Ministra Justiției, Alina Gorghiu, a trimis Corpul de Control al ministerului să verifice problemele de la portalul Registrului Comerțului, dar spune că o parte dintre acestea au fost remediate, menționând că unii dintre angajații Oficiului au lucrat și în zilele libere, „când marea parte a populaţiei din România mergea la mare sau la munte”.
„Am comunicat şi public, voi lua măsuri, în măsura în care beneficiarul, mediul de afaceri este afectat şi conducerea Registrului nu-şi face treaba, nu am să perpetuez acest lucru. (...) Am trimis Corpul de Control pentru a vedea care au fost cauzele acestor disfuncţionalităţi, sincope. Mai departe, toate aspectele care ţin de activitatea Registrului, de management, de funcţionarea instituţiei, de achiziţiile de softuri, platforme, orice întrebare aveţi despre activitatea Registrului nu Ministerul răspunde, cu exclusiv conducerea Registrului Comerţului”, a afirmat Alina Gorghiu, joi, citată de News.ro.
Acesta a precizat că vechea platformă a Registrului Comerţului, care funcţiona din anii 1990, nu mai făcea faţă, fiind depăşită tehnic.
„Dacă au fost probleme în activitate, voi vedea în concluziile acestui raport din partea Corpului de Control. (...) Parte din probleme s-au remediat, se lucrează la foc continuu acolo, au fost solicitări pentru personal să rămână chiar în zilele libere, când marea parte a populaţiei din România mergea la mare sau la munte, o parte din colegii din Registru ştiu că au lucrat pentru remedierea problemelor. Îmi doresc ca această situaţie să se rezolve cât se poate de repede. Altfel, am comunicat şi public, voi lua măsuri, în măsura în care beneficiarul, mediul de afaceri este afectat şi conducerea Registrului nu-şi face treaba nu am să perpetuez acest lucru”, a mai spus ministrul.
Reamintim că din data de 26 iulie 2024, Oficiul Național al Registrului Comerțului a operaționalizat noul portal de servicii ONRC, în urma unui proiect în valoare de 38 de milioane de euro, din fonduri europene și de la bugetul de stat. Antreprenorii, avocații și contabilii din România s-au confruntat, însă, cu o serie de blocaje în demersurile necesare în business-urile lor, pe noua platformă ONRC.
Într-un review pe StartupCafe, avocatul și antreprenorul Cristian Bărcan, de la compania RegNet, a sintetizat principalele probleme cu care s-a confruntat pe noul portal ONRC:
Sinteza problemelor comune întâlnite pe noul portal MyONRC:
- Blocaje în depunerea dosarelor.
- Nu se pot verifica dosarele depuse.
- Nu se înregistrează completările de la dosarele din portal.
- Amânări sau modificări de status și termen de la o zi la alta.
- La inregistrările din portal, cererile se blochează la anumiți pași și nu mai poți continua, utilizatorul este „scos” din cerere sau nu mai poate continua din cauza lipsei anumitor elemente necesare pentru a trecere la pasul următor.
- La denumirea noii firme, se blochează pagina deși îți spune că este disponibilă denumirea aleasă.
- La crearea cererii te obligă să creezi un profil de plată, iar în momentul în care vrei să folosești detaliile din profilul de plată creat, nu funcționează.
- Platforma este greoaie prin instrumentele pe care le oferă. În loc să fluidizeze urcarea si completarea cererilor cât mai ușor, complică sistemul cerandu-ți date care nu au nicio legătură cu cererea depusă.
- Nu-ți permite sa treci mai departe în cerere să incarci actele prelucrate de tine personal. Te obligă să completezi aceste modificări în portalul lor, iar la generarea actului constitutiv sau declarației se observă erori de gestionare a datelor, în sensul în care la data expirarii apare o dată anterioară , deși cererea a fost completata corect.
- Daca ai avut un profil creat pe vechiul portal ONRC, nu se pot vedea, în noul portal, cererile depuse prin vechiul profil.
- Se modifică termenele de soluționare sau eliberare a dosarelor de la o zi la cinci zile sau mai mult.
Registrul Comerțului spune că o parte dintre solicitările antreprenorilor necesită „intervenția operatorului uman”, instituția având 1.200 de angajați
Marți, 13 august 2024, ONRC a afirmat, într-un comunicat oficial, că „de la momentul lansării – 26.07.2024 – și până în prezent, în noul sistem informatic au fost înregistrate în total 145.888 de solicitări pentru Registrul Comerțului, din care prin noul portal online s-au depus 87.595 solicitări. Dintre solicitările primite online, 68.916 solicitări au fost soluționate automat, fără intervenția operatorului uman (rezervări denumire firmă, furnizări de informații din Registrul Comerțului)”.
Un volum de activități ONRC s-a acumulat și din perioada 16-25 iulie, când au fost suspendate unele operațiuni, tocmai pentru a se face trecerea de la vechiul portal al registrului la noul portal.