Inteligența artificială generativă ar putea aduce beneficii la nivelul administrației publice din România, valoare adăugată în următorii 10 ani de 660 milioane EUR, potrivit unui studiu realizat la cererea Google, care mai susține că un sfert din instituțiile publice deja au investit în soluții cu IA.
Potențialul de 660 milioane EUR poate fi atins în urma creșterilor de productivitate a muncii în sectorul public pe care le va aduce o adoptare pe scară largă a inteligenței artificiale, prin îmbunătățirea calității și vitezei serviciilor publice, precum și realocarea de resurse către operațiuni cu valoare ridicată.
Studiul „Oportunitatea adoptării inteligenței artificiale în administrația publică din România”, realizat de Implement Consulting Group la iniţiativa Google, arată că AI poate:
- îmbunătăți serviciile pentru cetățeni prin soluții personalizate și în timp real;
- eficientiza operațiunile administrative prin creșterea acurateței și reducerea timpilor de procesare;
- oferi informații bazate pe date factorilor de decizie pentru a lua decizii mai rapide și mai bine fundamentate.
Un procent de 69% dintre locurile de muncă din administrația publică românească au potențialul de a utiliza inteligența artificială generativă în operațiuni, ceea ce va crește eficiența și va permite angajaților să se concentreze pe rezolvarea problemelor complexe.
În plus, 8% dintre locurile de muncă pot beneficia de automatizarea prin AI a peste jumătate din sarcinile curente, eliberând astfel timp pentru activități cu valoare adăugată mai mare.
Totodată, 24% dintre locurile de muncă din sectorul public vor rămâne neschimbate din cauza potențialului redus de utilizare a AI, respectiv cele care implică în principal interacțiuni directe cu oamenii sau sarcini fizice.
Studiul arată că o parte dintre angajații din administrația publică din România folosesc inteligența artificială generativă, însă este mai mult o opțiune personală de utilizare a tehnologiei, întrucât adopția la nivelul instituțiilor este încă la început.
Aproape un sfert din instituțiile publice românești investesc în AI
Un sondaj realizat în rândul angajaților din administrația publică din România indică faptul că 54% dintre ei folosesc instrumente AI, în timp ce doar 23% dintre instituțiile din care fac parte au investit în soluții AI.
Investițiile în AI din instituțiile publice românești sunt motivate de scăderea costurilor, creșterea productivității, îmbunătățirea stării de bine a angajaților și reducerea numărului de sarcini repetitive pe care funcționarii trebuie să le facă.
Principalele probleme care intervin în adopția IA menționate de către cei din sectorul public sunt lipsa competențelor în utilizarea instrumentelor cu inteligență artificială generativă, costul acestor instrumente și îngrijorările privind securitatea.
O recomandare a studiului este investiția în aplicații AI cu risc mic pentru a crește încrederea angajaților români, ca mai apoi să poată fi implementate și instrumente mai complexe, care pot fi utilizate pe o scară mai largă, în timp.