Printre cele mai importante modificări aduse de primul pachet de măsuri fiscale se numără și modificările cotelor de TVA începând cu 1 august 2025, cu impact direct asupra anumitor categorii de produse, inclusiv asupra suplimentelor alimentare, relevă o analiză realizată de trei experte în fiscalitate, transmisă, marți, comunității antreprenoriale StartupCafe.ro.
Avocata Amanda Dăncescu, de la D&B David și Baias, și consultanții Izabela Stoicescu și Corina Mortici, de la PwC Romania, au analizat în detaliu modificările aduse de Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, în materie de TVA.
Redăm analiza lor în integralitate:
Ce cotă de TVA se aplică suplimentelor alimentare pe bază de plante medicinale: 11% sau 21%? Clarificări necesare
„Printre cele mai importante modificări aduse de primul pachet de măsuri fiscale, respectiv prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, se numără și modificările cotelor de TVA începând cu 1 august 2025, cu impact direct asupra anumitor categorii de produse, inclusiv asupra suplimentelor alimentare.
Conform noilor reglementări, pentru livrările de alimente ale căror coduri NC se vor stabili prin Normele Metodologice, cota de TVA aplicabilă este cota redusă de 11%, în timp ce produsele utilizate pentru a completa sau înlocui alimentele - categorie în care se includ și suplimentele alimentare - au fost excluse de la aplicarea cotei reduse.
Mai mult, sunt exceptate în mod expres de la aplicarea cotei reduse suplimentele alimentare definite de Legea nr. 56/2021 privind suplimentele alimentare, cu modificările și completările ulterioare („Legea nr. 56/2021”).
Astfel, la modul general, suplimentele alimentare vor fi supuse cotei standard de TVA de 21%, sub rezerva anumitor cazuri particulare ce impun o atenție suplimentară.
Anterior, aplicarea TVA pentru aceste produse a fost marcată de asemenea de incertitudini și interpretări divergente – fie prin aplicarea cotei reduse de 9%, fie a celei standard de 19% - în funcție de natura produsului, ingredientele sale (cu precădere conținut de zahăr/ îndulcitori sau nu), dar și în funcție de clasificarea tarifară.
Însă, o examinare atentă a aplicabilității cotei de TVA asupra suplimentelor alimentare evidențiază o serie de nuanțe care impun o analiză mai detaliată. Este necesară o analiză corelativă a Codului Fiscal cu prevederile actelor normative ce reglementează producția și distribuția suplimentelor alimentare, în concordanță cu legislația europeană.
Caz particular: cota de TVA aplicabilă suplimentelor alimentare pe bază de plante medicinale
Legea nr. 56/2021 stabilește cadrul general de reglementare pentru suplimentele alimentare comercializate ca produse alimentare și prezentate ca atare, transpunând prevederile Directivei 2002/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului referitoare la apropierea legislaţiilor statelor membre privind suplimentele alimentare.
Potrivit acestui act normativ, suplimentele alimentare sunt produse alimentare al căror scop este de a completa regimul alimentar şi care reprezintă surse concentrate de nutrienţi (vitamine, minerale) sau alte substanţe cu efect nutriţional sau fiziologic (macronutrienţi, aminoacizi, enzime, fibre alimentare, acizi graşi esenţiali, plante, extracte vegetale şi/sau animale etc), singure sau în combinaţie, comercializate sub formă de doză, respectiv în forme de prezentare cum ar fi capsule, comprimate, pilule sau alte forme similare, caşete cu pulbere, fiole de lichid, flacoane cu picurător şi alte forme similare de lichide şi pulberi destinate să fie luate în cantităţi mici, unitare, măsurate.
Suplimentele alimentare ce intră în sfera de reglementare a Legii nr. 56/2021 se notifică la Institutul Naţional de Sănătate Publică, aflat în subordinea Ministerului Sănătăţii.
Pe de altă parte însă, în cuprinsul Legii nr. 56/2021 se specifică în mod expres faptul că acest act normativ nu se aplică suplimentelor alimentare reglementate prin Legea nr. 491/2003 privind plantele medicinale şi aromatice, precum şi produsele stupului, republicată, cu modificările și completările ulterioare („Legea nr. 491/2003”).
Acestea se notifică de către operatori la Serviciul Naţional pentru Plante Medicinale Aromatice şi Produse ale Stupului, din cadrul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Bioresurse Alimentare.
Excluderea acestor suplimente alimentare din sfera de reglementare a Legii nr. 56/2021 lasă loc de interpretare, în contextul modificărilor Codului Fiscal.
O bună parte din suplimentele alimentare pe bază de plante medicinale reglementate de Legea nr. 491/2003 sunt încadrate la codul tarifar NC 2106 care, potrivit Normelor Metodologice în vigoare, beneficiază de cota redusă de TVA.
Dacă acest cod NC va fi menținut în lista care va fi publicată prin noile Norme Metodologice, rămâne întrebarea legitimă: vor putea aceste suplimente beneficia în continuare de cota redusă de TVA?
Așadar, este important de clarificat dacă trimiterea la prevederile Legii nr. 56/2021 introdusă în Codul Fiscal a avut în vedere o excludere generică a tuturor suplimentelor, care ar putea viza și suplimentele reglementate de Legea nr. 491/2003, sau se referă în mod specific doar la cele care intră sub incidența Legii nr. 56/2021. În acest ultim caz, rămâne deschisă posibilitatea aplicării cotei reduse de TVA pentru suplimentele pe bază de plante medicinale, în ipoteza în care codurile NC pentru aceste produse se vor regăsi în Normele Metodologice.
Bineînțeles, chiar și sub această încadrare tarifară, este esențial ca aceste produse să nu fie afectate de celelalte excepții specifice ale cotei reduse de TVA respectiv, conținutul de zahăr sau alcool, după caz.
Pași de acțiune, în acest context
Actualizarea Normelor Metodologice de aplicare a Codului Fiscal este esențială și trebuie realizată cât mai curând posibil, pentru a asigura predictibilitate legislativă și a permite aplicarea corectă a noilor cote de TVA în situații precum cea descrisă mai sus referitoare la suplimentele alimentare pe bază de plante medicinale.
În acest caz particular, până la momentul publicării noilor Norme Metodologice în Monitorul Oficial, producătorii și distribuitorii vor trebui să aleagă, în funcție de propriile prognoze de impact, o eventuală menținere a cotei reduse de TVA sau o majorare a acesteia.
Este necesară o analiză de la caz la caz, în funcție de codul NC și specificul produsului, pentru a determina aplicarea corectă a cotei de TVA. Această abordare va asigura conformitatea cu reglementările fiscale și va minimiza riscurile asociate.
Important va fi ca la sfârșitul zilei legislația să prevadă un cadru cât mai clar de aplicare a cotelor de TVA fiind astfel diminuate potențialele riscuri fiscale dar și eliminarea oricăror distorsiuni concurențiale care ar putea apărea ca urmare a unor abordări diferite în piață”.