Mai bine de jumătate dintre firmele participante la un studiu (55%) au semnalat dificultăți legate de disponibilitatea sau accesul la portalul ANAF, ceea ce a îngreunat adaptarea la sistemul RO e-Factura.
88% dintre respondenți consideră e-Factura un demers util și necesar, însă gradul de dificultate în implementare a variat:
- 55% dintre firme (în general digitalizate și sprijinite de furnizori externi) au descris tranziția ca fiind gestionabilă, dar provocatoare
- 18% au raportat dificultăți majore în procesul de implementare
Firmele mari au avut un nivel ridicat de adopție a facturării electronice, potrivit studiului „Un an de e-Factura în România”, realizat de Profluo, companie românească specializată în automatizarea proceselor financiar-contabile cu ajutorul Inteligenței Artificiale, care mai arată că antreprenorii au întâmpinat și provocări legate de implementare, integrarea și automatizarea fluxurilor.
Nivelul de scepticism rămâne ridicat în ceea ce privește obiectivele comunicate de autoritățile fiscale: în special ideea că e-Factura va reduce semnificativ deficitul de TVA al României (în prezent cel mai mare din UE) și va simplifica raportarea fiscală.
Studiul a identificat următoarele beneficii principale pentru firme, după primul an de utilizare a e-Factura:
- mai puține erori de facturare (36%);
- procesarea mai rapidă a documentelor (31%);
- reducerea timpului necesar pentru raportarea financiară (20%).
Doar 4% au menționat reducerea costurilor de procesare ca beneficiu, ceea ce sugerează că organizațiile apreciază mai mult eficiența operațională decât economiile directe.
În ceea ce privește provocările întâmpinate de firme în tranziția către e-Factura, 35% au perceput întregul proces ca fiind complicat tehnic, 32% au semnalat costurile ridicate de implementare, iar 21% au remarcat o creștere a complexității în procesele comerciale uzuale. De asemenea, 18% dintre firme au raportat fluxuri interne de aprobare mai greoaie.
La nivel tehnic, 55% dintre respondenți au menționat probleme legate de disponibilitatea sau accesul la portalul public al autorității fiscale, 50% au întâmpinat dificultăți de integrare cu sistemele interne, 35% au avut nevoie de actualizări frecvente ale soluțiilor software utilizate, iar 35% au întâmpinat dificultăți în înțelegerea cerințelor legislative și tehnice.
Tranziția la e-Factura a avut efecte variate asupra relațiilor de business. În timp ce 38% dintre firmele respondente nu au observat schimbări semnificative în colaborarea cu partenerii, 24% au raportat un impact negativ, precum întârzieri sau dificultăți de aliniere.
Doar 15% au remarcat îmbunătățiri în transparență și fluxuri.
Totodată, 82% dintre firme folosesc în prezent soluții de automatizare a facturării electronice. Cele mai apreciate funcționalități sunt:
- Automatizarea procesării facturilor – 63%
- Integrarea cu sistemele interne existente – 57%
- Monitorizarea în timp real a fluxurilor de facturare – 53%
Majoritatea firmelor se așteaptă ca aceste soluții să reducă intervenția umană (63%) și să îmbunătățească eficiența operațională (62%).
Studiul a fost realizat pe un eșantion de peste 150 de profesioniști din departamentele financiar-contabile ale unor companii de dimensiuni variate: 40% provin din companii mari (enterprise, cu peste 250 de angajați), 27% din companii medii (51–250 angajați), 20% din companii mici (10–50 angajați), 13% din companii foarte mici (sub 10 angajați).