Un studiu realizat în 2025 arată că 3 din 4 români au căutat informații despre un produs sau l-au cumpărat după ce l-au văzut pe aplicații precum Facebook, Instagram, TikTok sau YouTube.
Mai bine de jumătate (51%) dintre respondenții studiului au făcut o achiziție online în ultima săptămână. Această frecvență reflectă o normalizare a comerțului digital, în special în categoriile cu valoare medie, conform studiului Online Shopping Habits 2025, realizat de United Media Services.
Cumpărătorii preferă, de regulă, să își realizeze singuri cercetarea privind produsele. Cele mai importante criterii sunt:
dacă produsele corespund nevoilor lor (54%);
potrivirea cu stilul personal (34%);
alinierea cu un anumit stil de viață aspirational (21%);
expunerea repetată la postări (20%).
Deși majoritatea preferă să își facă propria documentare, fără a se baza pe influenceri, aceștia rămân relevanți în categorii precum beauty, home & garden și electronice, unde inspirația vizuală contează.
„Am descoperit că jumătate dintre cumpărătorii online fac achiziții săptămânal, în principal în categoriile beauty și îngrijire personală. Descoperirea brandurilor începe pe platformele de cumpărături, site-urile de brand, motoarele de căutare și prin recomandări, variind, însă, în funcție de categorie. Românii rămân foarte influențați de prețurile propuse de retaileri, de dorința de a găsi rapid ceea ce caută și de a finaliza la fel de repede achiziția, dar ne bucurăm să observăm cum, treptat, experiența de utilizare devine un criteriu tot mai important în alegere”, a declarat Anca Băcăianu, Head of Strategy and Research la United Media Services.
Rețelele sociale joacă un rol central în comportamentul de cumpărare online: 3 din 4 români au cercetat sau achiziționat un produs după ce l-au văzut pe platforme precum Facebook (69% dintre respondenți), urmat de Instagram (45%), TikTok (40%), YouTube (33%) și, la mare distanță, Pinterest (7%), LinkedIn (4%) etc.
Unul dintre cele mai interesante comportamente observate în studiu este modul în care românii utilizează wishlisturile (trad. listă de dorințe) ca instrument de planificare. Astfel, 83% dintre respondenți au salvat produse într-un wishlist în ultima lună, iar 54% au făcut acest lucru în ultima săptămână.
Motivele sunt următoarele:
așteptarea reducerilor (56%);
compararea opțiunilor (34%);
gestionarea bugetului până la salariu (25%).
Studiul mai arată că 3 din 5 cumpărători au abandonat cel puțin o achiziție online în ultima lună, în principal din cauza unor alternative mai ieftine (43%), a costurilor mari de livrare (36%) sau a termenelor lungi de livrare (24%). Alte motive includ obligativitatea creării unui cont, inexistența unei politici clare de retur sau un proces de check-out prea complicat.
În paralel, platformele chinezești câștigă tot mai mult teren în preferințele românilor, mai ales în categoriile de îmbrăcăminte și produse cu preț redus. În ultimele trei luni, 61% dintre respondenți au făcut cel puțin o achiziție de pe una dintre aceste platforme, atrași în principal de prețurile accesibile (74%) și de diversitatea produselor.
„Aceste platforme devin o alternativă viabilă în zonele sensibile la preț, fără a diminua, însă, relevanța platformelor locale, care rămân preferate în categoriile în care experiența de utilizare și încrederea sunt esențiale”, conform raportului.