Nicolae Ștefănuță, Diana Șoșoacă și Fidias Panayiotou nu împărtășesc aceleași idei politice, dar toți trei au intrat în Parlamentul European în urma unor campanii duse pe platformele online. Hai să vedem ce pot antreprenorii români să învețe din experiența candidaților din aceste alegeri, care au înțeles importanța internetului.
Toma Grozăvescu este expert în marketing și fondator al agenției de growth hacking Smarters, care ajută firme de toate dimensiunile să ajungă la clienții lor. L-am rugat pe Toma să-i ajute și pe antreprenorii din comunitatea StartupCafe.ro să câștige din experiența candidaților care au câștigat voturi prin campanii pe TikTok, YouTube, Facebook și alte platforme online.
Pe scurt, un antreprenor român ar putea să învețe 4 lucruri din campania electoarlă: trebuie să-ți începi din timp campania de promovare, claritatea și simplitatea sunt esențiale, nu uita de „suportul pentru clienți” și nu neglija importanța emoțiilor!
StartupCafe.ro: La alegerile europene, youtuberul cipriot Fidias Panayiotou, de 24 de ani, a candidat ca independent și a intrat în Parlamentul European cu aproape 20%, mai mult decât au reușit la noi partide întregi. Mai mult, el nici măcar nu este cunoscut pentru un conținut de tip politic, poate oarecum social, dar mai degrabă de entertainment și chiar deplasat, după unii. Cum îți explici, ca marketer, această forță de tracțiune? Ce a făcut tipul ăsta și ce au ignorat alții?
Toma Grozăvescu: Pot spune că nu sunt foarte uimit de acest rezultat. Pe de o parte, avem un caz asemănător, nu foarte departe de noi, în Ucraina. În 2019, pentru ucraineni și restul lumii Volodîmîr Zelenski era în primul rând un comediant, un creator de conținut, nu un politician. La fel, Donald Trump, în SUA, era un om de afaceri, gazda unor emisiuni la TV, iar în 2016 a candidat la prezidențiale și, deși totul a pornit ca o glumă, s-a terminat cu el la Casa Albă.
Un lucru pe care l-am observat ca student de Științe Politice și apoi ca marketer este că în acest domeniu notorietatea este unul din principalii factori după care alegem pe cine votăm.
Cred că există și vorba „Mai bine votezi un rău mic, dar cunoscut, decât ceva ce nu cunoști”. De aceea, mai ales în zona rurală, partidele vechi tind să câștige mai mereu. Par decizia sigură.
Cred că și în acest caz faptul că Fidias este cunoscut, că are notorietate cum spunem noi marketerii, și faptul că a avut o legătură creată cu urmăritorii săi fac ca rezultatele să aibă sens.
În marketing știm că majoritatea deciziilor sunt luate în primul rând emoțional, apoi sunt justificate rațional. Oricât de bine ar fi să votăm persoane sau partide în funcție de planuri logice de acțiune, este un domeniu în care partea emoțională primează și persoane precum Fidias, Volodîmîr Zelenski și alte persoane care înțeleg mediul digital știu să creeze și aceste emoții.