Începând cu 28 iunie 2025, toate statele membre ale Uniunii Europene, inclusiv România, sunt obligate să aplice prevederile Directivei Europene privind Accesibilitatea (Easy Accessibility Act - EAA), care spune că site-urile web, aplicațiile mobile și platformele de servicii digitale trebuie să implementeze soluții specifice astfel încât să fie utilizate și de către persoanele cu diverse dizabilități, iar firmele care nu respectă riscă amenzi, conform unui comunicat transmis, joi, StartupCafe.ro.
Deși obligația există de ani buni la nivel european, România se află printre ultimele state membre care aplică efectiv legea. Multe instituții publice au site-uri învechite, dificil de navigat și imposibil de utilizat cu un cititor de ecran, informează firma românească de tehnologie pentru accesibilitate web INCLUSIVO.
„Obligația de a avea site-uri și aplicații accesibile are un scop clar: eliminarea barierelor digitale pentru cele persoanele cu dizabilități, în România beneficiind de această schimbare peste 800.000 de oameni cu deficiențe de vedere (nevăzători, daltoniști), deficiențe auditive, dificultăți de mobilitate sau neurologice sau tulburări cognitive. Este un pas esențial spre o societate digitală incluzivă.
Cei care nu respectă cerințele riscă amenzi între 6.000 și 15.000 de lei, în funcție de gravitatea și durata neconformităților, precum și obligația de a corecta deficiențele într-un termen limitat. Controlul poate fi exercitat de ADR, ANPC și alte autorități de supraveghere competente. Pentru a ajuta firmele românești să adapteze platformele online la noua solicitare UE, WCAG 2.2, am dezvoltat o soluție completă și eficientă prin care un site poate fi ajustat pentru persoanele cu dizabilități. Accesibilitatea web nu este un lux, este noua normalitate”, explică Mirela Pascu, strateg digital și fondatoarea INCLUSIVO.
Ce trebuie să știe firmele românești despre noua Directivă Europeană
Printre entitățile obligate să respecte noile norme se numără:
- Companii care fac comerț electronic, inclusiv platforme care vând servicii online, orice activitate prestată în baza codului CAEN de vânzari prin intermediul internetului;
- Instituțiile bancare și furnizorii de plăți digitale;
- Companiile de telecomunicații;
- Editorii de e-book-uri, aplicații media, oferirea de cursuri online;
- Operatorii de transport;
- Producătorii de hardware și software destinate publicului larg.
Firmele foarte mici, cu sub 10 angajați și cifră de afaceri sub 2 milioane EUR, nu sunt obligate să implementeze noile cerințe UE.
Firmele vizate de directivă, în cazul neconformării, pot primi sancțiuni, pot fi excluse din licitații publice, pot deveni ținta plângerilor oficiale sau pot suferi pierderi reputaționale majore.
Un site sau o aplicație mobilă este considerată accesibilă atunci când poate fi utilizată de persoane cu deficiențe de vedere (nevăzători, daltoniști), deficiențe auditive, dificultăți de mobilitate sau neurologice sau tulburări cognitive.
Acest lucru presupune ca pe orice site web imaginile să aibă descrieri text (alt text), navigarea să fie posibilă cu tastatura, video-urile să aibă subtitrări și interfața să fie lizibilă și bine structurată.
Platformele online pot urma două direcții de soluții pentru accesibilizarea prezenței digitale:
- Accesibilitate din faza zero, pentru companiile care construiesc un brand nou
Această soluție presupune:
- integrarea principiilor de design inclusiv încă din faza de concepere a manualului de brand;
- construirea unei arhitecturi web accesibile încă din faza de wireframe și conținut;
- implementarea tehnică completă conform standardului WCAG 2.1/2.2, cu validări umane și automatizate.
Este ideală pentru startup-uri, proiecte în reconstrucție digitală sau companii cu focus pe sustenabilitate, etică și conformitate strategică.
- Soluții cu inteligență artificială, pentru companiile care au deja site-uri funcționale
„Este important ca site-urile web vizate să facă un audit detaliat pentru identificarea problemelor de accesibilitate și să beneficieze de monitorizare continuă, astfel încât să rămână accesibile în timp. Accesibilitatea digitală nu este un moft și nici un act de caritate. Este o obligație legală, un standard de calitate și o dovadă de respect față de toți utilizatorii. Din 28 iunie 2025, companiile nu mai au voie să ignore acest subiect”, explică Mirela Pascu.