ANAF s-a informatizat, iar noua procedură folosită este verificarea documentară. Problema este legată de opacitatea cu care se desfășoară efectiv: inspectorii nu vor să vorbească cu contribuabilii. De exemplu, antreprenorii și specialiștii nu știu când începe și când se încheie. Atunci când e finalizată, în multe cazuri, vine direct cu un draft de decizie de impunere. Dreptul la apărare se îngustează.
Mitel Spătaru, tax partner la Crowe România, a explicat la TaxEU Forum de ce inspecția fiscală este mai putin dezavantajoasă pentru contribuabili decât verificarea documentară.
El povestește că a avut un caz în care cererea de informații includea anul 2016 care putea fi prescris.
„Am întrebat: Când ați început? Ca să știm cum calculăm prescripția / Nu mi s-a răspuns”, a afirmat Spătaru.
Informațiile cerute si furnizate nu erau puține, spune expertul.
„Le-am furnizat și apoi ne-am trezit pe email cu o hârtiuță cu antetul ANAF, dar cu textul scris de mână cu pixul: «Vă informăm că verificarea documentară s-a încheiat». Nu știm de ce ne-au căutat, ce probleme au avut”, își amintește reprezentantul Crowe România.
O persoană din sală a confirmat, spunând că a avut de două ori o situație similară.
„Deci au scris de mână că s-a încheiat. Nu am avut o discuție, o informație din care să știm dacă a fost totul OK, ca să înțelegem din perspectiva caracterului de îndrumare și prevenție. A fost o liniște totală. Le-am scris, nu au răspuns și asta a fost”, spune el.
Inspectorii nu vor să discute cu contribuabilii: trimiteți prin SPV
Într-un alt caz afirmă că este la a treia revenire de clarificare pe o speță în care a primit două răspunsuri incomplete și, cumva, contradictorii, pe TVA.
„Dacă aș fi avut o discuție cu cineva de-acolo... nu vor să discute: «Trimiteți prin SPV și asta e tot». Sunt la a treia cerere de revenire ca să clarific o chestiune care într-o discuție de 5 minute era relevantă”, explică Mitel Spătaru.
-
Cerințe de date suplimentare în privința verificării documentare: îți trimit cerințe și trebuie să te străduiești să furnizezi foarte multe documente și informații, precum fișe de cont, dar fără să știi pentru ce, ca să știi să eficientizezi. Dintr-o discuție poate ar fi mai simplu să le prezinți o parte din informații.
„La verificarea documentară te trezești direct cu decizia de impunere și asta este. Dreptul tău la apărare începe să se îngusteze. De exemplu, în cazul inspecției fiscale, cu toate păcatele ei, ai posibilitatea la un dialog live cu inspectorul”, afirmă Spătaru.
De ce este mai periculoasă verificarea documentară
Mitel Spătaru a continuat: „La ce duc informațiile celei mai informatizate instituții din România (conform OECD)? Atrag controale fiscale!”.
În cadrul prezentării sale s-a referit la două dintre ele:
- Inspecția fiscală, care este mama controalelor fiscale: cea mai amplă și cu efecte nefaste în practică, de cele mai multe ori.
- Verificarea documentară vine din urmă, pe care o consideră mai periculoasă.
De ce?
„Inspecția fiscală se bazează pe analiza de risc. Verificarea documentară se bazează pe dosarul fiscal al contribuabilului care, la fel, înseamnă totalitatea informațiilor pe care ANAF le are la dispoziție, inclusiv din toate E-urile”, teoretic tot pe o analiza de risc, spune Mitel Spătaru.
Inspecția fiscală se comunică. „Asta ne ajută să beneficiem de amânare, dar la verificarea documentară nu se renunță. Nu știm când începe”, afirmă expertul.
Potrivit acestuia, verificarea documentară este mai rapidă și, de obicei, ne trezim direct cu o solicitare prin care ni se cer o serie de informații si documente.
„Avem termen 30 de zile să comunicăm aceste informații sau să prelungim la cerere. Din cererea de informații nu îți dai seama care sunt constatările lor. Pentru că ei, începândând acest proces, au deja niște constatări. Trimiți informații înapoi și te trezești cu draftul de decizie impunere”, spune el.
La inspecția fiscală, în schimb, ai draftul de raport.
„E diferit impactul atunci când ai decizia de impunere în față, chiar fiind un draft, și atunci când ai raport. Ambele au procedură similară: în 5 zile lucrătoare poți să îți exprimi un punct de vedere și apoi apare decizia de impunere finală care pot fi supuse procedurii contestației”, explică Mitel Spătaru.
Așa cum a spus: la inspecția fiscală ai dreptul de a o suspenda.
„La verificare documentară nu am ce să suspend: să mă gândesc dacă, cumva, mă prind de cererea de informații că, totuși, mi-ar trebui mai mult timp la dispoziție să furnizez ce e de furnizat. Din păcate, nu am decât acea prelungire de 30 de zile dacă mi se acordă sau nu”, a mai arătat reprezentantul Crowe România.
El își amintește: „Știți că era vremea aia când mergeam la ghișeu cu declarațiile, ne aplecam, vedeam o mână care ieșea și ne dădea actele și aveai un sentiment neplăcut? Te trimitea de la un ghișeu la altul. Acum, în era digitală, nu mai avem ghișee, dar mie sentimentul nu mi-a dispărut. Nu mai am un ghișeu în față, dar am un ecran și în spatele lui, din păcate, foarte puțină activitate de îndrumare și deschidere la dialog”.
Florin Bărbuță este consultant în comunicare economică/fiscală și jurnalist, cu o experiență de peste 17 ani în domeniu.
---