Companiile americane IBM și Microsoft vin cu noutăți în privința tehnologiilor lor de inteligență artificială, Granite și, respectiv, Copilot, destinate firmelor.
IBM a lansat o nouă versiune a modelelor sale de inteligenţă artificială destinate companiilor, încercând să profite de creşterea numărului de întreprinderi care adoptă tehnologia AI generativă, transmite Reuters, citată de News.ro.
Modelele IBM, Granite 3.0, vor fi făcute open-source, similar cu alte versiuni din familia de modele AI Granite de la IBM. Această abordare diferă cea a unor rivali precum Microsoft, care percep bani clienţilor pentru accesul la modelele lor.
În schimb, IBM oferă un instrument plătit numit Watsonx, care ajută la rularea modelelor în centrele de date după ce au fost personalizate.
Unele variante ale noilor modele Granite sunt disponibile pentru utilizare comercială pe platforma Watsonx. O selecţie din aceste modele va fi, de asemenea, disponibilă pe setul de instrumente software al Nvidia, care permite companiilor să integreze modele AI.
Noile modele Granite au fost antrenate folosind unităţile de procesare grafică (GPU) H100 de la liderul în producţia de cipuri AI, Nvidia, a declarat Dario Gil, directorul de cercetare al IBM.
Agenţi autonomi proprii, cu tehnologie AI Microsoft
La rândul său, Microsoft va permite clienţilor săi să creeze agenţi autonomi de inteligenţă artificială, începând de luna noiembrie 2024, într-o nouă încercare de a valorifica tehnologia în plină expansiune, pe fondul creşterii atenţiei investitorilor asupra investiţiilor masive ale companiei în AI, transmite Reuters, citată de News.ro.
Compania poziţionează agenţii autonomi – programe care necesită puţină intervenţie umană, spre deosebire de chatbot-uri – drept „aplicaţii pentru o lume condusă de AI” care pot gestiona solicitările clienţilor, identifica oportunităţi de vânzări şi gestiona inventarul.
Alte mari companii tehnologice, cum ar fi Salesforce, au evidenţiat, de asemenea, potenţialul acestor agenţi, pe care unii analişti îi consideră un mod mai uşor de a monetiza miliardele de dolari investite în AI.
Microsoft a declarat că clienţii săi pot folosi Copilot Studio – o aplicaţie care necesită puţine cunoştinţe de codare – pentru a crea astfel de agenţi în regim de previzualizare publică, din noiembrie. Foloseşte mai multe modele AI dezvoltate intern şi de OpenAI pentru aceşti agenţi.
Compania introduce, de asemenea, 10 agenţi gata de utilizare care pot ajuta la sarcini de rutină, cum ar fi gestionarea lanţului de aprovizionare, urmărirea cheltuielilor şi comunicarea cu clienţii.
Într-o demonstraţie, McKinsey & Co, care a avut acces timpuriu la aceste instrumente, a creat un agent care poate gestiona solicitările clienţilor verificând istoricul interacţiunilor, identificând consultantul potrivit pentru sarcină şi programând o întâlnire de urmărire.
"Ideea este că Copilot este interfaţa utilizatorului pentru AI", a declarat Charles Lamanna, vicepreşedinte corporativ pentru Copilot în afaceri şi industrie la Microsoft, pentru Reuters. "Fiecare angajat va avea un Copilot, agentul său personalizat de AI, şi apoi va folosi acel Copilot pentru a interacţiona cu o multitudine de agenţi AI care vor exista."
Giganţii tehnologici se confruntă cu presiunea de a arăta obţinerea de randamente pe baza investiţiilor lor masive în AI.
În ultimele luni, au apărut unele îngrijorări cu privire la ritmul de adoptare a Copilot, firma de cercetare Gartner afirmând în august că un sondaj realizat pe 152 de organizaţii IT a arătat că majoritatea nu şi-au trecut iniţiativele Copilot dincolo de stadiul pilot.