Noul tab dedicat conținutului video, pe care Facebook l-a făcut disponibil recent, deocamdată în Statele Unite, dă rețelelor clasice de publishing (încă) un fior rece: o parte, încă nu e clar cât de mare, din cheltuielile de publicitate va ajunge în conturile rețelei de socializare. Televiziunea clasică va fi, cumva, nevoită să-și adapteze strategiile de conținut la noul deal propus de Mark Zuckenberg: reclamă difuzată în schimbul a 55% din încasări. Facebook e printre cei mai noi aspiranți la borcanul cu miere: publicitatea digitală servită utilizatorilor sub formă de inserturi în conținutul video, consumat din ce în ce mai mult.
Miza greilor: de la broadcasting la streaming
Facebook Watch ar putea deveni pentru televiziunea clasică ceea ce News Feed a fost pentru industria știrilor: dacă nu ai conținut acolo, nu prea contezi. Sau, în cel mai bun caz, pierzi o cotă semnificativă din audiență.
Este, probabil, motivul pentru care, imediat ce Facebook a decis să încurajeze consumul de conțiut video prin tab-ul LIVE, televiziunile n-au stat prea mult pe gânduri și, alături de ”live broadcasting” au adăugat în vocabular dar mai ales în operațiunile zilnice ”live streaming”.
Las, intenționat la o parte, bătălia gigant - Facebook Watch vs Youtube – pentru că e, în sine, o poveste separată. Doar câteva cifre, ca să marcăm, cât de cât, liniile de pe frontul digital: în iunie 2017, 1,5 miliarde de utilizatori logați, vizitau lunar Youtube, cu mai mult de o oră, de vizionare, în medie, zilnic, doar de pe mobil, potrivit TechCrunch care citează date făcute publice pe scena VidCon de Susan Wojcicki, CEO Youtube.
Nu sunt chiar 4 ore pe zi, cât se uită oamenii la televiziunea clasică ar comenta cei care se uită la partea goală a paharului. Susan Wojcicki privește însă partea plină: ”credem că e loc suficient ca oamenii să se uite și mai mult pe Youtube”.
De partea cealaltă, CEO-ul Facebook, își aliniază la rându-i trupele. La anunțarea rezultatelor financiare din al doilea trimestru, Mark Zuckerberg le-a spus analiștilor că modul în care afacerea sa va performa va depinde de video pentru că, în viitor, distribuirea conținutului video va depăși textul și imaginile, notează Bloomberg.
Cu 2 miliarde de utilizatori și constatarea că un material video din cinci este live streaming iar timpul de vizionare s-a cvadruplat în ultimul an, Facebook nu are de ce să lase Youtube să rămână platforma dominantă de video cu reclame incluse.