Firmele din România se așteaptă la creșterea numărului de insolvențe și litigii legate de siguranța datelor cu caracter personal și de protecția consumatorului, potrivit unui studiu.
Siguranța datelor cu caracter personal și protecția consumatorilor sunt domeniile de reglementare care prezintă cel mai mare potențial de creștere a activității de litigii în următorii trei ani, susțin 64%, respectiv 59% dintre companiile din România, conform studiului internațional Deloitte Legal „New Roads to Dispute Resolution”.
În ambele cazuri, procentele sunt mult mai ridicate decât cele înregistrate la nivel global, respectiv 48% și 40%.
Raportul mai arată că există domenii în care, deși riscul de litigii este moderat în prezent, potențialul de creștere în următorii trei ani este semnificativ, cum ar fi:
- insolvențele (diferența dintre cei care se așteaptă la o creștere în acest domeniu și cei care estimează scădere fiind de 47 de puncte procentuale);
- securitatea cibernetică (+32%);
- fiscalitatea (+27%).
Aproape un sfert dintre respondenți au indicat litigiile colective şi de volum ca fiind o zonă de îngrijorare, ceea ce o situează pe locul al patrulea în topul subiectelor de risc în viziunea companiilor din România.
Alte rezultate ale studiului:
- 49% dintre respondenți se așteptă la creșterea activității de litigii în zona impozitului pe profit
- 49% se așteaptă la creșterea disputelor comerciale legate de repartizarea poverii fiscale între entități private
- și în zona impozitului pe venit 41%.
În plus, firmele din România consideră că utilizarea soluțiilor digitale în activitatea legată de litigii este benefică. Astfel, 78% investesc deja în digitalizarea acestui domeniu, iar 68% susțin că inteligența artificială și sistemele de automatizare a proceselor prin roboți software (Robotic Process Automation – RPA) ajută la reducerea timpului și a costurilor alocate gestionării litigiilor (vs. 58% media globală).
Totodată, rezultatele litigiilor devin mai predictibile odată cu implementarea unor astfel de soluții (53%, similar cu media globală), iar tehnologia blockchain facilitează furnizarea unor probe relevante în cadrul disputelor (56%, similar cu media globală), susțin participanții la studiu.
Pe de altă parte, doar 29% se așteaptă ca inteligența artificială și sistemele RPA să înlocuiască, chiar și parțial, avocații specializați în litigii (comparativ cu 52% la nivel global).
Studiul a fost realizat în rândul a peste 550 de directori responsabili cu coordonarea activităților financiare, fiscale sau juridice, din companii din întreaga lume, dintre care mai mult de 10% sunt din România. Cei mai mulți respondenți sunt din Europa, respectiv 79%.