Trotinetele electrice sunt mai puțin ecologice decât au susținut inițial companiile care operează aplicații de închiriere, potrivit unui nou studiu care arată că o călătorie cu un e-scooter este, în general, mai poluantă decât una cu alte tipuri de mopede electrice sau chiar într-un autobuz cu motor diesel standard. Impactul real al acestor vehicule depinde foarte mult de modul în care sunt fabricate, ce alt mijloc de transport înlocuiesc când sunt folosite și de durata lor de viață.
Cercetătorii de la North Carolina State University au efectuat studiul după ce unul dintre ei a observat un autocolant pe o trotinetă pe care scria: „călătoria nu a generat emisii de carbon”.
Cercetătorii au decis să efectueze o „evaluare a ciclului de viață” și au urmărit emisiile de carbon generate de producția, transportul, încărcarea, colectarea și eliminarea trotinetelor electrice, scrie Brussels Times.
După o analiza ciclului de viață, studiul a constatat că o călătorie de o milă (1,6 km) cu o trotinetă electrică a emis, în general, mai multe gaze cu efect de seră decât o călătorie cu alte mijloace de transport.
„Scuterele dockless produc, în general, mai multe emisii de gaze cu efect de seră per pasager decât un autobuz diesel standard, un moped electric, o bicicletă electrică, o bicicletă (traditională) sau, desigur, o plimbare pe jos”, scrie publicația Universității americane Massachusetts Institute of Technology ― MIT Technology Review.
Studiul arată că trotinetele generează aproximativ jumătate din emisiile de carbon unui automobil standard: circa 200 de grame de dioxid de carbon pe milă (comparativ cu aproape 415g pentru o mașină standard).
Jumătate din motivele care stau la baza amprentei de carbon a trotinetelor electrice provin din procesele de fabricație și aprovizionare a fabricilor ― o problemă care este agravată de faptul că durata de viață reală a acestora este relativ scurtă odată ce ajung pe străzi.
În total, jumătate din emisiile de carbon provin din materiile prime și din procesul de fabricație. Cercetătorii au descoperit acest lucru după ce au dezasamblat o trotinetă Xiaomi M365, fabricată în China ― model folosit de startup-urile Lime și Bird.
Echipa a cântărit fiecare parte, inclusiv cadrul din aluminiu, piesele din oțel, bateria cu litiu-ion și motorul electric. Apoi au analizat concluziile unor studii anterioare despre impactul asupra mediului al extragerii, producerii și livrării materiilor prime.
Totuși, cantitatea de emisii per milă generată de o trotinetă electrică depinde foarte mult de durata lor de viață ― estimată de unele companii la câteva luni sau de altele de câțiva ani.
O analiză bazată pe datele generate de flota startup-ului Bird din Louisville, Kentucky, realizată de Quartz anul trecut, a constatat că durata medie de viață a acelor vehicule a fost de 28,8 zile. De asemenea, chiar compania Bird a recunoscut în documentele adresate investitorilor că vehiculele sale au o durată de viață de aproximativ o lună sau două, scria The Information.
Cealaltă pondere majoră a emisiilor ― 43% ― provine din flota de vehicule necesară pentru a merge prin oraș, în fiecare zi, colectând trotinete de pe străzi și trotuare pe care le duc într-o locație de încărcare. Procesul este reluat după ce trotinetele sunt încărcate, fiind nevoie să fie amplasate înapoi în locuri unde utilizatorii le pot găsi.