Românii tind să fie destul de spontani în planificarea evenimentelor la care doresc să participe, numai unul din trei români declarând că își organizează agenda de ieșiri în avans, la începutul anului, potrivit unui studiu transmis, marți, StartupCafe.ro.
Majoritatea respondenților (28%) preferă să caute evenimente în săptămâna în care au timp liber și/sau sunt în dispoziție de socializare. Un procent similar de români caută evenimente cu o lună înainte, potrivit studiului „Events Behavior", realizat de agenția media Starcom România.
Evenimentele, ca activități sociale, sunt de obicei descoperite prin intermediul prietenilor și cunoștințelor. De asemenea, românii declară că află despre acestea prin intermediul televizorului.
Cu toate acestea, cea mai mare vizibilitate a evenimentelor este obținută prin rețelele de socializare, fie prin postările prietenilor, fie prin paginile artiștilor.
În 2023, românii declară că au participat la diverse evenimente, cu precădere cele din sfera artei, divertismentului și gastronomiei.
Preferatele lor au fost concertele muzicale, urmate de târgurile de produse handmade, spectacolele de teatru, stand-up comedy și evenimentele sportive.
De asemenea, o parte dintre români au optat pentru conferințe locale sau internaționale pentru dezvoltare personală sau profesională.
Concertele cu artiști internaționali sunt foarte bine văzute de către români, fiind considerate și o oportunitate de creștere a vizibilității și economiei pentru România.
Aceste evenimente nu doar că au un impact pozitiv asupra turismului și economiei țării, dar le și oferă românilor posibilitatea de a-și vedea artiștii preferați, fără a fi nevoiți să călătorească în afara țării, potrivit studiului.
Atunci când decid să participe la un eveniment, românii acordă cea mai mare importanță prețului biletului. Totuși, având în vedere că al doilea criteriu de decizie este reprezentat de artiștii sau personalitățile prezente la eveniment, se presupune că românii pot depăși obstacolul prețului pentru line-up-ul potrivit.
În plus, românii acordă atenție distanței de la domiciliu până la locul desfășurării evenimentului, tipului de locație și costurilor suplimentare asociate participării.
Românii își doresc să se bucure de concerte live, băuturi de calitate și mâncare delicioasă. Ei doresc, de asemenea, să aibă oportunitatea de a interacționa cu vedetele lor preferate, așa cum s-a întâmplat în trecut la diverse activări, organizate de branduri în cadrul festivalurilor.
La ce se așteaptă românii de la festivaluri
„Românii așteaptă o experiență completă la evenimente, o experiență care să includă amenajare atrăgătoare, instagramabilă a spațiilor, diversitatea culinară și accesibilitatea locației pentru o participare satisfăcătoare. Așteptările sunt mari în ceea ce privește diversitatea de artiști, calitatea sunetului și iluminării, respectarea programului și furnizarea de informații detaliate despre acces și alte aspecte relevante”, a declarat Mirela Enache, Media Research Specialist, Starcom România.
Pentru 71% dintre români, amenajarea spațiilor la un festival este foarte importantă, subliniind necesitatea ca organizatorii să fie atenți la detaliile de design și aranjament. Participanții au așteptarea de a exista zone dedicate relaxării și socializării, pe lângă cele destinate spectacolelor sau prezentărilor.
Un alt aspect esențial este zona de mâncare, care contribuie semnificativ la experiența festivalului. Organizatorii trebuie să asigure accesul la o varietate bogată de produse alimentare de înaltă calitate, nu doar la mâncare și băuturi de bază.
Pentru a fi considerați bine organizați, festivalurile trebuie să ofere diversitate de artiști, sunet și iluminare de calitate. Românii așteaptă respectarea programului și furnizarea de informații detaliate despre desfășurarea evenimentului, acces și alte aspecte relevante.
De asemenea, transportul și parcarea sunt aspecte critice. Accesul ușor la eveniment, fie prin transport public, fie prin asigurarea unui număr adecvat de locuri de parcare, este apreciat de participanți. Toate aceste elemente contribuie la experiența generală și satisfacția celor care iau parte la evenimente.
Ce părere au românii despre responsabilitatea socială în cadrul evenimentelor
Opiniile românilor sunt împărțite în privința acțiunilor de CSR (Corporate Social Responsibility) desfășurate în cadrul evenimentelor.
O parte le consideră benefice, văzându-le ca o modalitate de a sensibiliza publicul cu privire la probleme importante și de a adăuga valoare și scop evenimentului. Pe de altă parte, există și cei care preferă ca evenimentele să se concentreze exclusiv pe divertisment.
Impactul activităților de CSR în cadrul evenimentelor este semnificativ. Implicarea brandurilor în acțiuni de responsabilitate socială are un impact pozitiv asupra imaginii lor.
Participarea brandurilor la astfel de inițiative nu doar îmbunătățește imaginea publică, dar și consolidează relația cu consumatorii. În plus, această imagine pozitivă poate atrage noi clienți care sunt atrași de brandurile ce evidențiază angajamentul lor social.
Studiul a fost realizat în luna iunie 2024, prin metoda CAWI (Computer Assisted Interviews) pe un eșantion de 1000 români cu vârsta cuprinsă între 18-65 ani, reprezentativ la nivel național.