Creatorii de conținut online și instituțile de presă nu ar trebui să se îngrijoreze de ascensiunea tehnologiei de inteligență artificială folosită de tot mai mulți utilizatori care caută informații pe internet, consideră Pandu Nayak, chief scientist al motorului de căutare Google.
„Nu este o exagerare să spun că trăim cele mai interesante vremuri, în 20 de ani de când lucrez eu la Google Search, iar asta înseamnă ceva, pentrucă în ultimii 20 de ani s-au întâmplat multe și am avut multe succese. Știu că există anumite îngrijorări legat de ceea ce va însemna AI pentru creatori, publisheri și site-uri. Noi vedem lucrurile foarte diferit, de fapt” - a spus Nayak, la evenimentul Google Marketing Live, care a avut loc recent, la Dublin.
Omul de știință din spatele motorului de căutare Google a explicat cum crede el că va fi influențat comportamentul de căutare pe internet de tehnologiile AI.
„În primul rând, toate cercetările noastre arată că oamenii vor să audă de la oameni. Iar aceștia pot fi instituții de încredere, business-uri, creatori, alți oameni la fel ca ei. Și nu cred că lucrurile acestea se vor schimba, oamenii vor să audă de la alți oameni pe web și prin alte surse online și nu cred că asta se va schimba deloc” - a susținut Pandu Nayak.
Foarte importantă este și funcția Google Overviews, care afișează câteva rânduri de informații extrase din diverse site-uri și le afișează în partea de sus a paginii Google, atunci când lumea caută ceva pe motorul Search. Pandu Nayak a explicat, datorită acestei funcții, oamenii au tendința să intre pe linkurile-sursă și să citească mai mult pe acele site-uri.
„Momentul AI va deschide noi oportunități pentru business-uri și site-uri. Cu AI overviews, pot fi răsfoite o varietate mai mare de linkuri de la o varietate mai mare de surse. Iar asta va deschide noi oportunități pentru business-uri de a se conecta cu utilizatorii. Când utilizatorii dau click pe linkuri, se implică mai profund și petrec mai mult timp pe acele site-uri. Atunci când facem să devină mai ușor pentru oameni să pună întrebări, vor pune mai multe întrebări. Iar AI duce asta la următorul nivel, permițând oamenilor să pună întrebări mai complexe și nuanțate. Una peste alta, aici este o poveste pozitivă”, crede omul de știință.
În momentul de față, Google domină autoritar piața motoarelor de căutare, la nivel mondial, dar în ultima perioadă tot mai mulți oameni folosesc aplicația generativă de inteligență artificială pentru a obține diverse răspunsuri sau soluții.
La rândul său Google a dezvoltat tehnologia Gemini de inteligență artificială și urmează să introducă funcții agentice pe motorul de căutare.
„Utilizatorii au încredere în Google, că le aduce informații de calitate, pe care se pot baza. Iar acest lucru nu-l considerăm ca venind de la sine, muncim din greu în fiecare zi pentru încrederea oamenilor. Căutarea pe Google devine tot mai agentică și te va ajuta să-ți faci treaba. Deci nu doar că îți dă informația, dar va raționa pentru a te ajuta să-ți faci treaba. De exemplu, vreau să fac o rezervare la restaurant pentru un grup mare de copii, iar mulți au opțiuni vegetariene. Acum lucrăm la o funcție care se duce pe site-ul restaurantelor și raționează, să spună dacă are opțiuni vegetariene, dacă este potrivit pentru copii și, dacă îl alegi, face rezervarea pentru tine”, a dezvăluit Pandu Nayak.