Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a pus în transparență, miercuri, un proiect de ordin care prevede actualizarea procedurilor privind acordarea eșalonării la plată în formă clasică și simplificată.
Astfel, în ceea ce privește acordarea eșalonării la plată în formă clasică, prin proiect se propun următoarele:
1. actualizarea și imbunătățirea modelului cererii de acordare a eșalonării la plată;
2. revizuirea documentelor justificative care se anexează acestei cereri, în sensul diminuării documentelor ce se depun de către contribuabili, astfel încât comunicarea solicitării de acordare a eșalonării la plată, prin mijloace electronice de transmitere la distanță (SPV), să se realizeze mai facil;
3. actualizarea procedurii de acordare a înlesnirilor la plată prin:
- stabilirea competenței de acordare a înlesnirilor la plată în cazul persoanelor fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, respectiv în sarcina organelor fiscale care administrează obligațiile fiscale datorate de acestea;
- eliminarea obligativității debitorului de a depune anumite documente, cum ar fi: situația financiară anuală, situația încasărilor și plăților pe ultimele 6 luni anterioare datei depunerii cererii de acordare a eșalonărilor la plată, precum și situația privind indicatorii orientativi și alte informații. În fapt, pentru constatarea situației de dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești și a capacității de plată pe perioada de eșalonare a debitorului, organele fiscale vor analiza, pe baza informațiilor pe care le dețin, cu privire la disponibilitățile bănești pe care debitorii le dețin în conturile bancare, precum și cu privire la veniturile pe care aceștia le realizează, în cazul persoanelor fizice;
- menținerea competenței organelor fiscale din subordinea A.N.A.F. de a acorda înlesniri la plată pentru creanţele vamale stabilite de către organele vamale prin decizii de regularizare a situaţiei și transmise spre recuperare prin executare silită organelor fiscale, ca urmare a precizărilor transmise de A.V.R.;
- prevederi privind acordarea eșalonării la plată în cazul debitorilor care constituie garanții într-un cuantum mai mic sau mai mare de 50% față de cuantumul obligațiilor fiscale restante ce fac obiectul înlesnirilor la plată;
- actualizarea prevederilor referitoare la verificarea condițiilor de acordare/modificare/menținere a eșalonării la plată prevăzute în conținutul referatelor ”A”și ”B”;
- prevederi privind neincluderea în decizia de modificare a eșalonării la plată a obligațiilor fiscale pentru care nu se acordă eșalonare la plată;
- prevederi privind reducererea numărului de cereri de modificare a eșalonării la plată și de menținere a valabilității eșalonării la plată, de la două cereri la o singură cerere într-un an calendaristic sau fracţie de an calendaristic;
- abrogarea prevederilor referitoare la aprobarea unei alte perioade de eșalonare la plată în cazul modificării deciziei de eșalonare la plată;
4. procedura de acordare a eșalonării la plată în cazul debitorilor care se află în procedura insolvenței;
5. actualizarea modelelor formularelor prevăzute de procedura de acordare a înlesnirilor la plată;
6. introducerea unui nou formular privind acordul pentru analizarea ieșirii din procedura insolvenței.
De asemenea, în privința acordării eșalonării la plată în formă simplificată se propune:
1. menținerea competenței organelor fiscale din subordinea A.N.A.F. de a acorda înlesniri la plată pentru creanţele vamale stabilite de către organele vamale prin decizii de regularizare a situaţiei și transmise spre recuperare prin executare silită organelor fiscale, din considerentele prevăzute la eșalonarea clasică;
2. eliminarea prevederilor referitoare la acordarea eșalonării la plată, în formă simplificată pentru debitorii prevăzuți la art.204 din Codul de procedură fiscală, respectiv cei care trebuie să achite obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a se menține autorizația, acordul ori alt act administrativ similar;
3. prevederi privind reducererea numărului de cereri de modificare a eșalonării la plată și de menținere a valabilității eșalonării la plată, de la două cereri la o singură cerere pe perioada de valabilitate a eșalonării la plată;
4. abrogarea prevederilor referitoare la aprobarea unei alte perioade de eșalonare la plată în cazul modificării deciziei de eșalonare la plată;
5. abrogarea prevederilor referitoare la renunțarea la intenția de a beneficia de restructurarea obligațiilor bugetare în cazul în care au fost depuse notificări potrivit Ordonanței Guvernului nr.6/2019;
6. actualizarea modelelor formularelor prevăzute de procedura de acordare a eșalonărilor la plată, în formă simplificată.
7. introducerea unui nou formular privind acordul de principiu în cazul modificării/menținerii valabilității eșalonării la plată pentru debitorii care trebuie să achite obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a se menține autorizația, acordul ori alt act administrativ similar, potrivit dispozițiilor art.II alin.(2) din O.G. nr. 31/2022, în vederea constituirii garanției prevăzute de lege.
Consultă AICI proiectul de ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală pentru modificarea și completarea Anexei nr.1 ”Conţinutul cererii de acordare a eşalonării la plată şi documentele justificative anexate acesteia” şi a Anexei nr. 2 ”Procedura de aplicare a acordării eşalonării la plată de către organul fiscal central”, la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr.90/2016 şi pentru modificarea și completarea Anexei la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.1767/2021 pentru aprobarea procedurii de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central.