A vandut ani de zile, cu 5 dolari, la colt de strada, un decojitor de legume cu lama elvetiana. Publicatii americane au scris despre el ca ar fi ajuns milionar. A fost vedeta in Vanity Fair, New York Times, a aparut la televiziune, are pagina pe Wikipedia. Mai nou, tehnica lui de vanzare e analizata pe Youtube. Vi-l prezint pe Joe Ades, negustorul ambulant din Manhattan si tehnicile lui de vanzare. Va asigur: e practica pura, nu doar teorie! Daca ceva frapeaza la personajul Joe Ades, acestea sunt contrastele. Ani de zile a vandut cu 5 dolari o ustensila de curatat cartofi, la colt de strada, in inima luxosului Manhattan. Se spune despre el ca ar fi ajuns milionar. S-a nascut in Manchester, Marea Britanie, a crescut fara tata, in timpul razboiului, a avut patru neveste, a trait pe trei continente si a vandut de toate: de la carti cu benzi desenate la mana a doua, la batiste, prosoape, vesela, carucioare de bebelusi, chiar brazi de Craciun... in februarie.
Imbracat "in costumul sau Chester Barrie", Joe - trecut de 70 -, isi incepea ziua de munca pe trotuar, cu un scaunel pliant, o masa si doua ladite alaturi: una cu cartofi si morcovi intregi, cealalta pentru resturile ramase in urma demonstratiei.
Vanity Fair i-a dedicat cateva pagini. "Vanity Fair. Julia Roberts pe coperta, eu inauntru", spune Joe, in timp ce mai pune in palma o bancnota de 5 dolari. New York Times nu s-a sfiit sa-l numeasca "geniul Julliene" (n.r. - taietura in felii subtiri); a aparut la "Today Show" si, intr-o vreme, era un obisnuit al rafinatelor seri de pian de la barul Pierre Hotel sau din selecte cluburi de jazz din New York, dupa cum scrie reporterul NYT.
Daca media clasica i-a adus celebritate, Youtube l-a facut studiu de caz in tehnica vanzarii directe. Filmata, prestatia lui Joe Ades, scoate la iveala abilitati si tehnici pe care le poti gasi descrise in mai toate manualele clasice de vanzari. Doar ca "negustorul de trotuar" nu predica, ci practica. Zi de zi, timp de cateva decenii.
Kevin Rogers, autorul cartii numite "Carligul vanzarii in 60 de secunde" i-a dedicat o adevarata analiza in care foloseste ca "tutorial" demonstratia practica a lui Joe Ades.
Decalogul lui Joe (adaptare din surse multiple)
1. Alege cu grija locul pentru demo. Show-ul lui Joe era, de fiecare data, amplasat in locatii cu trafic intens. Cu cat traficul e mai mare, cu atat "conversia" e mai buna. Negustorul isi prezenta decojitorul de legume in apropierea uneia dintre cele mai mari piete de fructe si legume proaspete din Manhattan, Union Square Greenmarket. Potrivit unor studii de trafic pietonal, intr-o singura zi insorita de vineri piata este vizitata de aproape 400.000 de oameni.
2. Pregateste-ti bine demonstratia. In toate video-urile pe care le-am gasit, Joe spune acelasi text, in 3-4 minute, cu o structura simpla: atrage publicul, prezinta practic produsul, face oferta, incaseaza banii. Apoi, o ia de la capat...Daca il tine cureaua, negustorul poate face cam 10 prezentari pe ora.
3. Demonstreaza ce poate produsul. Arata clientilor ce poate face, cum functioneaza produsul tau. Joe face demo dupa demo in plina strada, printre oameni grabiti, turisti, curiosi. In 2mp, showroom-ul sau are de toate: "bancul de proba", intr-o cutie, produsele, pe un stativ pliant, reclama vanzatorului; demonstratia dureaza putin mai mult de 3 minute. Urmeaza oferta, apoi inchiderea vanzarii.
4. Fii relaxat, zambeste! Foloseste-ti umorul. Nu e usor sa vinzi la colt de strada, in Manhattan. Oameni grabiti, suspiciosi...Negustorul zambeste, isi deschide bratele si invita trecatorii sa nu ramana distanti. "Veniti mai aproape, demonstratia e gratuita, nu costa bani", spune Joe. Nu se arata descurajat de trecatorii care nu-i dau atentie iar prezentarea e presarata cu replici decente si chiar autoironie.