În luna iunie 2025 este, printre altele, și primul termen pentru depunerea la ANAF a Formularului 397, obligație care le revine operatorilor de platforme online de transport alternativ Uber, Bolt, Black Cab și altor platforme de ridesharing.
Formularul 397 - Declarație informativă privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediate printr-o platformă digitală a fost introdus prin Ordinul ANAF 382/2025 și va trebui depus lunar la Fisc, până în ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare.
Oficial, Ordinul a intrat în vigoare în luna mai 2025, astfel că deținătorii de aplicații online care intermediază prestarea serviciilor de transport alternativ vor trebui să facă raportarea în luna iunie. Conform calendarului ANAF, Uber, Bolt și alte platforme de ridesharing pot depune declarația până la data de 30 iunie.
Potrivit Ordinului 382/2025, în situația în care operatorul platformei digitale este o persoană juridică nerezidentă, obligația revine filialei prin care se derulează activitățile comerciale în România.
Formularul 397 conține informații despre activitatea firmelor care operează pe aceste aplicații, valoarea curselor și a încasărilor realizate de operatorul de transport alternativ, codul de înregistrare fiscală - operator de transport alternativ, data acceptării sau eliminării acestuia din platforma digitală.
De asemenea, cuprinde și date despre mașini (număr de înmatriculare, număr kilometri parcurși în curse etc) și șoferi (nume, prenume, CNP, data acceptării pe platforma digitală, sume încasate în numerar pentru cursele realizate).
În cazul în care după depunerea declarației operatorul platformei digitale constată existența unor omisiuni/erori în datele declarate, acesta trebuie să depună o nouă declarație corect completată cu operațiunile care necesită modificarea și/sau operațiunile care nu au fost declarate, declarație care înlocuiește declarația informativă depusă inițial.
Declarația se depune în format electronic sub forma unui fișier PDF, cu fișier xml atașat, semnat electronic.
De ce a introdus ANAF Formularul 397
Fiscul spunea anul trecut că vrea să introducă acest formular pentru a avea acces în timpul util la datele fiscale, în așa fel încât să se poată interveni pentru a reduce „evaziunea fiscală în domeniu” și pentru a „recupera sumele datorate de contribuabilii care au calitatea de operator de transport alternativ”.
„S-a constatat că există un procent semnificativ de operatori de transport alternativ care activează în domeniu și care nu-și îndeplinesc obligațiile legale. Aceste obligații se referă la declararea veniturilor obținute, respectiv achitarea taxelor și impozitelor datorate”, conform ANAF.
Potrivit ANAF, motivul introducerii acestui formular ține și de o serie de riscuri asociate activității de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto intermediată printr-o platformă digitală, cum ar fi:
- nedeclararea veniturilor;
- subdeclararea muncii: angajații operatorilor de transport sunt declarați cu 2 ore de muncă, în realitate aceștia lucrând peste 8 ore pe zi raportat la numărul de kilometri parcurși;
- avantaje concurențiale incorecte.
Amintim, de asemenea, că încă de la începutul anului 2025, antifrauda ANAF a anunțat că a făcut controale la firme din domeniul ridesharing, despre care am scris pe StartupCafe.ro.