Aproape jumatate dintre romani au smartphone si in medie il folosesc zilnic mai mult timp decat alte popoare din jur. Interesant este ca a scazut procentul celor care-si verifica e-mail-ul pe smartphone, crescand in schimb popularitatea aplicatiilor de chat instant. Smartphone-ul a schimbat pentru totdeauna modul in care cumparam online si a dus si la cresterea celor care platesc cu cardul. Sunt grav penalizate insa site-urile care sunt greu de "rasfoit" pe mobil, marele castig fiind pentru site-urile optimizate unde oamenii au rabdare sa parcurga de trei ori mai multe pagini, in comparatie cu desktop-ul. Despre toate aceste diferente puteti citi in articolul realizat dupa o dezbatere organizata de Google.
Suntem "topiti" dupa smartphone-uri si le folosim chiar si in timp ce ne uitam la TV
Peste 45% dintre romani au smartphone si - desi ponderea este mai mica decat in alte tari din regiune (Slovacia are 65%) - romanii compenseaza prin faptul ca stau mai mult in medie pe smartphone, "butonand" cam 80 de minute/zi (cehii si polonezii stau 55 de minute/zi). Multi dintre romani utilizeaza smartphone-ul in timp ce se uita si la televizor, acest lucru fiind incurajat si de faptul ca sunt emsiuni TV foarte populare, precum Vocea Romaniei, care indeamna oamenii sa fie interactivi si sa posteze comentarii pe Facebook sau Twitter.
Ce fac romanii pe smartphone? Cel mai adesea stau pe Facebook si Google+ si cauta diverse lucruri pe Google. Pe locul trei se situeaza consumul de video online si abia pe locul patru este verificarea e-mail-ului. Asadar, casuta electronica nu mai este la moda, in special in randul tinerilor care prefera aplicatii precum WhatApp, Facebook Messenger, Snapchat sau Instagram, spun cei de la Google Romania.
Pentru 90% dintre tinerii romani internetul este principala sursa de informatii si romanii folosesc in diverse proportii smartphone-ul in toate etapele procesului de cumparare a unui produs. Cumparatorii din online tin cont enorm de review-urile unui produs Cand clientii romani cauta ceva despre un produs, primul element de care se intereseaza nu este pretul, ci recenziile de pe diverse site-uri. "Cifrele arata ca, cu cat sunt mai multe review-uri, cu atat cresc vanzarile acelui produs, chiar daca exista si recenzii negative. Daca la un aragaz, clientii vad sapte recenzii si toate sunt bune, acestia tind sa mai caute, li se pare ca ceva e in neregula. Insa daca la sapte recenzii, una este negativa, totul este mai credibil", spune Robert Berza, director de marketing eMAG.
eMAG publica de cateva luni si diverse teste video cu produsele, pentru a atrage tot mai multi clienti si pentru a incuraja oamenii sa puna tot mai multe review-uri pe site. Cele mai multe review-uri la un singur produs sunt la un model de router: peste 450 de comentarii. Compania, pentru a creste conversia si numarul de vizualizari, a facut disponibile tot mai multe poze pentru un produs, inclusiv permitand zoom-ul si afisand si produse comparative.
Sunt romanii in general critici cand posteaza comentarii la produse pe internet? "Perceptia in Europa de Est este ca suntem mai ingaduitori, ceea ce noi ca romani nu am recunoaste.", spune Dan Bulucea, director Google Romania.
Ce cumpara cel mai mult romanii folosind mobilul? Produse de copii, cum ar fi scutecele sau electrocasnice mici si mari. "Pe site-ul de mobil cumpara tot mai multe femei si, in consecinta, avem scoruri tot mai bune la tipurile de produse pe care femeile le cumpara", spune reprezentantul eMAG. La un foehn nu e nevoie de multa documentare, spre deosebire de un televizor de 5.000 de lei pe care oamenii prefera sa-l vada mai intai in magazin.
Tot mai multi romani fac cumparaturi de pe mobil
Directorul de marketing al eMAG mai spune ca pe mobil este mai mare procentul celor care platesc cu cardul, fata de desktop, valorile fiind de 20%, fata de 15%. O buna parte dintre cei care au cumparat o data cu cardul de pe smartphone si au vazut ca e usor, revin cu alte cumparaturi.
Magazinele online au deja o baza stabila de clienti care le folosesc platforma, insa aceste companii trebuie sa tina cont de semnalele trimise de clientii care nu au cumparat niciodata de la ei sau au cumparat de la concurenta, spune Elisabeta Moraru, industry manager la Google Romania. Ea spune ca in top 500 site-uri mobile de succes sunt companii la care vanzarile de pe mobil au crescut cu 40% (Apple) si exista si site-uri de fashion care au vanzari pe mobil de peste 50 milioane dolari. "Este enorm si sunt indicatori care au facut ca e-commerce-ul sa ajunga atat de sus, iar companiile de succes au tinut cont de ei".
Ela Moraru mai spune ca, daca un om primeste la un anumit moment pe un site continutul dorit, este posibil ca la urmatoare cautare sa rezulte o achizitie. Un exemplu interesant despre cum vanzarile pot fi ajutate de YouTube si de o aplicatie interactiva vine de la L'Oreal.
"E-commerce-ul trebuie sa se suprapuna oricarui efort de marketing, de comunicare. La noi, de vreun an de zile, nu punem niciun material despre brand fara o adnotatie catre achizitie, pentru ca YouTube este foarte mult despre instinct si poate privitorul vrea sa gaseasca cea mai usoara cale spre achizitie", e de parere Anca Stefan, Digital & Consumer Intelligence Manager la L¬Oreal Aplicatii distractive ce aduc si vanzari Companiile trebuie sa se pregateasca pentru a-i primi pe clientii de pe mobil si pentru a-i tine pe site. Un exemplu interesant este L'Oreal care insereaza si tutoriale video de machiaj pe site Mai mult, compania are o aplicatie numita Makeup Genius care este un tester virtual de makeup ce poate fi folosit cu camera frontala a telefonului, putand fi aplicate virtual diversele look-uri direct pe fata user-ului. Aplicatia are peste 14 milioane de download-uri la nivel mondial, iar in Romania are peste 50.000 de download-uri din luna mai, de cand a fost lansata.
Anca Stefan spune ca aplicatia a fost considerata distractiva si de catre barbati, dar a avut alte doua roluri: sa arate ca L'Oreal este o companie care furnizeaza servicii - oferind posibilitatea virtuala de testare a produselor prin aplicatie, al treilea rol fiind de a ajuta vanzarile.
La eMAG ponderea vizitelor de pe mobil a crescut enorm, de la 7-10% acum trei ani, pana la aproape 50% in prezent, spune reprezentantul companiei care estimeaza ca se va depasi 50% pana la 31 martie 2016.
Robert Berza de la eMAG spune ca exista un raport de unu la trei intre cate pagini "rasfoiesc" oamenii pe desktop la eMAG si cate parcurg pe aplicatie. "De exemplu, daca un client are in medie pe site 7-8 pagini cand se decide sa cumpere ceva, pe mobile se duce spre 20 de pagini. Oamenii folosesc mult intuitiv pentru ca degetul te-a invatat sa te misti mult mai repede decat "back-urile" sau mouse-ul" Romanii si smartphone-ul, cateva date Rata de penetrare a smartphone-urilor: Romania 46% Polonia 59% Slovacia 65% Cehia 55% Ungaria 50% sursa: Consumer Barometer 2015 74% dintre tinerii (<34 ani) din Romania detin un smartphone sursa: Consumer Barometer 2015
43% dintre romani isi verifica smartphone-ul in orice moment al zilei 27% il verifica odata la cateva ore sursa: studiu Internetul mobil in viata de zi cu zi, IQS Online, 2015
Unde ne tinem smartphone-ul: 54% in buzunar sau in locul obisnuit din casa 42% la indemana (pe birou, langa pat, pe masa etc.) sursa: studiu Internetul mobil in viata de zi cu zi, IQS Online, 2015 Timpul petrecut zilnic pe smartphone: Romania 1h 20min Ucraina 1h 15min Polonia 55 min Cehia 55 min sursa: -How to activate Google Mobile Services in CEE", MillwardBrown 2015
Activitati online pe smartphone: social media 40% motoare de cautare 39% urmaresc video online 31% verifica email 30% cauta informatii despre un produs/serviciu 20% asculta muzica 20% sursa: Consumer Barometer 2015
In care etapa a procesului de achizitie utilizezi smartphone-ul? 42% Am cautat si am descoperit ce ma intereseaza pe smartphone 42% Am cautat sfaturi online pe smartphone 29% Am comparat mai multe variante pe smartphone 22% Am cautat nformatii pe smartphone pentru a face o achizitie offline sursa: Consumer Barometer 2015
Ce cauta clientii pe smartphone (in legatura cu un produs/serviciu): 33% Opinii/recenzii 29% compara preturi, caracteristici 25% idei, inspiratie 24% descopera branduri relevante 12% urmaresc video-uri online sursa: Consumer Barometer 2015
Cum utilizeaza romanii smartphone-ul cand sunt la cumparaturi: 17% cauta indicatii de orientare 17% cauta informatii despre produse in magazin 13% partajeaza fotografii cu diferite produse sursa: Consumer Barometer 2015
De unde cumpara romanii: Magazin 54% Online 30% sursa: Consumer Barometer 2015
Ce dispozitive utilizeaza romanii pentru a gasi informatii locale: Computer 79% Smartphone 31% Tableta 14% sursa: Consumer Barometer 2015
Ce tip de informatii locale se cauta de pe smartphone: Preturi 71% Promotii 47% Orar 42% Indicatii de orientare 36% Disponibilitatea produselor/serviciilor in anumit magazin 35% Recenzii / recomandari 31% sursa: Consumer Barometer 2015 Pondere pagini ¬mobile friendly¬ in top 500 site-uri UK 81% Polonia 73% Romania 63% Grecia 62% Cehia 53% sursa: studiu intern Google