Parlamentul European a adoptat, joi, la Strasbourg, o modificare țintită a standardelor de performanță privind emisiile de CO2 pentru autoturismele și dubițele noi, fabricate în Uniunea Europeană.
Cu 458 de voturi pentru, 101 împotrivă și 14 abțineri, europarlamentarii au aprobat o propunere a Comisiei Europene de a sprijini sectorul auto european, care se confruntă cu impactul schimbărilor tehnologice rapide și al concurenței tot mai mari.
Modificarea propusă oferă producătorilor posibilitatea de a-și respecta obligațiile pentru anii 2025, 2026 și 2027, prin calcularea mediei performanțelor lor pe perioada de trei ani, mai degrabă decât pentru fiecare an individual. Această abordare le-ar permite să echilibreze orice emisii anuale excedentare prin depășirea obiectivului în anul (anii) următor(i).
Normele actuale stabilesc ținte anuale, care acoperă perioade de cinci ani, pentru reducerea emisiilor medii de CO2 provenite de la autoturismele și dubițele noi din flota UE. Din 2025, un obiectiv anual de reducere a emisiilor de CO2 de 15% față de valorile din 2021 va fi în vigoare pentru perioada 2025-2029, a precizat parlamentul European, într-un comunicat.
Pentru a intra în vigoare, proiectul de lege necesită acum aprobarea formală a Consiliului UE (miniștrii statelor membre), care a aprobase același text, miercuri, 7 mai 2025.
Propunerea face parte din planul de acțiune industrială al Comisiei Europene pentru sectorul auto european, anunțat la 5 martie 2025.