Gigantul tech american Google primește două acuzații de încălcare a regulilor Uniunii Europene, în timp ce Apple a primit două ordine să permită rivalilor să se conecteze cu dispozitivele companiei, respectiv iPhone-uri și iPad-uri, potrivit Reuters.
Ambele companii au fost în vizorul Comisiei Europene din martie anul trecut, din cauza îngrijorărilor că ar putea să nu respecte Legea piețelor digitale (Digital Markets Act – DMA).
În cazul Google, compania a fost acuzată că:
- restricționează din punct de vedere tehnic dezvoltatorii să informeze utilizatorii despre ofertele din afara magazinului de aplicații Google Play;
- favorizează serviciile proprii, cum ar fi Google Shopping sau Flights, în rezultatele Google Search, prin afișarea lor în secțiuni separate, la începutul paginii.
„Alphabet (n.r. – compania-mamă a Google) are acum posibilitatea de a-și exercita dreptul la apărare prin examinarea documentelor din dosarul de investigație al Comisiei și prin răspunsul scris la aceste constatări preliminare. În cazul în care opiniile preliminare ale Comisiei sunt confirmate în cele din urmă, Comisia va adopta o decizie de neconformitate”, a scris Comisia într-un comunicat.
Totodată, CE a emis două ordine către Apple pentru a-și deschide ecosistemul rivalilor, la șase luni după ce a început așa-numitele proceduri de specificație împotriva producătorului de iPhone.
Astfel, Comisia a emis următoarele măsuri, care se referă la:
- nouă funcții de conectivitate iOS, utilizate predominant pentru dispozitive conectate, cum ar fi ceasuri inteligente, căști sau televizoare. Măsurile vor oferi producătorilor de dispozitive și dezvoltatorilor de aplicații acces îmbunătățit la funcțiile iPhone care interacționează cu astfel de dispozitive, transferuri de date mai rapide și configurare mai ușoară a dispozitivului;
- transparența și eficacitatea procesului pe care Apple l-a conceput pentru dezvoltatorii interesați să obțină interoperabilitate cu funcțiile iPhone și iPad. Aceasta include un acces îmbunătățit la documentația tehnică privind caracteristicile care nu sunt încă disponibile pentru terți, comunicarea și actualizările în timp util și un calendar mai previzibil pentru examinarea cererilor de interoperabilitate.
„Deciziile de specificare sunt obligatorii din punct de vedere juridic. Apple are obligația de a pune în aplicare măsurile specificate în conformitate cu condițiile deciziilor”, a scris CE.
Digital Markets Act (DMA) urmărește să asigure piețe contestabile și echitabile în sectorul digital, în UE. DMA stabilește noi reguli pentru platforme de bază, precum motoare de căutare, marketplace-uri online, magazine de aplicații, piețe online de publicitate sau servicii de mesagerie și oferă noi drepturi întreprinderilor europene și utilizatorilor finali.
Comisia Europeană a desemnat, în 2023, șase „controlori de acces” (gatekeepers), printre care Apple și Alphabet, compania-mamă a Google, iar regulamentul intrat în vigoare la începutul lunii martie 2024.