ANAF are în desfășurare peste 50.000 de verificări documentare, care nu se știe când se vor încheia, așa cum ne-a spus instituția într-o opinie transmisă recent. Printre acelea se află și cazuri... mai ciudate.
Mitel Spătaru, tax partner la Crowe România, a povestit un astfel de caz în cadrul podcastului CFOlogy.
„Avem de curând o chestiune ciudată, pare că e o campanie a lor, dinspre direcția Antifraudă. Este o problemă legată de fondul de handicap unde au fost verificate societățile care au autorizare de unități protejate care oferă servicii sau livrează bunuri către contribuabil”, a povestit el.
Conform legii, contribuabilul are dreptul să-și deducă o parte din suma respectivă din fondul de handicap.
„Au verificat acele societăți. În opinia lor, în interpretarea lor, unele dintre aceste societăți nu își desfășurau activitatea chiar în condițiile unei unități protejate, deși entitatea respectivă era autorizată de autoritatea competentă de profil. Au închis acolo controlul, fără nicio măsură asupra societății respective pentru că nu viza o obligație fiscală a acelei societăți”, a spus Spătaru.
După aceea, brusc, povestește el, au venit și au declanșat verificări documentare la partenerii societăților respective, au cerut informații și apoi au venit și au emis decizie de impunere, motivând că societatea în cauză nu este în regulă din perspectiva comportamentului ca unitate protejată și că eu, beneficiarul, nu trebuia să deduc din fondul de handicap și, ghici ce, îmi repune obligația cu accesorii și așa mai departe.
„Sunt penalizat presupusa culpă a altcuiva. Acea culpă nici nu are legătură cu cadrul fiscal legal. Are legătură cu altă legislație. Autorizarea acestor societăți ține de cu totul altă autoritate”, afirmă Spătaru.
Specialistul se întreabă: Atâta timp cât eu, ca și contribuabil, primesc de la el autorizația în copie, am acordul de parteneriat și toate documentele în regulă, de ce eu sunt supus unei verificări documentare? Unde sunt incoerențele la mine?
„Eu m-am comportat corect. Mi se pare periculos. În cazul ăsta sunt pașii obișnuiți pentru contribuabil: contestație și instanță”, a explicat Spătaru.
Care sunt diferențele între inspecție fiscală și verificare documentară
Reamintim că expertul a vorbit pe tema verificării documentare recent la TaxEU Forum.
În cadrul prezentării sale s-a referit la două dintre ele:
Inspecția fiscală, care este mama controalelor fiscale: cea mai amplă și cu efecte nefaste în practică, de cele mai multe ori.
Verificarea documentară vine din urmă, pe care o consideră mai periculoasă.
De ce?
„Inspecția fiscală se bazează pe analiza de risc. Verificarea documentară se bazează pe dosarul fiscal al contribuabilului care, la fel, înseamnă totalitatea informațiilor pe care ANAF le are la dispoziție, inclusiv din toate E-urile”, teoretic tot pe o analiza de risc, spune Mitel Spătaru.
Inspecția fiscală se comunică. „Asta ne ajută să beneficiem de amânare, dar la verificarea documentară nu se renunță. Nu știm când începe”, afirmă expertul.
Potrivit acestuia, verificarea documentară este mai rapidă și, de obicei, ne trezim direct cu o solicitare prin care ni se cer o serie de informații si documente.
„Avem termen 30 de zile să comunicăm aceste informații sau să prelungim la cerere. Din cererea de informații nu îți dai seama care sunt constatările lor. Pentru că ei, începândând acest proces, au deja niște constatări. Trimiți informații înapoi și te trezești cu draftul de decizie impunere”, spune el.
La inspecția fiscală, în schimb, ai draftul de raport.
„E diferit impactul atunci când ai decizia de impunere în față, chiar fiind un draft, și atunci când ai raport. Ambele au procedură similară: în 5 zile lucrătoare poți să îți exprimi un punct de vedere și apoi apare decizia de impunere finală care pot fi supuse procedurii contestației”, explică Mitel Spătaru.
Așa cum a spus: la inspecția fiscală ai dreptul de a o suspenda.
„La verificare documentară nu am ce să suspend: să mă gândesc dacă, cumva, mă prind de cererea de informații că, totuși, mi-ar trebui mai mult timp la dispoziție să furnizez ce e de furnizat. Din păcate, nu am decât acea prelungire de 30 de zile dacă mi se acordă sau nu”, a mai arătat reprezentantul Crowe România.
---
Despre autor: Florin Bărbuță este consultant în comunicare economică/fiscală și jurnalist, cu o experiență de peste 17 ani în domeniu.
---
Citește și:
- O firmă a primit de la ANAF, prin email, o hârtie scrisă de mână cu pixul: verificarea documentară s-a încheiat. Procedura e mult mai periculoasă decât inspecția fiscală
- ANAF confirmă că antreprenorii nu știu când începe și când se încheie verficarea documentară, una dintre cele mai periculoase proceduri de control
- Antreprenori sunați de ANAF să se prezinte la inspecție: unii închid telefonul, crezând că e o glumă / Problema verificării documentare