ANAF a publicat luni un ghid PDF actualizat cu informații utile pentru contribuabili, referitoare la utilizarea sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport.
Ghidul PDF conține informații precum: condițiile de declarare și monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri, excepții de la declarare și monitorizare, accesarea și utilizarea aplicației RO e-Transport și altele.
Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizării în sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone, încărcate cu bunuri cu o masă brută totală mai mare de 500 kg, sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, aferente cel puţin unei partide de bunuri care face obiectul transportului .
Prin sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul naţional ale bunurilor cu risc fiscal ridicat şi transporturile rutiere internaţionale de bunuri.
Obligaţia declarării în sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine următorilor utilizatori:
- a) furnizorului din România, în cazul tranzacțiilor interne;
- b) operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat deținute și transportate între locul de încărcare și locul de descărcare, situate pe teritoriul național.
Totodată, obligaţia declarării în sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul internaţional de bunuri revine următorilor utilizatori:
- a) destinatarului înscris în declaraţia vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declaraţia vamală de export, în cazul bunurilor care fac obiectul operaţiunilor de import sau export, după caz;
- b) beneficiarului din România, în cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri;
- c) furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;
- d) depozitarului, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât şi pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul naţional din una sau mai multe partide de bunuri;
- e) prestatorului de servicii din România, în cazul unor operaţiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României pentru prestarea de servicii, cât şi pentru bunurile rezultate reexpediate în statul partenerului comercial;
- f) beneficiarului din România, în cazul unor operaţiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile expediate din România pentru prestarea de servicii într-un stat membru al Uniunii Europene, cât şi pentru bunurile rezultate reexpediate în România;
- g) clientului din România, în cazul unor operaţiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziţia clientului în situaţia în care România este statul membru către care au fost expediate sau transportate bunurile atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României, cât şi pentru bunurile livrate într-un stadiu ulterior după sosire, către altă persoană impozabilă din România sau în cazul în care bunurile respective sunt returnate în statul membru din care au fost expediate sau transportate iniţial;
- h) furnizorului din România, în cazul unor operaţiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziţia clientului în situaţia în care România este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile atât pentru bunurile expediate din România, cât şi în cazul în care bunurile respective sunt returnate în România.
RO e-Transport. Lista principalelor modificări
Potrivit Fiscului, principalele modificări aduse, de-a lungul timpului, sistemului RO e-Transport se referă la:
- instituirea obligaţiei declarării în sistem a datelor aferente transportului internaţional de bunuri pentru anumite categorii de utilizatori;
- excepții de la declararea și monitorizarea anumitor transporturi de bunuri;
- contravențiile care se aplică pentru faptele săvârşite de operatorii economici;
- suspendarea dispozițiilor privind nerespectarea de către operatorul de transport rutier a obligației de a asigura transferul datelor curente de poziţionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaraţiei, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport precum și nerespectarea de către conducătorul vehiculului de transport a obligaţiei de a pune în funcțiune dispozitivul de poziţionare înainte de începerea transportului pe teritoriul naţional, respectiv să oprească dispozitivul de poziţionare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul naţional sau după părăsirea teritoriului naţional.
Vezi Ghidul ANAF actualizat privind sistemul RO e-Transport: