Surprinzator sau nu, nici un startup european nu intra in topul celor mai valoroase startup-uri de pe planeta, sapte dintre acestea au fost infiintate in Statele Unite, doua au luat nastere pe continentul asiatic si un altul in India. Jumatate din acest club select al celor mai bine cotate afaceri in curs de dezvoltare activeaza in domeniu de internet consumer, rezulta din analiza unui top realizat de publicatia americana Wall Street Journal. Start-up Cafe iti prezinta care sunt cele mai valoroase startup-uri ale momentului din intreaga lume.
sursa foto: Captura uber.com
1. UBER (SUA) – 51 miliarde de dolari Uber este cel mai bine cotat start-up al momentului din intreaga lume, fiind evaluat la 51 de miliarde de dolari. Compania a fost fondata in 2009 atunci cand actualul CEO al companiei, Travis Kalanick, si Garret Camp au dezvoltat o aplicatie care conecteaza pasagerii cu soferii unor masini dispusi sa ofere servicii de transport contracost. Primii oameni care au avut ocazia sa incerce aplicatia au fost locuitorii orasului american San Francisco, care au indragit imediat serviciul. La cinci ani de la lansarea oficiala, aplicatia Uber poate fi utilizata in nu mai putin de 63 de tari din intreaga lume, serviciul fiind disponibil in peste 270 de orase. Din luna februarie, aplicatia poate fi folosita si in Bucuresti, serviciul fiind foarte bine primit de tinerii romani. De-a lungul timpului, Uber a fost intens criticata din cauza ca se lanseaza in multe orase din lume fara a acorda atentie legislatiei in domeniul taximetriei. Si aceasta nu este cea mai mare problema a Uber. Cel mai grav incident in care compania a fost implicata a avut loc in India, unde un sofer al companiei a violat o clienta. Serviciul a fost interzis in mai multe orase din Statele Unite, Europa si in anumite regiuni din China, India si Tailanda. Cu toate acestea, in ultimele 8 luni ale anului in curs valoarea Uber a crescut cu 10 miliarde de dolari.
sursa foto: Captura mi.com
2. Xiaomi (ASIA) – 46 miliarde de dolari Xiaomi a devenit in doar 4 ani de la lansare cel mai mare furnizor de telefoane mobile inteligente din China. De altfel, in decembrie 2014 compania isi adjudeca titlul de cel mai valoros startup din lume, fiind detronat de Uber in luna iulie 2015, potrivit ultimelor estimari. Personalitatea fondatorului si CEO-ului companiei Lei Jun a contribuit substantial la cresterea popularitatii companiei prin imprumutarea esteticii de prezentare a produselor de la regretatul co-fondator al companiei Apple, Steve Jobs. “Tehnologia de ultima ora nu trebuie sa coste o avere”, acesta este propozitia cheie dupa care s-a ghitat in afaceri Lei Jun, principiu pe care il gasim si in descrierea companiei de pe site-ul oficial. Xiaomi ofera dispozitive mobile inteligente care inglobeaza specificatii software si hardware comparabile cu cele ale producatorilor de top, insa pretul de vanzare al produselor este mult mai mic. In plus, compania si-a construit o reputatie buna printre utilizatori deoarece si-a creat un obicei din a actualiza interfata software cu care sunt echipate dispozitivele tinand cont de sugestiile cumparatorilor venite pe retele de socializare.
sursa foto: Captura airbnb.com
3. Airbnb (SUA) – 25,5 miliarde de dolari In octombrie 2007, Brian Chesky si Joe Gebbia si-au inchiriat apartamentul lor din San Fracisco pentru o singura noapte unor straini. Aceasta experienta i-a facut pe cei doi sa-l contacteze pe Nathan Blecharczyk, care i-a ajutat sa creeze o platforma online care conecteaza propietarii de imobile cu pasionatii de calatori in cautare de cazare ieftina. Potrivit airbnb.com, incepand cu luna august a anului 2008 prin intermediul platformei peste 60 de milioane de utilizatori au reusit sa isi gaseasca o gazda in peste 34 de mii de orase din mai mult de 190 de tari. Aplicatia nu este vazuta cu ochi buni de hotelieri. O coalitie a grupurilor hoteliere incearca acum sa opreasca expansiunea startup-ului aducand ca principale argumente siguranta publicului, incalcarea unor reglementari din anumite zone rezidentiale si posibila lichidare a ofertelor de inchiriere pe termen lung. Valoarea estimata a companiei a crescut cu 255% din ianuarie pana in iulie, cand a fost facuta ultima estimare.
sursa foto:palantir.com
4. Palantir (SUA) – 20 de miliarde dolari Palantir este o companie americana specializata in analizarea, interpretarea si reprezentarea legaturilor dintre informatii. Si cand spunem informatii va puteti gandi la numerele de telefon, adrese de email, conturi bancare, numere de masina si orice alte pachete de date de acest tip. Bazele tehnologiei pe care o foloseste compania au fost puse in anii 2000 la Pay Pal, o platforma de plati online, unde inginerii foloseau analiza link-urilor web pentru a descoperi modul in care reteua era fraudata. Directorii Paypal Joe Lonsdale si Peter Thiel au fondat in 2004 compania alaturi de Alexander Karp, actualul si singurul director executiv al Palantir. Din 2009, guvernul american a incheiat contracte cu producatorul de software in valoare de 215 milioane de dolari, potrivit usaspending.gov, printre clientii companiei numarandu-se: CIA, FBI, NSA, Homeland Security si Departamentul de Aparare al guvernului Statelor Unite. Compania a ajutat la punerea sub acuzare a lui Bernie Madoff (cunoscut ca cel mai mare escroc de bursa din istorie) si la gasirea fostului lider al al-Qaida Osama bin Laden. Palantir a fost acuzata de mai multe organizatii care militeaza pentru apararea drepturilor si libertatilor fundamentale ca ajuta la creearea unei societati monitorizate in mod excesiv, in care datele tuturor sunt folosite in numele prinderii infractorilor.
sursa foto: Captura Google Play
5. Snapchat (SUA) – 16 miliarde de dolari Snapchat a intrat in atentia publicului in 2013 dupa ce Evan Spiegel (CEO si co-fondator), un tanar de 23 de ani la momentul respectiv, a refuzat o oferta de achizitie de peste 3 miliarde de dolari din partea Facebook. Spiegel a refuzat oferta gigantului american in conditiile in care nu avea nici un fel de experienta in conducerea unei companii, model de business sau venituri de pe urma Snapchat. Tanarul a renuntat la a mai urma cursurile Universitatii Stanford pentru a se concentra pe dezvoltarea aplicatiei Snapachat, dupa ce intr-o seara un prieten i-a spus acestuia ca si-ar fi dorit ca anumite mesaje sa nu le fi trimis niciodata. Astfel, a luat nastare o aplicatie care permite trimiterea de mesaje cu o perioada scurta de viata, setata initial de catre expeditor. Potrivit ultimelor statistici publicate de expandedramblings.com, Snapchat are aproximativ 100 de milioane de utilizatori activi zilnic care distribuie 8.795 de fotografi pe secunda. In 2014, compania a raportat venituri de 3 milioane de dolari, o suma modesta in comparatie cu veniturile estimate pentru anul acesta. Financial Times anunta ca Spapchat ar putea atinge in 2015 venituri de 100 de milioane de dolari. Snapchat a primit o lovitura de imagine la sfarsitul lunii mai 2014, dupa ce o serie de email-uri scrise de CEO-ul companiei in timpul facultatii au fost date publicitatii. Email-urile erau destinate unor colegi pe care Spiegel ii incuraja sa ofere alcool unor colege pentru a le “convinge” sa faca sex cu el si cu prietenii acestuia. La cateva zile dupa izbucnirea scandalului Spiegel si-a cerut scuze public, scrie CNN.
sursa foto: wsj.net
6. Didi Kuaidi (ASIA) – 16 miliarde de dolari Didi Dache si Kuaidi Dache, doua dintre cele mai mari aplicatii de taxi din China, au hotarat sa fuzioneze in februarie, creeand astfel un jucator dominant pe piata locala. Didi Kuaidi, compania rezultata in urma fiziunii, a reusit sa atraga in luna iulie finantare in valoare de 2 miliarde dolari, stabilind astfel un nou record in materie de finantare pe piata startup-urilor din China. Capitalul strans va ajuta compania in lupta cu principalul competitor Uber Technologies, care a pornit o strangere de fonduri pentru agentia subsidiara care opereaza pe continentul asiatic. De altfel, ambele companii cheltuie sume uriase in razboiul pentru atragerea de noi calatori si soferi in aceasta parte de lume. Chiar daca cele doua companii au fuzionat, ele continua sa opereze individual. In aceasta luna, Didi Kuaidi a intrat in posesia primei licente oficiale de operare a unui serviciu de taxi privat prin intermediul internetului, punandu-si principalul competitor Uber in offsaid, informeaza business-standard.com. Raspunsul Uber nu s-a lasat asteptat. La scurt timp, americanii au investit aproape un miliard de dolari pentru a-si deschide o subsidiara in zona libera de schimb a Shanghaiului, facand astfel primul pas pentru intrarea in legalitate.
sursa foto: Captura flipkart.com
Nota: Evolutia Didi Kuaidi s-a bazat pe o finantare in valoare totala de 4 miliarde de dolari, in timp ce Snapchat i-a ajuns pe asiatici din urma la capitolul valoare estimata avand la dispozitie de patru ori mai putini bani pentru dezvoltare, circa 1 miliard de dolari.
7. Flipkart (INDIA) – 15 miliarde de dolari In ciuda coincidentei de nume, Sachin si Binny Bansal, nu au nicio legatura de rudenie, insa impreuna au reusit sa puna bazele celei mai mare companii de retail din India, folosindu-se de economiile facute in timp ce lucrau in capitala statului Karnataka, Bangalore, la o subsidiara a gigantului american Amazon. Cei doi antreprenori au urmarit o traiectorie de business asemenatoare cu cea a Amazon, pornind prin vanzarea de carti online, datorita pretului scazut si a efectului minimal al daunelor cauzate de transportul pe mare. Urmatorul pas a fost vanzarea de electronice ca mai apoi sa isi transforme magazinul online intr-o platforma de la care firmele mici si mari achizitioneaza produse pentru a le revinde. Flipkart a urmat modelul Amazon si, in 2013, a inceput sa vanda tablete electronice si alte gadgeturi portabile sub marca propie. Cea mai mare provocare a Flipkart este chiar piata in care isi desfasoara activitatea. De cand a devenit un mare retailer in India, pierde bani in fiecare zi din cauza vanzarii de produse sub pretul de cumparare. O alta problema majora a venit odata cu implementarea sistemului de livrari la domiciliu in orasele mai mici, deoarece livratorii inapoiaza doar o mica parte a banilor primiti in schimbul produselor de consumatori. Flipkart a avut parte si de doua esecuri in materie de management, unul venit odata cu lansarea neinspirata a unui serviciu de muzica si un altul prin creearea propriului serviciu de plata, care a fost restras de piata fara a oferi vreo explicatie. De asemenea, compania se lupta sa isi pastreze suprematia pe piata din India cu Amazon si SnapDeal.com, un retailer local. La sfarsitul anului 2015, retailerul indian avea 22 de milioane de utilizatori inregistrati si gazduia 3.000 de comerciati care vand milioane de produse. Potrivit business-standard.com, compania urmareste ca anul acesta sa isi dubleze vanzarile, tintind spre suma de 8 milioane de dolari.
sursa foto: Captura spacex.com
8. SpaceX (SUA) – 12 miliarde de dolari Space Exploration Technologies Corporation sau SpaceX este o companie din Statele Unite ale Americii specializata in proiectarea, realizarea si dezvoltarea de vehicule spatiale partial sau total refolosibile. Startup-ul a fost fondat in 2002 de catre antreprenorul Elon Musk, unul dintre cofondatorii Paypal. Musk a riscat o mare parte din averea sa personala pentru infiintarea acestei companii, luand in considerare ca primele trei incercari de lansare a unui vehicul cosmic proiectat de SpaceX s-au dovedit a fi un esec. Compania a fost prima entitate privata care a lansat o nava spatiala pe orbita si care a livrat provizii pentru Statia Spatiala Internationala. Pentru a lansa unele rachete compania a cheltuit 70 de milioane de dolari, ceea ce inseamna aproximativ jumatate din suma cheltuita de Air Force pentru lansarea unor vehicule spatiale de tip Boeing-Lockhead. Oficialii Space X sustin ca startup-ul a inregistrat un cash-flow pozitiv pentru un numar de ani.
Compania este presata de provocari imense pentru a satisface asteptarile. Space X pregateste o racheta mai puternica si doreste sa accelereze tempoul de lansare al vehiculelor aerospatiale pana la o racheta pe luna. Wall Street Journal sustine ca majoritatea banilor pentru finantarea acestor proiecte indraznete vin de la gigantul Google, care ar fi interesat de folosirea satelitilor pentru a oferi servicii de internet ieftine in intreaga lume.
sursa foto: Captura pinterest.com
9.Pinterest (SUA) – 11 miliarde de dolari In copilarie Ben Silbermann iubea sa colectioneze diverse obiecte sau vietati; de la gandaci pana la stampile. In 2010, acest hobby l-a inspirat sa creeze alaturi de Evan Sharp, creierul creativ din spatele designului serviciului, si Paul Sciarr Pinterest, o platforma online care ofera fiecarui utilizator o tabla virtuala pe care pot fi atasate sau “pin-uite” imagini, linkuri, videoclipuri si multe altele. La inceput investitorii nu s-au inghesuit sa sustina conceptul de colectare a imaginilor deoarece parea un pas inapoi raportat la trendul setat de platformele de comunicare in timp real, precum Twitter si Facebook. Serviciul a devenit popular in primele luni de la lansare mai intai printre artistii multimedia, iar mai tarziu a inceput sa fie utilizat de catre decoratorii de interior, gospodine si tinere mirese. In 2012, fara a oferi foarte multe explicatii publice pentru decizia sa, Paul Sciarra decide sa se retraga de la conducerea companiei. Platforma gazduieste peste 30 de miliarde de obiecte unice colectate (pin-uri unice), iar numarul acestora de dubleaza la fiecare 9 luni. Pinterest este folosit si de marile reviste, cum ar fi Elle sau de marii retaileri, precum TechCorp, care si-au creat propriile colectii, pentru a obtine trafic pe propriile site-uri. Ben Silbermann si Evan Sharp conduc in acest moment unul dintre startup-urile care inregistreaza o crestere rapida. Site-ul condus de Ben Silbermann a fost vizitat in luna ianuari a.c de 78.8 milioane de vizitatori unici din Statele Unite, inregistrand o crestere cu 37% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Tot in ianuarie, compania a inregistrat pentru prima data venituri, dupa ce si-a deschis programul de advertising. Analistii de la Wedbush Securities estimeaza ca Pinterest ar putea genera in 2016 venituri de peste 500 de milioane de dolari.
sursa foto: Captura dropbox.com
10. Dropbox (SUA) – 10 miliarde de dolari Drew Houston a inceput dezvoltarea platformei de gazduire a fisierelor Dropbox in timpul unei calatorii cu autobuzul. Frustrat deoarece uitase un stick de memorie care continea un fisier important, absolventul prestigioasei universitatii americane MIT si-a dat seama cat de folositor ar fi un serviciu prin care oamenii sa isi poata accesa documentele de oriunde. Houston si-a prezentat ideea in cadrul unui incubator pentru startup-uri, unde l-a cunoscut pe programatorul “minune” Arash Ferdowski cu care a facut echipa si astfel a obtinut finantare pentru proiectul sau. Serviciul a crescut rapid datorita programului de afiliere, prin care utilizatorii sunt recompensati cu spatiu de stocare pentru a-si convinge prietenii sa foloseasca platforma. Gigantii pietei IT (Microsoft, Google, Apple etc.) se folosesc de resursele financiare pe care le au la dispozitie pentru a stopa ascensiunea Dropbox prin oferirea propriilor servicii de gazduire a fisierelor la preturi mai mici. Din 2012 numarul de utilizatori al companiei s-a triplat, Dropbox gazduind in 2015 fisierele a peste 300 de milioane de utilizatori, potrivit businessinsider.com.