Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a transmis, într-o scrisoare către antreprenorii care au aplicat la granturile PNRR de câte 20.000-100.000 EUR promise de statul român pentru digitalizarea IMM-urilor, că înțelege „deplin nemulțumirile” lor, legate de întârzierea procedurilor de contractare și plată. Ministrul a semnat un nou ordin, 1935/2025, de modificare a Ghidului solicitantului pentru finanțarea PNRR de digitalizare IMM.
„Înțeleg pe deplin nemulțumirile dumneavoastră legate de recuperarea sumelor pe care deja le-ați investit. Din această cauză, una dintre prioritățile mele din următoarea perioadă, este de a mă implica în dialogul purtat de colegii din minister, cu instituțiile bancare partenere, pentru a eficientiza activitățile de procesare a cererilor de transfer, aflate în responsabilitatea acestora. Sunt conștient că deși sunt prevăzute termene clare pentru realizarea acestor activități, ele nu au fost de fiecare dată respectate, fapt care afectează direct fluxul de implementare și stabilitatea financiară a multora dintre dumneavoastră” - le-a transmis ministrul Pîslaru antreprenorilor IMM care au aplicat în programul PNRR de digitalizare a firmelor.
El a anunțat 4 măsuri prin care susține că se va accelera implementarea programului de digitalizare:
- „Am semnat Ordinul pentru completarea Ghidului specific (...), cu scopul de a asigura îndrumările necesare pentru beneficiarii ale căror contracte se află în implementare și întâmpină probleme;
- Voi organiza o sesiune de prezentare video a Ghidului, urmată de o sesiune de întrebări și răspunsuri, care va rămâne accesibilă și ulterior pentru beneficiari;
- Am planificat întâlniri periodice cu instituțiile bancare pentru a elimina blocajele întâmpinate și pentru a monitoriza respectarea termenelor stabilite;
- Am solicitat evidența în timp real a cererilor de transfer procesate, precum și ajustarea fluxurilor procedurale pentru a înlătura ambiguitățile administrative și a eficientiza implementarea proiectelor”.
Ordinul MIPE 1935/2025: principalele măsuri pentru finalizarea proiectelor IMM
Ordinul MIPE 1935/2025 prevede, printre altele, modul în care se face corespondența dintre minister și beneficiari, menționând și o adresă de e-mail la care firmele trebuie să anunțe dacă nu au modulul de comunicare deschis în platforma PNRR.
„Contestațiile se vor transmite obligatoriu, atât prin modulul Comunicare cât și pe adresa de e-mail contact.implementarepnrr@mfe.gov.ro . În cazul în care canalul de Comunicare nu este deschis, se va solicita prin mesaj la adresa contact.implementarepnrr@mfe.gov.ro deschiderea acestuia pentru a putea transmite contestațiile.
Din partea beneficiarului, corespondența se va purta numai prin intermediul reprezentantului legal / persoanei împuternicite menționate în cererea de finanțare. În cazul în care există modificări ale acesteia, beneficiarul va avea în vedere respectarea prevederilor art. 9 alin. (3) lit. d) din contractul de finanțare (care prevede posibilitatea modificării contractului de finanțare atunci când se schimbă reprezentantul legal n.r.)” - prevede ordinul.
De precizat aici că, recent, MIPE a pus firmele calificate la finanțare să trimită prin platforma PNRR declarațiile de încadrare în categoria IMM, având termen data de vineri, 27 iunie 2025. Unii dintre beneficiari s-au plâns redacției StartupCafe.ro că s-au aflat în imposibilitatea de a depune acele declarații, pentru că nu (mai) aveau deschis modulul Comunicare în platformă. Oamenii ni s-au plâns să au încercat să rezolve problema adresându-se Help Desk-ului, dar și directorului George Turtoi din MIPE.
Revenind la ordinul lui Pîslaru, documentul mai cuprinde că „cererile de transfer se vor transmite numai după data primirii Notificării cu privire la rezultatul verificării încadrării în categoria IMM de către MIPE”.
Ordinul mai cuprinde și o serie întreagă de prevederi legate de modificările de buget din proiectele IMM, înlocuirea unor echipamente care urmează să fie achiziționate, modificarea locului de implementare a proiectelor.
Documentul oficial semnat de ministrul Pîslaru face referire la la faptul că beneficiarul va publica un anunț de începere, respectiv, anunț de încheiere a proiectului. „Acesta va avea forma unui comunicat de presă și va respecta condițiile și modelul reglementate de Manualul de Identitate Vizuală MIV)”.
Programul de digitalizare IMM: Buget de aproape 350 milioane EUR
Pe 30 iunie, se vor împlini doi ani de când s-au finalizat înscrierile la granturile PNRR de maximum 100.000 EUR pentru digitalizarea IMM-urilor.
Pentru cine a uitat, încă din anul 2023, în perioada 15 februarie - 30 iunie, 7.188 de firme românești au depus pentru a putea obține granturi IMM de câte 20.000-100.000 EUR pentru a-și digitaliza activitățile. În joc este un buget de aproape 350 de milioane EUR, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, iar MIPE a acumulat întârzieri în implementarea acestei finanțări.
Reamintim că MIPE și-a propus să semneze 5.384 contracte de finanțare cu potențialii beneficiari.
Între timp, MIPE a publicat 7 liste cu 5.200 de proiecte admise de principiul la finanțare. S-au publicat și 4 liste cu 1.900 de proiecte respinse.
Descarcă de AICI cele 7 liste intermediare de proiecte admise la finanțare:
- Accesează AICI Lista nr. 1 cu rezultate.
- Accesează AICI Lista nr. 2 cu rezultate.
- Accesează AICI Lista nr. 3 cu rezultate.
- Accesează AICI Lista nr 4 cu rezultate
- Accesează AICI Lista 5 de proiecte admise.
- Accesează AICI Lista 6 de proiecte admise.
- Acceseză AICI Lista 7 de proiecte admise.
Descarcă de AICI cele 4 liste intermediare de proiecte respinse de la finanțare:
- Lista intermediară nr. 1 de proiecte respinse
- Lista 2 de proiecte respinse
- Lista 3 de proiecte respinse
- Lista 4 de proiecte respinse
---
Citește și:
Model de anunț/comunicat mass-media în proiectele PNRR: S-a publicat Manualul de Identitate Vizuală