ANAF nu va aplica sancțiuni contribuabililor care nu răspund solicitărilor transmise prin SPV, săptămâna trecută, privind completarea unui document referitor la cheltuielile realizate în perioada 2020–2024, întrucât aceste solicitări au un caracter opțional, potrivit Profit.ro, care citează surse oficiale.
Unele firme de consultanță și-au îndrumat clienții să nu răspundă, punctând că solicitarea nu este însoțită de sancțiuni în caz de necompletare, arată sursa citată. Pe de altă parte, au existat și opinii potrivit cărora ignorarea solicitării ar putea atrage sancțiuni, inclusiv amenzi, din partea autorităților fiscale.
Amintim că Fiscul a cerut mai multor contribuabili completarea, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea notificării, a unui document privind cheltuielile realizate în perioada 2020–2024, dar contabilii au atras atenția că solicitarea nu are un temei legal.
Ulterior, unele administrații județene au revenit asupra deciziei de a solicita aceste informații, revocând notificările transmise contribuabililor prin SPV.
Apoi, ANAF a transmis, printr-un comunicat de presă, că a demarat săptămâna trecută procedura verificării potențialelor exporturi de profituri la un număr de 2.768 societăți comerciale înregistrate în România.
Noul președinte al ANAF, Adrian Nica, a declarat că obiectivul instituției este să „analizeze în mod riguros și structurat datele disponibile, înainte de a demara acțiuni de control în cazurile în care există suspiciuni privind transferul nejustificat de profituri în afara țării. Apreciem efortul contribuabililor de conformare SAF-T, însă pentru aceasta analiză, datele colectate până acum prin SAF-T nu sunt suficient de detaliate”.
Redăm clarificările transmise de ANAF:
„Demersul are ca obiectiv asigurarea unui tratament fiscal transparent și echitabil pentru toți contribuabilii. Astfel, ANAF vizează centralizarea și consolidarea datelor globale disponibile cu informațiile defalcate declarate direct de către contribuabilii mari și mijlocii, pentru o mai bună înțelegere a mecanismelor de transfer în cadrul grupurilor multinaționale.
Solicitările transmise prin intermediul SPV se bazează pe dispozițiile generale prevăzute de art. 58 alin. (1) și art. 64 din Codul de procedură fiscală, care permit autorității fiscale să solicite informații în scopul determinării stării de fapt fiscale. Aceste activități sunt complementare procesului de adaptare la cerințele de raportare (precum SAF-T) și vizează completarea și detalierea acestor date.
„ANAF a inițiat un proces amplu de transformare care, alături de digitalizare, include o direcție strategică de asigurare a unui tratament fiscal echitabil pentru toți contribuabilii. În acest context, modul în care companiile declară profiturile obținute în România și își achită obligațiile fiscale este o prioritate majoră de analiză. Obiectivul nostru este să analizăm în mod riguros și structurat datele disponibile, înainte de a demara acțiuni de control în cazurile în care există suspiciuni privind transferul nejustificat de profituri în afara țării. Apreciem efortul contribuabililor de conformare SAF-T, însă pentru aceasta analiză, datele colectate până acum prin SAF-T nu sunt suficient de detaliate. Alternativa ar fi fost un exercițiu mai complicat – verificări care ar fi presupus inițierea de controale documentare sau solicitări de dosare de prețuri de transfer. Considerăm că o astfel de manieră voluntară și deschisă este mai puțin intruzivă, fără perturbarea activităților curente. Companiile dețin deja informatiile în dosarele prețurilor de transfer și, ca atare, efortul nu ar trebui să fie unul considerabil pentru acei contribuabili care deja s-au conformat prin elaborarea acestor dosare. Ne dorim, în continuare, aplicarea consecventă a acelorași reguli fiscale pentru toți actorii economici care operează și obțin venituri în România,” a declarat Adrian Nica, președintele ANAF.
Față de solicitările transmise contribuabililor prin intermediul SPV, ANAF face următoarele precizări:
- Informațiile disponibile la acest moment, în urma altor tipuri de raportări realizate de contribuabili la ANAF, sunt incomplete față de obiectul prezentei analize - prima de acest tip realizată în România; de aceea, pentru un tratament fiscal transparent, corect și echitabil, este necesară consolidarea datelor transmise defalcat de către contribuabili, în formatele de date solicitate.
- Informațiile colectate vor fi utilizate exclusiv în scopuri analitice.
- Procedura nu reprezintă un control fiscal și nu generează obligații fiscale suplimentare pentru contribuabili. Acestora li se solicită, prin intermediul Spațiului Privat Virtual, completarea online a unor declarații în format standardizat și urmărește validarea și alinierea informațiilor globale existente în bazele de date ANAF (ex: bilanțuri contabile, declarații fiscale, fișiere SAF-T) cu structuri standardizate și analizabile automat.
- Concret, contribuabililor li se solicită declararea cheltuielilor realizate în perioada 2020 – 2024 sub o formă defalcată, care nu rezultă din alte declarații anterioare depuse la ANAF (ex: cheltuieli cu serviciile de marketing, cu serviciile de management, de vânzări, consultanță, know-how etc.).
În măsura în care contractele intragrup nu includ detalii specifice cu privire la fiecare tip de serviciu prestat sau tipologia drepturilor de proprietate intelectuală pentru care se plătesc redevențe, contribuabilii au posibilitatea de a menționa valoarea totală a cheltuielilor înregistrate în baza contractelor în cauză.
ANAF încurajează mediul de afaceri să colaboreze în mod deschis cu instituția, în spiritul unei administrări fiscale moderne, eficiente și orientate către prevenție și echitate. Acțiunile de acest tip vizează îmbunătățirea dialogului între instituție și mediul de afaceri și eficientizarea modului de colectare a datelor, pentru formularea acțiunilor și politicilor fiscale viitoare”.
---
Citește și:
- Contabilii avertizează: ANAF cere informații fără temei legal. Solicitările din SPV la care să fie atente firmele
- DOCUMENT Notificarea ANAF care a revoltat contabilii: Ce le cere Fiscul firmelor și ce spun experții
- „Ne cerem scuze”. ANAF s-a răzgândit acum în privința notificării din SPV care a revoltat contabilii