină injecția directă cu supraalimentarea, sunt din păcate cunoscute pentru o gamă largă de defecțiuni serioase. Unele sunt cauzate de întreținerea necorespunzătoare, dar Carvago consideră riscul prea mare pentru clienți. Atenție: este vorba despre motorul cu patru cilindri din seria Sigma. Motorul mai nou, cu trei cilindri, cu același nume comercial, instalat pe Focus generația a 4-a sau Kuga generația a 3-a, pare a fi satisfăcător din punctul de vedere al fiabilității” - motivează Carvago. Ani de fabricație: fără limitări. Motive inovate de platformă: „Supraincalzire, pătrunderea lichidului de răcire în cilindri, degradarea curelei în baie de ulei”. Alte modele afectate: Ford C-Max, Ford Kuga, Ford Mondeo, Landwind X7.
- Hyundai Tucson 1.6 CRDi mHEV. „Motoarele diesel din seria „U” ale Hyundai/Kia sunt afectate de probleme tipice pentru propulsoarele diesel, în special defecțiuni ale sistemelor de emisii. Acestea pot fi identificate în timpul inspecției CarAudit, însă versiunea mild-hybrid adaugă o problemă specifică – un mecanism de tensionare slab proiectat în sistemul hibrid de propulsie. Defecțiunea rolei poate duce la distrugerea mecanică a motorului” - afirmă Carvago. Ani de fabricație: fără limitări. Motive invocate de comerciantul SH: „Risc de distrugere a motorului în urma defectării rolei de tensionare a demarorului/generatorului, componente mecanice subdimensionate, înfundarea rapidă a filtrului de particule”. Alte modele afectate: Hyundai i30, Hyundai Kona, Kia Ceed, Kia Proceed, Kia Sportage, Kia xCeed
- Jaguar I-Pace. „Primul model electric Jaguar oferă o experiență de condus excelentă și poate fi achiziționat astăzi la prețuri atractive. Însă motivul este clar: bateria LG prezintă riscuri semnificative, inclusiv cel mai grav – incendiere spontană, chiar și după mai multe ore de staționare. Constructorul a încercat fără succes remedierea prin campanii de rechemare, iar în unele țări a fost nevoit să răscumpere mașinile. Conform datelor disponibile, problema afectează anumite loturi de producție – Carvago preferă să le excludă preventiv” - susține platforma SH. Ani de fabricație: până în 2020 inclusiv. Motive inocate de Carvago: „Probleme persistente ale bateriei de tracțiune, inclusiv risc de incendiu”.
- Opel Ampera (prima generație). „Fratele european al modelului Chevrolet Volt a fost extrem de inovator pentru vremea sa. Era un hibrid plug-in în care motorul termic nu antrena direct roțile, ci acționa ca un generator pentru reîncărcarea bateriei în timpul deplasării. Ulterior, pentru această soluție s-a impus denumirea „range extender”, iar astăzi este din nou în vogă. Motivele pentru includerea pe Lista Neagră sunt în esență banale – după câțiva ani, cedează rulmenții motoarelor electrice, iar bateriile au doar o fracțiune din capacitatea inițială” - susține Carvago. Ani de fabricație: fără limitări. Motive inocate: „Degradarea bateriei, defecțiuni ale motoarelor electrice”
- Porsche Taycan. „Cea mai rapidă încărcare, performanțe remarcabile și prestigiul mărcii Porsche nu au reușit să ferească modelul Taycan de cel mai mare coșmar al mașinilor electrice – riscul de scurtcircuit în baterie, care poate duce la incendiu. Cauza principală pare să fie aceeași ca la Jaguar I-Pace, adică chimia celulelor LG de tip „pouch”. Porsche a impus restricții de încărcare și, în unele cazuri, solicită verificări regulate ale bateriei prin diagnosticare oficială. Soluția finală a venit abia odată cu versiunea modernizată, fabricată începând cu martie 2024” - susține platforma. Ani de fabricație: până în 2024 inclusiv. Motive inocate: „Probleme persistente ale bateriei de tracțiune, inclusiv risc de incendiu”. Alte modele afectate: Audi e-tron GT
- Range Rover Evoque TD4. „Motoarele Ingenium de 2,0 litri, pe benzină și diesel, dezvoltate de Jaguar Land Rover, trebuiau să înlocuiască unitățile Ford. Numele ambițios („Ingenium” – ingenios) pare totuși ironic retrospectiv: aceste motoare suferă uzură prematură a ghidajelor din plastic ale lanțului de distribuție, defectarea turbinelor și diluarea uleiului cu motorină. Dacă problema nu este detectată la timp, se pot declanșa defecțiuni mecanice grave. Modificările constructive ulterioare au îmbunătățit fiabilitatea, dar versiunile mai vechi rămân problematice” - afirmă Carvago. Ani de fabricație: până în 2020 inclusiv. Motive inocate: Defectarea lanțului de distribuție, înfundarea filtrului de particule, uzura prematură a cilindrilor”. Alte modele afectate: Jaguar E-Pace, F-Pace, XE, XF, Land Rover Discovery, Discovery Sport, Range Rover Sport, Velar.
- Volvo V60 T4. „Puțini știu că motorul Ford 1.6 EcoBoost – un predecesor și mai problematic al unității de 1.5 litri – a fost montat și pe numeroase modele Volvo fabricate între 2010 și 2016. Dorința de a reduce cât mai mult frecarea internă a dus la o mecanică subdimensionată, răcire insuficientă și alte greșeli constructive. Datorită admisiei și software-ului diferit, motorul a funcționat puțin mai bine în modelele Volvo față de cele Ford, dar slăbiciunile structurale au rămas” - arată Carvago. Ani de fabricație: până în 2014 inclusiv. Motive: „Fisuri în chiulasă, depuneri excesive de carbon, supraîncălzire, infiltrarea lichidului de răcire în cilindri”. Alte modele afectate: Ford C-Max, Fiesta, Focus, Galaxy, Kuga, Mondeo, Volvo S60, S80, V40, V60, V70