Verificările documentare sunt un stres pentru antreprenori în ultima perioadă. Startupcafe.ro a scris recent care sunt probleme întâmpinate în practică.
Într-un punct de vedere transmis de ANAF, pe care îl și atașăm la final, instituția spune că de la operaționalizarea procedurii de verificare documentară, octombrie 2020 și până la finalul anului 2024, organele de inspectie fiscală au realizat un număr de 73.521 actiuni de verificare documentară, din care un număr de 23.503 (31,97%) au încetat, fiind clarificate de către contribuabili riscurile fiscale ori urmare conformării voluntare de către contribuabili prin depunerea de declarații inițiale/rectificative.
Cu alte cuvinte, peste 50.000 de verificări încă nu sunt încheiate. Nu se știe când se vor finaliza.
Experții au atras atenția că inspectorii trimit direct un draft de decizie de impunere și cu termenul de 5 zile pentru a veni cu un punct de vedere.
Pentru mai multe detalii vezi:
-
Antreprenori sunați de ANAF să se prezinte la inspecție: unii închid telefonul, crezând că e o glumă / Problema verificării documentare
-
O firmă a primit de la ANAF, prin email, o hârtie scrisă de mână cu pixul: verificarea documentară s-a încheiat. Procedura e mult mai periculoasă decât inspecția fiscală
Mare parte din documentul transmis de ANAF vorbește despre „avantajul procedurii”.
„Avantajul acestei proceduri de control fiscal, constă în faptul că interacțiunea cu contribuabilul este minimă, acesta fiind solicitat să prezinte informații și clarificări doar în situația în care organul de control, ca urmare a verificării documentare constată diferenţe faţă de creanţele fiscale, fiind totodată înştiinţat cu privire la faptul ca face obiectul unei verificari documentare.
Având în vedere că verificarea documentară este o procedură mai putin invazivă decât cea de inspecție fiscală ori de control antifraudă, deoarece se desfășoara exclusiv de la sediul organului fiscal, contactul cu contribuabilul fiind doar în cazul în care se constată eventuale nerespectări ale legislației fiscale ori contabile pentru solicitarea de informații/documente ori pentru asigurarea dreptului la apărare, presupune pentru contribuabili o povară administrativă mult mai redusă decât în cazul unei acțiuni de inspecție fiscală sau de control antifraudă.
Referitor la rezultatul verificării documentare, Codul de procedură fiscală, reglementează:
- În situaţia în care, ca urmare a verificării documentare, organul fiscal constată diferenţe faţă de creanţele fiscale, veniturile sau bunurile impozabile şi/sau informaţiile în legătură cu acestea declarate de contribuabil/plătitor, acesta înştiinţează contribuabilul/plătitorul despre constatările efectuate. Odată cu înştiinţarea, organul fiscal solicită documentele şi explicaţiile scrise pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le prezinte în vederea clarificării situaţiei fiscale.
- În cazul în care documentele solicitate nu au fost prezentate de contribuabil/plătitor în termen de 30 de zile de la comunicarea înştiinţării sau documentele prezentate confirmă diferenţele identificate de organul fiscal şi/sau sunt incorecte sau incomplete, organul fiscal stabileşte diferenţele de creanţe fiscale datorate prin emiterea unei decizii de impunere sau dispune măsurile necesare respectării prevederilor legale, după caz. La solicitarea contribuabilului/plătitorului, pentru motive temeinic justificate, organul fiscal poate aproba prelungirea termenului pentru prezentarea documentelor.
- Spre deosebire de inspectia fiscală, decizia de impunere emisă în procedura verificării documentare este o decizie sub rezerva verificării ulterioare.
- Decizia de impunere emisă fără audierea contribuabilului/plătitorului este nulă, cu excepţia cazului în care contribuabilul/plătitorul notifică organul fiscal, în scris, că renunţă la audiere.
- Audierea contribuabilului/plătitorului se efectuează potrivit art. 9 alin. (1) şi (3) - (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, iar contribuabilul are dreptul să îşi prezinte în scris punctul de vedere, în termen de 5 zile lucrătoare de la data audierii. Termenul poate fi prelungit cu cel mult 5 zile lucrătoare, pentru motive justificate, cu acordul conducătorului organului de control fiscal.
Astfel, este important de reținut faptul că verificarea documentară, ca orice altă procedură fiscală, se realizează sub auspiciile principiului bunei-credințe care guvernează relațiile dintre contribuabil/plătitor și organul fiscal. Astfel, în toate situațiile în care contribuabilul oferă în termenul stabilit toate informațiile și documentele solicitate și acestea clarifică neconcordanțele, verificarea documentară încetează, fără emiterea unui act administrativ fiscal”.
Vezi întregul document ANAF cu privire la verificarea documentară și la telefoanele date antreprenorilor:
ANAF verificare documentara by claus_44 on Scribd
---
Florin Bărbuță este consultant în comunicare economică/fiscală și jurnalist, cu o experiență de peste 17 ani în domeniu.