Peste 61% dintre angajați folosesc instrumente de inteligență artificială (AI) la locul de muncă, iar 13% intenționează să o facă în viitorul apropiat, conform unui studiu realizat de o platformă online de joburi.
În ceea ce privește încrederea în deciziile generate de AI, 55% dintre angajați spun că au un grad mare de încredere. Pe de altă parte, 24% spun că AI oferă uneori rezultate eronate, iar 21% nu au prea multă încredere în recomandările sale, potrivit studiului bestjobs.
Doar 1 din 4 angajați consideră că AI nu are aplicabilitate în rolul lor.
Top motive pentru care angajații utilizează inteligența artificială la job
Principalele motive care stau la baza utilizării AI sunt:
- reducerea timpului necesar pentru finalizarea sarcinilor (53%);
- creșterea productivității (32%);
- diminuarea erorilor (29%).
Totodată, 19% dintre angajați au observat o îmbunătățire a colaborării între echipe. Însă, utilizarea AI nu este lipsită de provocări, 19% dintre respondenți au remarcat o creștere a numărului de greșeli cauzate de rezultate incorecte generate de această tehnologie iar 11% dintre angajați consideră că angajatorii susțin folosirea tehnologiei AI doar pentru că este la modă.
Cum folosesc angajații români inteligența artificială la job
Angajații români folosesc AI la job pentru o varietate de sarcini menite să îmbunătățească eficiența și productivitatea. Cei mai mulți (47%) folosesc tool-uri pentru generarea de conținut, cum ar fi texte, imagini și rapoarte (47%) și automatizarea răspunsurilor la e-mailuri (34%) sau traduceri (32%).
De asemenea, 24% dintre profesioniști folosesc astfel de tool-uri pentru analiză de date, automatizarea sarcinilor repetitive (21%) sau rezolvarea problemelor complexe (18%). Printre cele mai populare instrumente AI se numără platformele de generare de conținut (62%), chatboții (39%) și software-ul de analiză predictivă (19%), care contribuie semnificativ la optimizarea fluxului de lucru.
Deși integrarea AI la locul de muncă aduce numeroase beneficii, procesul nu a fost la fel de ușor pentru toți utilizatorii. În timp ce 66% dintre angajați consideră că adaptarea a fost simplă, 24% încă se acomodează cu utilizarea noilor tehnologii. Conform studiului, doar 18% dintre respondenți au beneficiat de programe de training sau au primit ghiduri și documentație (11%), în timp ce 49% au fost nevoiți să învețe pe cont propriu.
Tot mai multe companii caută candidați care știu să utilizeze AI, iar angajații percep această tehnologie ca un factor de creștere a eficienței (50%), o competență esențială pentru viitor (32%) și un instrument care facilitează învățarea de noi concepte (42%), conform bestjobs. În plus, 29% dintre angajați consideră că AI stimulează creativitatea, iar 39% afirmă că îi ajută să obțină rezultate mai bune în activitatea lor profesională.
Sondajul bestjobs a fost realizat în luna ianuarie 2025, pe un eșantion de 784 de utilizatori de internet.