Cristian Toma, expert contabil, scrie, pe blogul popularei platforme de contabilitate Saga, despre greutățile și riscurile pe care le întâmpină contabilii și antreprenorii din România, cu noul sistem eTVA impus de Guvern.
„MF (Ministerul Finanțelor) pune carul înaintea boilor. Aruncă pe piață legi care nu au nicio justificare, argumentele fiind de-a dreptul jenante și lipsite de logică. De ce spun asta? Pentru că zilele acestea s-au modificat mai multe acte normative ori s-au adoptat reglementări noi. Toate acestea vor duce la creșterea costurilor pentru toți operatorii economici, vor duce la îngreunarea muncii profesioniștilor contabili și fiscali și vor crea haos. Unele prevederi sunt atât de ambiguu formulate încât ANAF va putea face ce va vrea și va putea amenda după bunul său plac pe oricine ar vrea” -se arată pe blogul Saga.
Referitor la sistemul eTVA, prevăzut introdus prin OUG 70/2024, Toma atrage atenția asupra posibilității ca firmele să intre degeaba sub risc fiscal, la ANAF.
Iată avertismentul din analiza de pe blogul Saga privind eTVA:
„Ce se întâmplă dacă se identifică diferențe între decontul precompletat și cel depus efectiv de contribuabil? Dacă am diferențe între cele două de minim 20% și minim 1000 lei în valoare absolută, diferențe ce se calculează în funcție de valorile TVA înscrise în decont sau între câmpurile „Valoare” din decont la acele operațiuni fără TVA, contribuabilii vor fi obligați să verifice datele și să trimită la ANAF până la data de 5 a lunii următoare o notificare, de fapt un document de justificare a acestora în care probabil le va înșira nominal. Credeați că dacă aveți diferențe mai mici de 20% sau mai mici de 1000 lei scăpați? Nu. Nu scăpați. Pentru că ANAF zice că poate considera totuși un risc fiscal acolo (și credeți-mă am avut notificare pe risc fiscal de câțiva lei). Iar dacă ANAF zice că e risc fiscal vă trimite notificare de conformare și veți avea obligația să verificați datele și să le trimiteți justificarea diferențelor.
Și să vedem ce date trebuie să trimit la ANAF pentru justificarea diferențelor prin intermediul documentului “Nota justificativă privind diferențe RO e-TVA”. Trebuie să trimit informații și date complete și/sau concludente. Sesizați ironia? Date complete și/sau concludente. Așadar pot trimite date complete, iar ANAF să spună că…nu sunt concludente și mă aleg cu risc fiscal. Sau pot trimite date incomplete, iar ANAF să le considere concludente, dar incomplete și iar mă aleg cu risc fiscal. Cum e posibil ca datele complete să nu poată fi concludente? Arbitrariul acestei formulări legislative este o nouă dovadă de dispreț față de contribuabili”.
De asemenea, expertul reclamă faptul că statul pleacă eronat de la premisa că toți antreprenorii din România fac evaziune fiscală, supunându-i pe aceștia monitorizării unei întregi liste de instituții publice, printre care și Serviciul de Telecomunicații Speciale.
„Așadar STS, ce are rol tehnic, și restul organismelor de acolo vor monitoriza activitatea de analiză de bussines? De business? Niște instituții publice?! Serios? Acum vor analiza? După ce au dat legea? (...) Mi-e realmente greață. Să pornești de la premisa că toți fac evaziune pentru că tu, stat, nu ești în stare să o identifici ori nu vrei și să muți munca de verificare de la tine la firme și să le și pedepsești pentru asta, e sfidător” - se arată în analiza publicată pe blogul Saga.
Alte case de marcat digitale
O altă problemă abordată în comentariul de pe blogul Saga este cea a caselor de marcat. Statul va cere ca aparatele fiscale să emită și un cod QR.
„Se introduce această obligație legată de informațiile ce se tipăresc pe bon: „data și ora emiterii bonului fiscal, numărul de identificare al bonului fiscal, precum și seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal definit la art. 3 alin. (2) se tipăresc pe bonul fiscal și sub formă de cod QR”. Adică elemente ce se tipăresc și acum pe orice bon urmează să fie tipărite în continuare, dar casele vor trebui să tipărească și un cod QR ce să conțină acele elemente (...).
Ce se întâmplă cu casele de marcat actuale? Păi vor fi testate la ICI (Institutul de Cercetări în Informatică). Și dacă ICI zice că ele pot tipări cod QR înseamnă că sunt ok, dacă nu, cei care le dețin, ghinion, vor fi nevoiți ca în maxim doi ani să cumpere altele! Adică o casă cumpărată azi cu 1000 lei o schimbi că nu poate imprima un cod QR. Contează asta pentru MF? Nu. Combate evaziunea acel cod QR? Sub nicio formă! Justificarea implementării lui este hilară și lipsită de logică și nu ajută pe absolut nimeni decât pe acele firme ce vând case de marcat”.
eFactura în comerțul online
O altă noutate, care va fi introdusă din 2025, prin OUG 69/2024, este obligația utilizării sistemului electronic eFactura de către firmele care fac tranzacții către consumatori (B2C). Aici vorbim în principal de comerțul online, pentru că magazinele fizice emit bonuri fiscale, prin case de marcat conectate la ANAF.
Expertul face câteva observații pe blogul Saga:
„Când ziceai că începe să se așeze treaba cu e-factura și că încep să funcționeze lucrurile, cu mici sincope, mai rare, dar existente, vine MF cu modificări la acest sistem. De la 1 iulie 2024 termenul de trimitere în sistemul e-factura este de 5 zile calendaristice nu lucrătoare.
De la 1 iulie 2024 pe relația B2C – se pot emite facturi opțional. Adică o factură emisă de o firmă către o persoană fizică se va putea trimite și ea în sistemul e-Factura chiar dacă nu este una pentru servicii turistice achitate cu vouchere de vacanță ce acum e obligatoriu să fie trimisă. Însă de la 1 ianuarie 2025 trimiterea în e-Factura a oricărei facturi emise pe relația B2C va deveni obligatorie. Excepție vor face facturile simplificate emise în condițiile legii. Adică bonurile fiscale cu cod fiscal al clientului ori acele facturi emise de operatori ce au primit aprobarea de la MF pentru a emite acest tip de facturi.
Problema facturii emise către persoane fizice este una ce ține de datele personale. Standardul e-Factura va obliga pe cei care emit facturi către persoane fizice să le ceară CNP. Altfel o factură fără CNP nu se va putea trimite prin acest sistem”.
Citește toată analiza pe blogul platformei de contabilitate Saga.