Protecția Consumatorilor a dat amenzi de 1,5 milioane de lei în urma unor controale la peste 400 de firme din toată țara care vând mașini.
Principalele neregulile găsite de comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) sunt lipsa principalelor caracteristici ale maşinii, neconformităţi la contractele de vânzare-cumpărare şi lipsa preţului afişat în lei, potrivit News.ro.
Controalele s-au desfăşurat în perioada 12 februarie - 10 mai, în întreaga ţară, pentru a vedea dacă se respectă prevederile legale la vânzarea autovehiculelor noi cu motoare termice/ hybrid/ electrice prin intermediul reprezentanţelor, reţelelor de dealeri auto, parcurilor auto, site-urilor de profil, precum şi la vânzarea autoturismelor second-hand prin aceleaşi reţele.
Controalele au vizat 414 firme, dar nereguli s-au găsit la 321 dintre acestea. Astfel, au fost aplicate 293 de amenzi contravenţionale, în valoare de aproximativ 1,5 milioane de lei, şi au oprit temporar de la comercializare, pentru remedierea deficienţelor de etichetare, 117 autovehicule.
Principalele nereguli găsite la firmele care vând mașini sunt:
- lipsa principalelor carcteristici înscrise pe eticheta: denumirea produsului, caracteristicile tehnice, consum;
- lipsa meniului autoturismelor scris în limba română;
- lipsa posibilităţii selectării, respectiv configurării, în limba română, a volumului;
- lipsa afişării preţului exprimat în lei al autovehiculelor sau afişarea acestuia în euro, fără a fi menţionat cursul valutar;
- lipsa menţiunilor diferenţelor de preţ în funcţie de culoarea autovehiculului;
- punerea la dispoziţie a unor certificate de garanţie fără a avea menţionate elemente obligatorii conform legii (perioada de remediere a deficienţelor, declaraţia clară prin care se indică faptul că un consumator are dreptul la măsuri corective din partea vânzătorului, fără costuri, în caz de neconformitate a bunurilor, redactate neinteligibil, existând neconcordanţe în informaţiile oferite, extinderea perioadei de garanţie cu durară remedierii neconformităţilor care fac obiectul acesteia etc.);
- neconformităţi în redactarea contractelor de vânzare-cumpărare;
- lipsa afişării consumului mediu de carburanţi sau a tipului acestuia;
- lipsa informării cu privire la durata acumulatorului sau la autonomie pentru autoturismele electrice;
- nerespectarea regimului promoţiilor.
Totodat, în cazul comercializării mașinilor second hand, deficienţele constatate au fost: lipsa avizelor sau autorizaţiilor de funcţionare; lipsa etichetelor privind informaţiile obligatorii, a ţării de provenienţă, a listei proprietarilor, lipsa înmatriculării şi lipsa istoricului de daune; lipsa afişării preţului exprimat în lei al autovehiculelor sau afişarea acestuia în euro, fără a fi menţionat cursul valutar; punerea la dispoziţie a unor certificate de garanţie neconforme.