Patronii români de firme mici și mijlocii (IMM) țin cont de o serie de criterii când vine vorba de angajați, printre primele lucruri apreciate fiind experința și cunoștințele și abilitățile de specialitate ale salariatului, arată un studiu din 2024.
Astfel, cele mai multe (73,54%) dintre IMM-urile din România chestionate pun accent pe experiență, apoi pe abilitățile de specialitate deținute de angajat (60,63%), spiritul de responsabilitate (în 44,79% dintre firme), gradul de implicare în firmă (43,96%), abilitățile de lucru în echipă (36,46%), competența în domeniul de activitate (32,92%) și inteligența (28,75%), conform studiului realizat de Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR).
TOP criterii de care țin cont IMM-urile din România când vine vorba de angajați
- Experienţa - 73,54%
- Cunoștințele și abilitățile de specialitate - 60,63%
- Spiritul de responsabilitate - 44,79%
- Gradul de implicare în firmă - 43,96%
- Abilitățile de lucru în echipă - 36,46%
- Competența în domeniul său de activitate - 32,92%
- Inteligența - 28,75%
- Comportamentul civilizat - 23,75%
- Cine i-au recomandat - 23,13%
- Fidelitatea față de firmă - 22,08%
- Conștiinciozitatea - 19,17%
- Capacitatea de efort - 14,79%
- Școala absolvită - 13,96%
- Competențe informatice - 10,83%
- Limbile străine cunoscute - 6,88%
- Altele - 2,29%
Primele trei criterii din top - experiența, cunoștințele și abilitățile de specitalitate și spiritul de responsabilitate - sunt apreciate cel mai mult de firmele cu o vechime de peste 15 ani.
De cealaltă parte, IMM-urile cu o vechime de 5-10 ani consemnează valori mai ridicate ale respondenților care consideră că sunt foarte importante inteligența (30,26%) și competențele informatice (15,79%).
Firmele cu cel mult 5 ani vechime înregistrează proporții mai ridicate ale respondenților care pun accent pe: abilitățile de lucru în echipă (42,28%), fidelitatea față de firmă (28,46%), conștiinciozitatea (26,02%), capacitatea de efort (22,76%) și școala avsolvită (15,45%).
Cercetarea a fost realizată în prima jumătate a anului 2024, pe un eșantion de 1.077 de întreprinderi - micro, mici și mijlocii - din toate regiunile de dezvoltare ale României. Rezultatele au fost incluse în Carta Albă a IMM-urilor din România 2024.