Câteva firme românești care fac transport de persoane prin aplicațiile de ridesharing ar fi fraudat statul cu 15 milioane EUR, a susținut ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, care a explicat traseul banilor plătiți de pasageri, în transportul alternativ.
„Dacă comand mașina, prin cele două aplicații, să mă deplasez din A în B, banii pe care îi plătesc de pe cardul meu pleacă la compania din străinătate care gestionează plaforma și se întorc în România la compania care organizează flota respectivă din orașul respectiv: Timișoara, București... În Timișoara a fost identificată o fraudă de 50 de milioane de lei, acum 3 sau 4 săptămâni. Ieri, alaltăieri, alte 10 milioane de lei neplătiți la stat. Nu a plătit impozitul pe profit de exemplu, TVA și nici impozitul pe venitul persoanelor care sunt conducătorii auto. Serviciul e prestat de firma care are legătură directă cu șoferul” - spus Barna, la Digi 24.
El a dat asigurări că ANAF va descoperi toate firmele românești care fac evaziune fiscală atunci când operează în transportul alternativ prin intermediul aplicațiilor, în condițiile în care platformele de ridesharing, ca Uber sau Bolt, vor raporta la Fisc încasările șoferilor parteneri, începând cu informațiile din luna mai 2025.
„O să le prindă pe toate, 100% sigur, pentru că avem baza de date, există și o directivă europeană nouă care obligă acele companii să furnizeze datele pentru Fisc. Și fiecare companie care a luat și un leu de la platfoma prin care se derulează comanda mea, pentru mașina care mă duce din A în B, e la Finanțe și fiecare o să fie verificată”, a mai spus Tanczos Barna.
Operatorii de platforme online de transport alternativ, cum sunt Uber, Bolt sau Black Cab, vor trebui să depună lunar la ANAF Formularul 397 - Declarație informativă privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediate printr-o platformă digitală, potrivit unui Ordin ANAF publicat în Monitorul Oficial.
Este vorba despre Ordinul ANAF nr. 382, publicat recent în Monitorul Oficial.
Astfel, Formularul 397 conține informații despre activitatea firmelor care operează pe aceste aplicații, valoarea curselor și a încasărilor realizate de operatorul de transport alternativ, codul de înregistrare fiscală - operator de transport alternativ, data acceptării sau eliminării acestuia din platforma digitală.
De asemenea, cuprinde și date despre mașini (număr de înmatriculare, număr kilometri parcurși în curse etc) și șoferi (nume, prenume, CNP, data acceptării pe platforma digitală, sume încasate în numerar pentru cursele realizate).
Pentru activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto, operatorii platformelor digitale au obligația transmiterii acestor informații lunar, până în ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare.
În cazul în care după depunerea declarației operatorul platformei digitale constată existența unor omisiuni/erori în datele declarate, acesta trebuie să depună o nouă declarație corect completată cu operațiunile care necesită modificarea și/sau operațiunile care nu au fost declarate, declarație care înlocuiește declarația informativă depusă inițial, potrivit Ordinului din Monitorul Oficial.