Antreprenorii și consultanții care au depus proiecte pentru granturile PNRR de câte 20.000-100.000 EUR, pentru digitalizarea IMM-urilor, au la dispoziție o listă de întrebări și răspunsuri oficiale de la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), în vederea implementării proiectelor. De asemenea, marți, sunt programate două întâlniri online de lucru, organizată de MIPE, pentru ONG-urile, respectiv, IMM-urile, care au în implementare proiecte de digitalizare prin PNRR.
Lista de întrebări și răspunsuri din Programul pentru Digitalizarea IMM se bazează pe întrebările primite de MIPE la adresa de e-mail contact.implementarepnrr@mfe.gov.ro
Printre clarificări se numără și faptul că IMM-urile nu au nevoie să folosească sistemul PNRR pentru a achiziționa serviciile obligatorii de anunțuri mass-media pentru începerea și pentru finalizarea proiectelor, aceasta fiind o cheltuială neeligibilă din grant.
Întrebare: Achiziția serviciilor de Informare și Publicitate trebuie postată pe platforma PNRR în condițiile în care cheltuiala este bugetată dar neeligibilă din fondurile PNRR?
Răspuns MIPE: „Din punct de vedere al achizitiilor derulate de beneficiarii privați, a fost emis Ordinul nr. 372 din 8 februarie 2024 pentru aprobarea modalităţii de derulare a procedurii de achiziţie pentru atribuirea contractelor de furnizare de produse, prestare de servicii, execuţie de lucrări finanţate din fondurile externe nerambursabile şi rambursabile aferente Mecanismului de redresare şi rezilienţă, alocate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, aplicabilă beneficiarilor privaţi care nu au obligaţia respectării prevederilor legale aplicabile în domeniul achiziţiilor publice, precum şi a listei utilizate pentru verificarea achiziţiilor derulate de aceştia.
Astfel, nu reiese din conținutul Ordinului mai sus menționat sau din altă legislație aplicabilă că pentru cheltuielile neeligibile sunt obligatorii de respectat prevederile acestui Ordin, însă beneficiarii trebuie să aibă în vedere respectarea prevederilor privind identitatea vizuală”.
„Plata cheltuielilor neeligibile nu este obligatoriu să fie efectuată din contul de grant”, a mai precizat MIPE
Întâlnire online de lucru pe digitalizare PNRR, marți: de la ora 10.00, ONG-urile, iar de la ora 14.00, IMM-urile
În cadrul apelului dedicat Digitalizării sectorului organizațiilor neguvernamentale (Componenta 7, Investiția 9 – PNRR) au fost depuse peste 1.000 proiecte care au intrat în etapa de evaluare și selecție, în prezent 168 proiecte fiind în curs de contractare.
În ceea ce privește Digitalizarea IMM-urilor – grant de până la 100.000 euro (Componenta 9, Investiția 3.1 – PNRR), au fost depuse 7188 proiecte, după finalizarea procesului de evaluare fiind selectate pentru finanțare 4.555 proiecte.
Ministrul Dragoș Pîslaru a decis organizarea a două întâlniri de lucru, în format on-line, cu beneficiarii proiectelor selectate pentru finanțare din cadrul apelurilor de proiecte menționate.
Întâlnirile vor avea loc marți, 8 iulie 2025 și vizează aspecte tehnice din procesul de implementare al proiectelor și identificarea de soluții pentru derularea eficientă a proiectelor în termenele asumate:
- reuniunea dedicată ONG-urilor va începe de la ora 10:00,
- reuniunea dedicată IMM-urilor de la ora 14:00.
Coordonatele de conectare vor fi transmise către adresele de e-mail care au fost înscrise de beneficiari în cadrul platformei proiecte.pnrr.gov.ro.
Având în vedere numărul foarte mare de IMM-uri beneficiare și constrângerile platformei în care se va organiza întâlnirea, cei care nu se vor putea conecta la întâlnirea de la ora 14:00 vor putea urmări live discuțiile pe canalele Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, urmând ca înregistrarea sesiunii să rămână accesibilă pentru beneficiari.
Reprezentanții proiectelor selectate pentru finanțare sunt rugați să transmită subiectele cele mai relevante a fi abordate, la adresa de e-mail: contact.implementarepnrr@mfe.gov.ro.
Reamintim că antreprenorii IMM au încheiat de mai bine de doi ani sesiunea de depunere a proiectelor pentru granturile de câte 20.000-100.000 EUR pentru digitalizare, în cardrul PNRR, dar nici până acum linia de finanțare nu a ajuns în faza de a genera plăți.
Lista de întrebări și răspunsuri Digitalizarea IMM (PNRR):
- Cum încarc documentele în platforma PNRR?
-Modalitatea de încărcare în platforma PNRR este descrisă în Manualul de utilizare platforma proiecte.pnrr.gov.ro, ce poate fi consultat/descărcat de pe site-ul MIPE, iar ultima actualizare o găsiți aici:
https://mfe.gov.ro/actualizarea-manualului-de-utilizare-a-platformei-proiecte-pnrr-gov-ro
- În vederea demarării etapei contractuale se va transmite solicitantului o scrisoare care va cuprinde acceptarea de către solicitant a finanțării. Unde găsesc un model tipizat?
-Nu există un model tipizat în ceea ce privește adresa prin care se confirmă acceptarea finanțării acordate. Această adresă va fi întocmită de către beneficiar, conform Deciziei privind acceptarea la finanțare a proiectului depus și va fi semnată de reprezentatul legal al solicitantului și comunicată în platforma PNRR.
- Am primit contractul de finanțare în modulul Contractare, dar nu are număr și dată de înregistrare.
-Numărul contractului este numărul RUE al proiectului dumneavoastră, din data ultimei semnături a reprezentantului MIPE.
- Contractul de finanțare este semnat de ambele părți. Când pot începe implementarea?
-Data primei activități legate de realizarea proiectului din graficul de implementare a contractului de finanțare, va fi ziua următoare semnării contractului de finanțare de către ultima parte, conform art 2, alin.1 din contractul de finanțare.
- Pot efectua cheltuieli după semnarea contractului de finanțare?
-Execuția bugetară (financiară) a contractului de finanțare, adică plățile către furnizori efectuate de beneficiari, se vor realiza ulterior expirării termenului menționat la art.6 litera C, alin. 2 și a art.2, alin.3 din contractul de finanțare. Astfel, execuția financiară (execuția bugetară) se va corela cu data primei activități legate de realizarea proiectului din graficul de implementare a contractului de finanțare stabilită prin Instrucțiunea Nr. 4 /28.10.2024, urmând ca cererile de transfer sa fie transmise numai după primirea Notificării de încadrare în categoria IMM. 1 Aplicabil doar pentru C9 - Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare, I3 - Scheme de ajutor pentru sectorul privat, Măsura 1 - Schemă de minimis și schemă de ajutor de stat în contextul digitalizării IMM-urilor, Digitalizarea IMMurilor - grant de până la 100.000 euro pe întreprindere care să sprijine IMM-urile în adoptarea tehnologiilor digitale.
- Am contractul semnat de ambele părți, însă nu am primit încă notificarea de încadrare în categoria IMM, care sunt pașii de urmat?
-În conformitate cu prevederile contractului de finanțare în vigoare:
Articolul 2 - Durata Contractului de finanțare, perioada de implementare și durabilitate a Proiectului: (1) Contractul de finanțare intră în vigoare și produce efecte de la data semnării lui de către ultima parte contractantă și își încetează valabilitatea la data închiderii Programului sau la expirarea perioadei de durabilitate a proiectului, oricare intervine ultima. (2) Perioada de implementare a proiectului este de ... luni conform cererii de finanțare și poate fi prelungită în situații justificate cu maximum 6 luni, fără a depăși data de 31 decembrie 2025. (3) Execuția financiară a contractului de finanțare este suspendată pe durata verificărilor privind încadrarea Beneficiarului în categoria IMM. ...
Articolul 6 - Drepturile și obligațiile părților ...
C. Prevederi suplimentare specifice cu privire la drepturile si obligațiile părților (1) Execuția financiară a prezentului contract se realizează condiționat de verificarea încadrării în categoria IMM corespunzătoare beneficiarului și implicit de reconfirmarea de către MIPE a îndeplinirii condiției de eligibilitate cu privire la încadrarea în categoria IMM, sub rezerva încetării Contractului de Finanțare sau reducerea cuantumului asistenței financiare nerambursabile acordate din PNRR, beneficiarul asumându-și toate riscurile ce pot decurge din această situație. (3) În sensul alin. (1), beneficiarul înțelege faptul că încheierea prezentului contract s-a realizat în baza declarației pe proprie răspundere cu privire la încadrarea întreprinderii în categoria IMM, sens în care este necesară parcurgerea etapei de verificare a încadrării în categoria IMM corespunzătoare beneficiarului pentru ca proiectul să fie considerat pe deplin conform / eligibil, asumându-și toate riscurile ce pot decurge din această situație.
În conformitate cu prevederile Instrucțiunii 4/28.10.2024 privind modalitatea de actualizare a graficului de implementare și atenționare a beneficiarilor în vederea respectării prevederilor referitoare la determinarea valorii estimate a achizițiilor din contractele de finanțare semnate în cadrul apelului de proiecte: Digitalizarea IMMurilor, Grant de până la 100.000 euro pe întreprindere care să sprijine IMM-urile în adoptarea tehnologiilor digitale, din cadrul Pilonului III, componenta 9 (Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare), investiția 3 (Scheme de ajutor pentru sectorul privat), măsura 1 (Schemă de minimis.și schemă de ajutor de stat în contextul digitalizării IMM-urilor): 2 Data primei activități legate de realizarea proiectului din graficul de implementare a contractului de finanțare, va fi ziua următoare semnării contractului de finanțare de către ultima parte, conform art 2, alin.1 din contractul de finanțare.
Execuția bugetară (financiară) a contratului de finanțare, adică plățile către furnizori efectuate de beneficiari, se vor face ulterior expirării termenului menționat la art.6 litera C, alin. 2, și a art.2, alin.3 din contractul de finanțare.
Beneficiarul înțelege faptul că încheierea contractului s-a realizat în baza declarației pe proprie răspundere cu privire la încadrarea întreprinderii în categoria IMM, iar în funcție de rezultatul acestei verificări, beneficiarul își va asuma faptul că bugetul proiectului și decontarea se va face conform încadrării/reîncadrării.
Față de cele de mai sus, menționăm că implementarea proiectului poate fi demarată din ziua următoare semnării de către ultima parte, inclusiv prin demararea achizițiilor și efectuarea plăților ulterior expirării termenului menționat la art.6 litera C, alin. 2, și a art.2, alin.(3) din contractul de finanțare.
Vă asigurăm că MIPE împreună cu partenerii bancari depun toate eforturile în vederea finalizării verificărilor și transmiterea Notificării privind verificarea încadrării în categoria IMM.
Aplicabil doar pentru C9 - Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare, I3 - Scheme de ajutor pentru sectorul privat, Măsura 1 - Schemă de minimis și schemă de ajutor de stat în contextul digitalizării IMM-urilor, Digitalizarea IMMurilor - grant de până la 100.000 euro pe întreprindere care să sprijine IMM-urile în adoptarea tehnologiilor digitale.
- Este necesară notificarea prealabilă a MIPE cu privire la deschiderea contului, precum și atașarea ca dovadă a unui extras de cont?
-Nu este necesară notificarea prealabilă a MIPE cu privire la deschiderea contului, și nici atașarea ca dovadă a unui extras de cont.
- Pot aduce modificări cererii de finanțare, după semnarea contractului?
-Modificările Contractului de finanțare se pot face unilateral de către Beneficiar prin Notificare, în situațiile menționate la art. 9, alin (3), beneficiarul asumându-și toate riscurile ce pot decurge din această situație. Dacă MIPE nu solicită clarificări beneficiarului sau dacă propunerea de modificare a contractului nu este respinsă de MIPE, Notificarea va intra în vigoare și va produce efecte juridice din a 10-a zi lucrătoare de la data transmiterii.
Nedetectarea de către MIPE a erorilor generate cu ocazia primirii notificărilor reglementate prin contract nu afectează dreptul MIPE de a considera ulterior că modificările aduse afectează condițiile inițiale de acordare a finanțării și/sau declara neeligibile cheltuielile efectuate cu nerespectarea prevederilor contractuale și ale legislației în vigoare. 3 Modificarea realizată conform prevederilor art. 9 alin. (3) lit. a), f), g) din Contractul de finanțare, se realizează conform modelului de NOTIFICARE privind inițierea modificării Contractului de Finanțare - Anexa B pe care o regăsiți în cadrul Instrucțiunii nr. 5 din 12.12.2024 privind modalitatea de comunicare în cadrul apelului de proiecte Digitalizarea IMM-urilor, Grant de până la 100.000 euro pe întreprindere care să sprijine IMM-urile în adoptarea tehnologiilor digitale, aprobat prin Ordinul MIPE nr. 3185/15.12.2022 cu modificările și completările ulterioare, și modificarea INSTRUCȚIUNII nr. 4 din 24.09.2024.
Pentru situațiile ce nu se încadrează în prevederile art. 9, alin. (3), se pot solicita și aproba modificări prin încheierea de Acte adiționale la contractele de finanțare. Solicitările de modificare a contractelor de finanțare care se vor realiza prin intermediul Actelor adiționale se vor transmite de beneficiari prin platformă, cu suficient timp înainte de momentul la care aceștia intenționează să producă modificarea solicitată, dar nu mai puțin de 20 de zile lucrătoare înainte de acest moment, astfel încât să se permită în mod rezonabil analizarea și aprobarea acestora de către MIPE.
Atenție! În prezent a fost aprobat și a intrat în vigoare Ordinul MIPE 1935/26.06.2025, în cuprinsul căruia veți regăsi precizări detaliate legate de modificări aduse contractelor de finanțare.
Acesta poate fi consultat pe site-ul MIPE:
https://mfe.gov.ro/pnrr-ordinul-nr-1935-26-06-2025-pentru-completarea-ghidului-digitalizarea-imm-urilor-grant-de-pana-la-100-000-euro-pe-intreprindere-care-sa-sprijine-imm-urile-in-adoptarea-tehnologiilor-digitale
Aplicabil pentru C9 - Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare, I3 - Scheme de ajutor pentru sectorul privat, Măsura 1 - Schemă de minimis și schemă de ajutor de stat în contextul digitalizării IMM-urilor, Digitalizarea IMM-urilor - grant de până la 100.000 euro pe întreprindere care să sprijine IMM-urile în adoptarea tehnologiilor digitale.
- Pot prelungi perioada de implementare?
-În situația în care, după actualizarea graficului de implementare, beneficiarii constată necesitatea prelungirii perioadei de implementare (stabilită prin art. 2 alin (2) din Contractul de finanțare), aceasta se poate realiza în situații justificate și cu asigurarea continuității perioadei de implementare, prin Notificare, în aplicarea prevederilor art. 9 alin. (3) pentru o perioadă de maxim 6 luni, fără a depăși data de 31 decembrie 2025. Notificarea se comunică de beneficiar prin încărcarea în platforma PNRR. Aplicabil pentru C9 - Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare, I3 - Scheme de ajutor pentru sectorul privat, Măsura 1 - Schemă de minimis și schemă de ajutor de stat în contextul digitalizării IMM-urilor, Digitalizarea IMM-urilor - grant de până la 100.000 euro pe întreprindere care să sprijine IMM-urile în adoptarea tehnologiilor digitale.
- Cursurile de competențe digitale trebuie să fie acreditate Autoritatea Națională pentru Calificări?
-Ghidul solicitantului prevede: “Cap. 5.2 Eligibilitatea cheltuielilor Alin. (2) Categorii de cheltuieli eligibile în cadrul acestui apel de proiecte, sunt: Lit. k) cheltuieli cu instruirea personalului care va utiliza echipamentele TIC (cheltuială obligatorie în procent de maxim 10% din valoarea finanțată). În cadrul acestei categorii de cheltuieli vor fi cuprinse obligatoriu și cursuri în domeniul IT pentru persoanele responsabile cu conducerea și controlul întreprinderii, cursuri care să aibă rolul de a-i ajuta pe aceștia să conștientizeze rolul digitalizării în creșterea unei întreprinderi. Cursurile de competențe digitale trebuie să fie acreditate Autoritatea Națională pentru Calificări sau /și cu recunoaștere națională/ internațională etc.” Se vor selecta acele cursuri care să răspundă la nevoia de instruire a personalului pentru utilizarea echipamentelor achiziționate prin proiect.
- Cum se poate realiza relocarea contului de pe un utilizator pe altul?
-Solicitările pentru relocarea contului se transmit la adresa de email helpdesk.pnrr@mfe.gov.ro. Procedura necesară relocării unui CUI de pe un utilizator pe altul se face doar în urma solicitării scrise și asumată de către Administratorul/Reprezentantul legal al societății ce solicită relocarea și trebuie sa conțină următoarele documente și un mesaj după modelul de mai jos:
Documente necesare pentru relocare:
-Solicitare scrisă și asumată (cu semnătura electronică) de către reprezentantul legal al societății care solicită relocare
-Extras ONRC/Ordin de numire în funcție pentru entitate publică (nu mai vechi de 30 zile) din care sa reiasă calitatea de reprezentant legal.
-copie CI de la care se solicită relocarea (opțional)
-copie CI utilizator spre care se vrea relocarea (obligatoriu)
-adresa de mail pe care se dorește relocarea
-dovada faptului ca ați creat și identificat electronic contul nou în platforma (documentul de încărcare semnătura digitala semnat)
Draft mesaj: “Vă rog să relocați CUI 1111111111 de pe contul mail.de.test@gmail.com utilizator CNP 123456789 pe contul alt.mail@gmail.com, utilizator CNP 987654321”
De asemenea, vă rugăm să vă asigurați de faptul că noul cont pe care se dorește relocarea este creat, profilul acestuia fiind completat cu datele din CI si semnătura electronică încărcată în platformă.
- Ce pot face dacă la încărcarea documentelor în platformă primesc eroare?
-Trebuie să vă asigurați că se folosește semnătura digitală a reprezentatului legal, respectiv persoana care deține contul din platforma PNRR și că această semnătură este valabilă. Însă pentru erori și dificultăți privind platforma recomandăm contactarea echipei HelpDesk PNRR la adresa helpdesk.pnrr@mfe.gov.ro.
- Cum pot intra în legatură cu ofițerul care se ocupă de implementarea proiectului meu?
- Toată corespondența legată de implementarea proiectelor finanțate prin PNRR se poartă EXCLUSIV prin intermediul platformei PNRR, potrivit prevederilor Instrucțiunii nr. 4 din 28.10.2024, emisă de MIPE respectiv: Comunicarea în derularea contractului de finanțare, atât cu CRI cât și cu partenerii bancari se va realiza exclusiv prin platforma PNRR.
Din partea beneficiarului, corespondența se va purta numai prin intermediul reprezentantului legal/persoanei menționate în cererea de finanțare. În cazul în care există modificări ale acesteia, Beneficiarul va avea în vedere respectarea a prevederilor art. 9 alin. (3) lit. d) din contractual de finanțare. Conform prevederilor contractuale, MIPE răspunde prin platformă solicitărilor beneficiarilor ce au ca obiect clarificări necesare implementării proiectului în situaţia în care acestea nu sunt reglementate prin clauzele contractuale, prevederile legale specifice sau prin Instrucțiuni.
Nu intră în competențele MIPE avizarea ex-ante a vreunei acțiuni a beneficiarilor pentru care există prevederi contractuale, instrucțiuni sau care se regăsesc stabilite prin cererile de finanțare, în condițiile în care MIPE acordă finanțare proiectelor și are obligația verificării respectării de către beneficiari a clauzelor și termenelor contractuale. Potrivit Precizărilor prealabile alin. (6) din contractul de finanțare, Beneficiarul nu va putea invoca necunoașterea dispozițiilor legale care reglementează prezentul Contract de finanțare. În plus, potrivit art. 6 din contractul de finanțare, MIPE răspunde în scris conform competențelor legale, oricărei solicitări a Beneficiarului privind informațiile sau clarificările pe care acesta le consideră necesare pentru implementarea Proiectului.
MIPE are obligația de a răspunde în scris conform competențelor legale, oricărei solicitări a Beneficiarului privind informațiile sau clarificările pe care acesta le consideră necesare pentru implementarea Proiectului, cu excepția celor acoperite de reglementările Ghidului specific, prevederile legale, contractuale și prin instrucțiuni.
- Din ce cont se vor face plățile aferente proiectului?
-În confomitate cu prevederile contractului de finantare, respectiv ale OUG nr. 18/2023, operațiunile de încasări și plăți aferente implementării proiectului se vor realiza prin contul special deschis la partenerul bancar pentru care s-a optat la contractare.
- Plățile pentru cheltuielile neeligibile se efectuează din contul de grant?
- Plata cheltuielilor neeligibile nu este obligatoriu să fie efectuată din contul de grant.
- Unde se trimit cererile de transfer?
-Cererile de transfer și documentele justificative se încarcă în platforma PNRR utilizând formularele prevăzute în anexele Instrucțiunii nr. 6/20.02.2025, iar pe emailul: autorizare.C9I3M1@mfe.gov.ro se transmit formularul Cererii de transfer format PDF și format editabil (Excel), conform Instrucțiunii nr. 6/20.02.2025 privind documentele justificative care însoțesc cererea de transfer și declarația de utilizare a cererii de transfer în cadrul apelului de proiecte Digitalizarea IMM-urilor, Grant de până la 100.000 euro pe întreprindere care să sprijine IMM-urile în adoptarea tehnologiilor digitale, din cadrul Pilonului III, componenta 9 (Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare), investiția 3 (Scheme de ajutor pentru sectorul privat), măsura 1 (Schemă de minimis și schemă de ajutor de stat în contextul digitalizării IMM-urilor) și pentru modificarea Instrucțiunii nr. 4/28.10.2024
- Am optat inițial pentru o bancă, dar doresc să îmi schimb opțiunea, pot face acest lucru?
-Verificarea încadrării în categoria IMM a fost realizată la banca selectată inițial de dumneavoastră, conform declarației, motiv pentru care aceasta nu poate fi schimbată.
- Se pot face achiziții până la primirea notificării de încadrare IMM?
-În conformitate cu dispozițiile Instrucțiunii CRI nr. 4/28.10.2024, din perspectiva datei de începere a procesului de achiziție, acestea pot fi inițiate de beneficiar ulterior semnării contractului de finanțare de către ultima parte, conform art. 2, alin.1 din contractul de finanțare și corespunzător calendarului achizițiilor actualizat.
- În cadrul proiectelor de digitalizare pe PNRR, achiziția de echipamente se poate efectua pe loturi?
-Derularea procedurilor de achiziție pe proiectele finanțate prin PNRR și derulate de către beneficiarii privați se efectuează conform Ordinului 372/2024, în care sunt menționate prevederi cu privire la derularea achizițiilor pe loturi.
Pe de altă parte, 7 la stabilirea tipului de procedură beneficiarul trebuie sa aibă în vedere pragurile valorice prevăzute de art. 7 alin. (5) din Legea 98 /2016. Achiziția efectuată și transmisă prin platforma PNRR mai are nevoie de avizul MIPE sau se poate proceda la plata furnizorului conform contractului de furnizare? Procedurile de achiziții vor fi verificate la solicitarea la decontare a cheltuielilor prin cererile de transfer, ca urmare puteți efectua plați către furnizori.
- Dacă fac economii în cadrul cheltuielilor proiectului, aceste economii pot fi folosite la alte achizții?
-Trebuie să aveți în vedere clauzele contractului de finantare:
Articolul 9 - Modificarea și completarea Contractului de finanțare (3) Prin excepție de la prevederile alin. 1, Contractul de finanțare poate fi modificat prin notificare în următoarele situații: (1) e) modificări intervenite în bugetul estimat al proiectului, în limita a 10% între capitole bugetare (categorii bugetare), cu condiția încadrării în limitele maxime prevăzute în Ghidul Specific, după caz, prin respectarea tratamentului egal, având în vedere că acele capitole bugetare implicate în modificare trebuie să respecte limitele mai sus menționate, cu justificarea motivelor care au condus la aceasta;
Pe de altă parte, din perspectiva achizitiilor, trebuie avute în vedere prevederile Ordinului 372/2024
Capitolul IV Prevederi generale art. 4.7
4.7.
(1)Valoarea estimată a achiziţiei este determinată de către beneficiarul privat având în vedere valoarea totală, fără TVA, a contractului/deciziei/ordinului/acordului de finanţare la data realizării achiziţiei directe sau la data publicării anunţului privind demararea procedurii de achiziţie.
(2) Valoarea estimată a achiziţiei se determină pe baza ofertelor de preţ existente pe piaţă, primite/solicitate/obţinute prin studiu de piaţă etc., sau pe baza unor informaţii din achiziţiile/contractele anterioare recente, care se ataşează ca anexe, în scopul asigurării rezonabilităţii costurilor estimate.
(3) Anterior iniţierii procedurii de atribuire/achiziţie directă se va întocmi nota justificativă privind determinarea valorii estimate, care va conţine cel puţin următoarele informaţii: denumirea produsului/serviciului/lucrării, cantitatea, preţul unitar, preţul total, sursa preţului.
(4) În situaţia în care se constată că valoarea estimată stabilită la momentul demarării achiziţiei este mai mică sau mai mare decât valoarea estimată la momentul depunerii cererii de finanţare, beneficiarul privat o va actualiza în consecinţă, la data realizării achiziţiei directe sau la data publicării anunţului privind demararea procedurii de achiziţie.
(5) În situaţia în care valoarea estimată a achiziţiei se actualizează conform prevederilor alin. (4), dacă aceasta este mai mare decât cea declarată în cererea de 8 finanţare, diferenţa de preţ va fi suportată de către beneficiarul privat, în integralitatea sa, din bugetul propriu, din alte surse de finanţare sau va fi suplimentată în conformitate cu prevederile ghidului specific, dacă este cazul.
(6) În situaţia în care valoarea estimată a achiziţiei se actualizează conform prevederilor alin. (4), dacă aceasta este mai mică decât cea declarată în cererea de finanţare, diferenţa va fi utilizată în conformitate cu prevederile ghidului specific, dacă este cazul.
(7) Valoarea estimată a achiziţiei este determinată distinct, la nivelul fiecărei proceduri, aferentă fiecărui contract de finanţare, indiferent de numărul de contracte de finanţare pe care un beneficiar privat le are în implementare la un moment dat.
(8) Beneficiarul privat nu are dreptul de a diviza contractul de achiziţie în mai multe contracte distincte de valoare mai mică şi nici de a utiliza metode de calcul care să conducă la o subevaluare a valorii estimate a achiziţiei, cu scopul de a evita aplicarea prevederilor privind procedura de achiziţie.
(9)Încadrarea contractelor în funcţie de tipul lor se stabileşte în funcţie de obiectul lor principal, conform definiţiilor de la cap. III.
(10) În cazul contractelor de lucrări, valoarea estimată a achiziţiei se calculează luând în considerare atât costul lucrărilor, cât şi valoarea totală estimată a produselor şi serviciilor puse la dispoziţia contractantului de către beneficiarul privat, necesare pentru executarea lucrărilor.
(11) În cazul contractelor care vizează cel puţin două obiecte, respectiv furnizare şi/sau servicii şi/sau lucrări, obiectul principal este cel căruia îi corespunde valoarea estimată cea mai mare a achiziţiei.
(12) În situaţia în care contractul are ca obiect atât furnizarea de produse, cât şi execuţia de lucrări, acesta este considerat contract de lucrări, dacă valoarea estimată a achiziţiei în cazul execuţiei de lucrări este mai mare decât valoarea estimată a achiziţiei pentru furnizarea de produse.
(13)Prin excepţie de la prevederile prezentei anexe, se va aplica art. 6 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia în care valoarea lucrărilor depăşeşte valoarea produselor şi sunt îndeplinite, în mod cumulativ, condiţiile enumerate în cadrul art. 6 alin. (1) şi (2) din acelaşi act normativ.
(14) În situaţia în care contractul are ca obiect atât furnizarea de produse, cât şi prestarea de servicii, acesta este considerat contract de servicii, dacă valoarea estimată a achiziţiei, în cazul prestării de servicii, este mai mare decât valoarea estimată pentru furnizarea de produse.
(15) Prin excepţie de la prevederile prezentei anexe, se vor aplica prevederile art. 6 alin. (3) din Legea nr. 98/2016, în situaţia în care valoarea serviciilor depăşeşte valoarea produselor şi sunt îndeplinite, în mod cumulativ, condiţiile enumerate în cadrul art. 6 alin. (3) din acelaşi act normativ. De asemenea, modificarea trebuie să aibă în vedere respectarea prevederilor art. 4 - Eligibilitatea cheltuielilor, din contractul de finanțare și Secțiunea 8 “Finanțarea proiectului, a. Bugetul Proiectului” din Cererea de finanțare.
Ce informații trebuie să completăm la secțiunile: ”TIP OPERAȚIUNE” și ”DATĂ OPERAȚIUNE” din platforma PNRR?
- La ”TIP OPERAȚIUNE” se va completa Tipul Cererii de transfer transmisă conform anexelor la Instrucțiunea Nr. 6/20.02.2025. La ”DATĂ OPERAȚIUNE”- se va completa data înregistrarii cererii de transfer.
- Ce procedură trebuie urmată pentru a actualiza locația de implementare a proiectului, ulterior semnării contractului de finanțare și a validării încadrării în categoria IMM?
-Conform Ghidului specific – punctul 3.4 (2) dar și Ordinului nr. 401 din 28 februarie 2023 pentru aprobarea Schemei de ajutor de minimis „Digitalizarea IMM-urilor – grant de până la 100.000 euro pe întreprindere care să sprijine IMM-urile în adoptarea tehnologiilor digitale”, la art. 17 alin. (2) lit. a) este menționată alocarea bugetului pe regiuni de dezvoltare. Mai mult, în ghid este menționat faptul că „Proiectul se poate implementa în una sau mai multe locații de implementare, aflate în aceeași regiune de dezvoltare”.
În acest context și cu condiția respectării prevederilor art. 9 – Modificarea și completarea Contractului de finanțare, alin. (1) și (2) se acceptă modificarea locului de implementare a proiectului prevăzut în Cererea de finanțare (localizarea proiectului) cu respectarea Regiunii de implementare a acestuia, inițial contractată, prin act adițional.
Modificarea locului de implementare a proiectului se face pe răspunderea Beneficiarului și nu poate avea scopul sau efectul de a produce schimbări în Contractul de finanțare care ar putea aduce atingere condițiilor inițiale de acordare a finanțării, fiind susținut prin justificări temeinice cu privire la conservarea scopului și obiectivelor Proiectului și a sustenabilității sale financiare. La momentul transmiterii actului adițional este obligatorie prezentarea CAEN pentru care a fost obținută finanțarea, autorizat la noua locație a proiectului.
Aplicabil pentru C9 - Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare, I3 - Scheme de ajutor pentru sectorul privat, Măsura 1 - Schemă de minimis și schemă de ajutor de stat în contextul digitalizării IMM-urilor, Digitalizarea IMM-urilor - grant de până la 100.000 euro pe întreprindere care să sprijine IMM-urile în adoptarea tehnologiilor digitale.
- Achiziția serviciilor de Informare și Publicitate trebuie postată pe platforma PNRR în condițiile în care cheltuiala este bugetată dar neeligibilă din fondurile PNRR?
-Din punct de vedere al achizitiilor derulate de beneficiarii privati, a fost emis Ordinul nr. 372 din 8 februarie 2024 pentru aprobarea modalităţii de derulare a procedurii de achiziţie pentru atribuirea contractelor de furnizare de produse, prestare de servicii, execuţie de lucrări finanţate din fondurile externe nerambursabile şi rambursabile aferente Mecanismului de redresare şi rezilienţă, alocate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, aplicabilă beneficiarilor privaţi care nu au obligaţia respectării prevederilor legale aplicabile în domeniul achiziţiilor publice, precum şi a listei utilizate pentru verificarea achiziţiilor derulate de aceştia.
Astfel, nu reiese din conținutul Ordinului mai sus menționat sau din altă legislație aplicabilă că pentru cheltuielile neeligibile sunt obligatorii de respectat prevederile acestui Ordin, însă beneficiarii trebuie să aibă în vedere respectarea prevederilor privind identitatea vizuală.
- Ce fac dacă eu sunt beneficiar privat dar în platformă, la încarcarea achizițiilor am doar opțiunea de beneficiar entitate publică?
-Transmiteți pe adresa helpdesk.pnrr@mfe.gov.ro informatii suplimentare despre beneficiarul privat :
- CUI
-Denumire beneficiar
-Captura de ecran cu eroarea mentionata.
Modificarea legată de schimbarea calității beneficiarului va fi efectuată în scurt timp de la transmitere.
- Se acceptă firme cu cod CAEN secundar pentru Raportul Tehnic IT?
-În conformitate cu prevederile ghidului solicitantului, firma trebuie să aibă domeniul principal de activitate consultanță în tehnologia informației. Nu pot fi acceptate firme care au obiect secundar de activitate activități de consultanță în tehnologia informației.
- Facturile aferente achizitiilor trebuie achitate in intregime de catre beneficiar, urmand ulterior ca suma sa fie rambursata in baza cererii de transfer?
-Conform Instructiunii nr 6/2025 cererile de transfer pot fi:
- Cereri de transfer pentru cheltuieli efectuate de beneficiar începând cu data de 1 februarie 2020, înainte de semnarea Contractului de finanțare – care cuprind facturi platite integral de beneficiar
- Cereri de transfer pentru cheltuieli efectuate de beneficiari după semnarea Contractului de finanțare (cererea de transfer finală fiind exclusiv pentru plăţi deja efectuate) - care cuprind facturi platite integral de beneficiar
- Cereri de transfer pentru plățile care urmează a fi efectuate de beneficiar – care cuprind facturi pentru beneficiarul are obligatia de a face dovada achitarii contributiei proprii, conform contractului de finantare, si a TVA, urmand ca MIPE sa transfere contravaloarea AFN pe care, ulterior, beneficiarul o transfera furnizorului/prestatorului de servicii.
- Este obligatoriu să public un anunț în platformă în ceea ce privește cheltuielile neeligibile?
-Pentru cheltuielile neeligibile nu este obligatorie publicarea anunțului pe platforma PNRR.
- Este necesar să am site pentru a respecta transparența achizițiilor?
-În cursul atribuirii contractelor de achiziție, beneficiarii privați au obligația respectării prevederilor Ordinului 372/2024 privind aprobarea modalității de derulare a procedurii de achiziție pentru atribuirea contractelor de furnizare de produse, prestare de servicii, execuție de lucrări finanțate din fondurile externe nerambursabile și rambursabile aferente Mecanismului de redresare și reziliență, alocate prin Planul național de redresare și reziliență, aplicabilă beneficiarilor privați care nu au obligația respectării prevederilor legale aplicabile în domeniul achizițiilor publice, precum și a listei utilizate pentru verificarea achizițiilor derulate de aceștia.
În ceea ce privește modalitatea de demarare a unei achiziții directe, Ordinul menționează la Capitolul V, alin. 5.3: La demararea achiziției directe, beneficiarii privați trebuie să publice un anunț însoțit de descrierea produselor, serviciilor sau lucrărilor care urmează a fi achiziționate, pe platforma https://proiecte.pnrr.gov.ro , secțiunea Transparență.”
Publicarea anunțului pe platforma https://proiecte.pnrr.gov.ro este astfel obligatorie în vederea asigurării cerințelor de transparență. Aceasta obligație a beneficiarului este clar si explicit exprimată de legiuitor, și se aplică întocmai.
Aceeași obligativitate este si in cazul procedurilor competitive, conform prevederi Ordin 372/2024 Capitolul VI art. 6.2 alin. (1) : “(1)La demararea procedurii competitive beneficiarii privaţi trebuie să publice un anunţ, însoţit de caietul de sarcini aferent, Transparenţă.” pe platforma https://proiecte.pnrr.gov.ro, secţiunea Transparenţă.
Așa cum menționează Anexa 3 la Ordin, publicarea acestui anunț poate fi realizată și în website-ul propriu şi în ziarul/cotidianul de interes național/local, pentru publicitate suplimentară, însă obligația de publicare a anunțului pe platforma https://proiecte.pnrr.gov.ro este primordială.
- Ce documente trebuie să conțină cererea de transfer?
-Cererile de transfer trebuie să fie în conformitate cu prevederile Instrucțiunii nr. 6/20.02.2025 (publicată pe site-ul MIPE, secțiunea Anunțuri PNRR), privind documentele justificative care însoțesc cererea de transfer și declarația de utilizare a cererii de transfer în cadrul apelului de proiecte: Digitalizarea IMM-urilor, Grant de până la 100.000 euro pe întreprindere care să sprijine IMM-urile în adoptarea tehnologiilor digitale.
- Se pot depune facturi proforme în cererea de tranfer?
-Nu se pot depune facturi proforme în cadrul cererilor de transfer.
*Întrebările transmise la această adresă de email au vizat preponderent proiectele implementate în cadrul schemei de finanțare PNRR C9 - Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare, I3 - Scheme de ajutor pentru sectorul privat, Măsura 1 - Schemă de minimis și schemă de ajutor de stat în contextul digitalizării IMM-urilor, Digitalizarea IMM-urilor - grant de până la 100.000 euro / 12 întreprindere care să sprijine IMM-urile în adoptarea tehnologiilor digitale deoarece implementarea acestora a început mai devreme.
**Cele peste 1900 solicitări au fost contorizate începând cu 28.02.2025.
*** În acest material au fost sintetizate doar subiectele de interes comun, care sunt valabile în contextul semnalat punctual. În implementare, când se prezintă toate documentele pot apărea aspecte suplimentare.
**** Instrucțiunile 4 și 6 menționate în răspunsuri se adresează beneficiarilor Digitalizării IMM-urilor - grant de până la 100.000 euro, instrucțiunile dedicate Digitalizării ONG fiind în curs de elaborare.
---
Citește și:
Model de anunț/comunicat mass-media în proiectele PNRR: S-a publicat Manualul de Identitate Vizuală