Directorul general (CEO) al eMag, Tudor Manea, consideră că afacerile de comerț online vor acapara o parte tot mai mare a business-ului total de comerț, cu ajutorul tehnologiilor de inteligență artificială, iar la final magazinele fizice vor rezista doar dacă oferă o experiență foarte bună cumpărătorului.
„(...) Sectorul de retail fără tehnologie, ca oricare alt sector economic, nu cred că ar exista în momentul de față. (...) Cred că acest trend al AI va accelera creșterea eCommerce în total retail. Mă aștept să reziste doar acel retail offline care oferă cu adevărat o experiență foarte bună. În rest, mă aștept ca eCommerce-ul să câștige din ce în ce mai mult, în mod accelerat, în anii următori” - a spus Tudor Manea, la o conferință a Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii (ANIS), miercuri.
În context, șeful eMag a explicat etapele în care gigant e-commerce implementează tehnologiile de AI în întregul parcurs al clienților atunci când fac cumpărături online:
Ajung în zona de retail cu AI-ul, noi credem că pe fiecare segment al comerțului se vor produce schimbări, începând de la modul în care clientul caută produsul pe care dorește să-l cumpere, noi aici folosim destul AI în zona de search (căutare - n.r.) , în zona de recomandări, crește foarte mult numărul de produse oferite clienților, folosind AI:
- În trecut adăugam 1 milion de produse pe an, acum cred că adăugăm 10 milioane și creștem spre 20 de milioane pe an și asta nu puteam reuși dacă fiecare produs ar fi fost validat manual înainte să-l punem pe site, cum făceam înainte.
- În acest shopping jurney, următorul pas ar fi pe pagina de produs și acolo vor apărea destul de multe inovații bazându-se pe imagini - vezi cum se vede o canapea dacă o așezi la tine în cameră, dacă dă bine... Același lucru se poate spune și despre îmbrăcăminte și încălțăminte.
- Când ajungi în checkout (în partea de final a efectuării comenzii online-n.r.), mă aștept să fie multă inovație în zona de credit și aici lucrurile au avansat destul de mult în buy now, pay later (cumperi acum, plătești mai târziu), slice 4, slice 6 (plata în 4 sau 6 rate- n.r.), pe care le oferă eMag și alți jucători. Și acolo sunt tehnologii de AI care reușesc să construiască un credit-score (evaluare a riscului de creditare a unui clientului n.r.) destul de bun să ofere clientului acest serviciu.
- În zona de livrare sau post-vânzare sunt multe inovații care nu se văd atât de mult, dar se simt, petru că se referă la costul de operare. Cu ajutorul algoritmilor poți optimiza mult rutele de curieri și poți fi foarte eficient și această eficiență o poți întoarce apoi la client sub forma unui tarif bun.
- Când le pui pe toate cap la cap, ținta ar fi să-i oferi clientului o experiență mai bună și un preț competitiv, folosind AI.
Tudor Manea a apreciat că inteligența artificială va avea un impact asuăra afacerilor asemănător cu cel pe care l-au avut bazele de date în urmă cu 20 de ani.
„Încercăm să avem acest product mindset, tot timpul trebuie să te gândești cum să pui tehnologia în slujba clientului și în sluba seller-ului (comerciant independnet de pe marketplace - n.r.). AI va fi un trend tehnologic care va fi similar cu apariția bazei de date pentru economie”, a susținut directorul eMag.