Genul muzical hip-hop s-a dezvoltat începând cu anii ’70 în New York și a modelat în multe moduri cultura, influențând domenii precum industria modei. Pe lângă genul muzical pe care îl abordează, mulți rapperi mai au ceva în comun — antreprenoriatul, iar afacerile lor ajung în tot felul de domenii precum moda, sportul, băuturile racoritoare sau tehnologia.
Răzvan Eremia, cunoscut pe scenă ca Deliric, este un artist român care se încadrează în categoria rapperilor antreprenori. El deține o afacere cu haine — brandul PORC — care și-a dublat cifra de afaceri de la an la an. În 2017, firma a ajuns la o cifră de afaceri de peste 600.000 de euro, iar anul acesta va atinge 1 milion de euro, potrivit estimărilor artistului.
Deliric spune că nu s-a considerat niciodată antreprenor, ci mai mult o persoană foarte pasionată de ceea ce face. Artistul a menționat că a lansat brandul PORC în anul 2011, cu 3 modele de tricouri, iar în prezent businessul său a ajuns să vândă peste 300 de produse — șepci, pantaloni, hanorace, accesorii, genți și ghiozdane.
“Nu cred că am folosit vreodată titulatura de antreprenor, să-i spun cuiva că sunt antreprenor. Eu sunt un băiat care a fost pasionat de muzică, care s-a apucat când avea 11 ani să facă versuri și dup-aia toată viața mea a ajuns să se construiască în jurul acestei chestii.
Am ajuns să-mi fac o formație cu niște prieteni, undeva în clasa a IX-a. După asta am ajuns să ma lovesc de problema că «muzica mea nu putea să ajungă la urechile oamenilor», fiindcă depindeam de case de discuri și radiouri.
Am o problemă de atitudine și nu-mi place să am șefi, așa am fost crescut și din cauza asta nu mi-a plăcut să-mi zică altcineva ce să fac. Nu m-am înțeles cu casele de discuri, iar când am descoperit internetul, undeva la sfârșitul anilor 90, am văzut o portiță acolo prin care să dau muzica mea direct oamenilor.
Noi ne făceam singuri CD-urile și le vindeam pe forumuri. Am ținut cu dinții să rămân independent și să fac treaba asta de unul singur. Am învățat de unul singur să fac grafică - îmi făceam singur coperți, îmi făceam poze.
Știi că rapperii trebuiau să aibă blugii foarte largi și nu-i găseam așa, iar când eram mic mi-i făceam singur. Undeva în clasa a VII-a, luam o pereche de blugi normali și din altă pereche adăugam niște adiții de material ca să-i fac mai largi, trăgeam la mașină. Și am rămas și cu visul ăsta de a face haine tot eu, să nu le iau din altă parte și am ajuns să vând CD-uri, să fac un magazin online, să vând hainele mele.
Am pornit cu trei tricouri în 2011 și acum am ajuns undeva la 300 de produse și un business cu o cifră de afaceri de aproape un milion de euro. Nu vin dintr-un mediu în care e glorificat antreprenoriatul, nu mă consider antreprenor, cred că sunt doar pasionat de ce fac.
Mi se pare o problemă când esti pasionat de ideea de antreprenoriat. Unii parcă vin așa și se înfing în ideea asta «vreau să fiu antreprenor; de ce?; ca să fiu antreprenor». Eu n-am vrut să fiu antreprenor, am fost pasionat de ce fac și de acolo se leagă toate”, explică Răzvan Eremia.
Firma sa a înregistrat creșteri rapide de la un an la altul. Anul trecut, PORC a înregistrat o cifră de afaceri de circa 613.000 de euro (aproape dublu față de 2016, când magazinul de haine a avut o cifră de afaceri de 359.000 de euro) și un profit de aproximativ 304.000 de euro, cu 4 angajați, potrivit datelor disponibile pe Termene.ro.
Deliric, mentor în afaceri cu..supă
Răzvan Eremia a fost mentor în cadrul programului pentru antreprenori, lansat de Banca Transilvania — Bucureștiul Întreprinzator. În cadrul proiectului sunt prezentate poveștile unor antreprenori din capitală și a ideilor lor. Programul a ajuns la faza Mentorat pentru Întreprinzatori, în care câțiva oameni celebri, vor oferi din celebritatea dobandită unor antreprenori mai puţin cunoscuti din Bucuresti.
Deliric a fost mentorul lui Vlad Dobrescu, colegul său de scenă, care a lansat o afacere de tip food truck, cu supă: SupaDupa.