Agenția Națională de Administrare Fiscală modifică iarăși Formularul 112 - Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate, potrivit unui proiect de ordin lansat, marți, în consultare publică, în urma primului pachet fiscal al Guvernului Bolojan.
Este vorba despre un proiect de ordin comun al preşedintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, preşedintelui Casei Naționale de Pensii Publice, preşedintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și al preşedintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a „Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate".
În noul proiect se includ la secțiunile referitoare la indemnizațiile de sănătate (C.2 și E.2), din „Anexa angajator”, informații cu privire la indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă prevăzute la art.17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate.
Instrucțiunile de completare a declarației 112 se modifică și ele în consecință. De exemplu - pe Rândul 1.4 „incapacitate temporară de muncă, cauzată de boli obişnuite sau de accidente în afara muncii (cod indemnizație 01-Boală obişnuită) prin aplicarea procentului de 75% asupra bazei de calcul pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă de peste 15 zile de incapacitate temporară de muncă - se completează cu totalul concediilor medicale pentru incapacitate temporară de muncă, cauzată de boli obişnuite sau de accidente în afara muncii (cod indemnizație 01-Boală obişnuită) eliberate pentru o perioadă de peste 15 zile de incapacitate temporară de muncă.
Prevederile noului ordin ANAF se vor aplica începând cu declararea veniturilor aferente lunii august 2025.
Reamintim că Legea 141/2025 (pachetul 1 fiscal) a introdus modificări privind concediile medicale.
Referitor la concediile medicale pentru boală obișnuită (cod indemnizație 01), începând cu data de 1 august 2025, cuantumul brut lunar al indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente în afara muncii se determină în funcție de totalul zilelor de concediu medical acordat pentru fiecare episod de boală, după cum urmează:
- prin aplicarea procentului de 55% asupra bazei de calcul stabilite pentru pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă de până la 7 zile de incapacitate temporară de muncă;
- prin aplicarea procentului de 65% asupra bazei de calcul stabilite pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă cuprinsă între 8 şi 14 zile de incapacitate temporară de muncă;
- prin aplicarea procentului de 75% asupra bazei de calcul stabilite pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă de cel puțin 15 zile de incapacitate temporară de muncă, conform unui comunicat CNAS. De remarcat că în proiectul de ordin este precizat „peste 15 zile”, nu „cel puțin 15 zile”.
Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă pentru unele boli cardiovasculare se menține la nivelul actual, de 75% din baza de calcul.
Pentru concediile medicale eliberate în cadrul unui episod de boală pentru care certificatele de concediu medical iniţiale au fost eliberate până la data de 1 august 2025, se aplică dispoziţiile legale în vigoare la data eliberării certificatelor de concediu medical iniţiale, a precizat Casa Națională a Asigurărilor de Sănătate (CNAS).
Ordinul propus acum de ANAF și CNAS se referă și la constribuțiile de sănătate (CASS) pe pensiile peste 3.000 lei, indemnizațiile de șomaj și indemnizațiile pentru mame. În aceste cazuri, instituțiile plătitoare depun declarația 112 și rețin CASS la sursă pentru persoanele asigurate.
Consultanții fiscali au avertizat ANAF și CNAS privind aceste reglementări
Pe 1 august 2025, Camera Consultanților Fiscali a atras atenția că primul pachet fiscal (Legea 141/2025) pune companiile într-o dificultate majoră în situațiile în care un episod de boală se desfășoară pe parcursul a două sau mai multe luni calendaristice. Organizația a trimis o adresă, în acest sens, către Ministerul Finanțelor, Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și Casei Naționale a Asigurărilor de Sănătate (CNAS), dar proiectul de Ordin ANAF-CNAS nu a răspuns acestor nemulțumiri, momentan.
„Aceste concedii medicale sunt acordate în etape, pe baza evoluției stării de sănătate a angajatului, iar un episod de boală se poate întinde pe mai multe luni. Cu alte cuvinte, procentul corect de calcul nu poate fi cunoscut la data închiderii lunii curente, ci doar ulterior, când devine clar câte zile a durat întregul episod de boală”, a mai afirmat Luminița Obaciu.
În astfel de cazuri, determinarea procentului corect de calcul al indemnizației presupune cunoașterea numărului total de zile de concediu medical aferente întregului episod, inclusiv a celor din lunile următoare.
Această cerință intră însă în conflict cu principiul raportării contabile și fiscale lunare, care impune ca toate informațiile necesare calculării salariilor și veniturilor assimilate salariilor trebuie să fie disponibile în ultima zi a lunii în cauză și, concomitent, reflectate în documente aferente lunii în cauză, a reclamat Camera Consultanților.
Practic, în luna în care începe episodul medical, angajatorul nu poate stabili cu exactitate procentul corect de calcul al indemnizației (și implicit, baza de calcul aferentă), în absența informațiilor privind durata totală a concediului medical, care poate continua și în luna următoare - au mai explicat consultanții.
Consecințele ppachetului fiscal, potrivit CCF:
- Rectificarea calculului salarial pentru luna precedentă și întocmirea unui ștat rectificativ aferent acelei luni;
- Recalcularea și plata diferențelor de indemnizații de concedii medicale rezultate din modificarea procentului de calcul aplicabil. Aceste diferențe salariale vor fi plătite ulterior datei stabilite prin contractul de muncă pentru plata drepturilor salariale;
- Recalcularea și plata diferențelor de taxe și contribuții salariale cu posibile penalități de întârziere pentru diferențele stabilite prin recalcul;
- Rectificarea Declarației 112, ceea ce presupune efort administrativ suplimentar, riscuri de erori;
- Depunerea de cereri rectificative de recuperare a indemnizațiilor de concedii medicale de la Casele de sănătate;
- Blocaje în sistemele informatice de salarizare, care nu pot genera automat valorile corecte în lipsa unui procent aplicabil clar și complet în luna de început a episodului medical;
- Incoerență între evidențele interne ale angajatorului și cele ale instituțiilor publice (CNAS, ANAF). În acest caz este vorba despre eliberarea de documente care conțin informatii eronate (adeverința de somaj, adeverințe de venit, rapoarte statistice, etc.), dacă acestea sunt solicitate și eliberate la momentul la care nu se cunoaște numărul total de zile de concediu medical aferente unui episod de boală.
O altă problemă ține de o eroare a prevederilor. Mai exact, lipsește ziua 15 privind perioada de incapacitate temporară de muncă, intervalele fiind acum doar între 8 și 14 zile, respectiv peste 15 zile.
În adresa trimisă către autorități, Camera Consultanților Fiscali a propus o serie de corecții:
- Introducerea posibilității de a calcula indemnizațiile prin aplicarea procentului corespunzător fiecărui interval (primele 7 zile – 55%, zilele 8–14 – 65%, peste 15 zile inclusiv – 75%), fără a cumula zilele de concediu din certificate medicale succesive aferente aceluiași episod de boală.
- Eliminarea obligației de recalcul al indemnizațiilor aferente lunilor anterioare, în situațiile în care informațiile necesare determinării procentului aplicabil devin disponibile ulterior încheierii lunii de raportare.
În ipoteza menținerii obligativității cumulării zilelor de concediu medical pentru același episod de boală, CCF a solicitat atunci emiterea unei proceduri oficiale prin care diferențele de indemnizație să poată fi evidențiate exclusiv în luna în care sunt constatate, fără obligativitatea recalculării retroactive a impozitelor și contribuțiilor salariale și fără aplicarea de accesorii fiscale. În plus, să fie menționat în mod expres că diferențele respective reprezintă venituri aferente lunii în care au fost identificate și înregistrate.