Aproape jumătate din tinerii din generația Z respondenți ai unui studiu (49%) caută să găsească un job care permite un echilibru între viața personală și cea profesională, 69% vor un salariu motivant, iar mai mult de jumătate caută un mediu de lucru plăcut (54%), a spus fondatoarea unei firme de cercetare de piață, la un eveniment dedicat integrării tinerilor pe piața muncii și despre joburile viitorului.
Reprezentanții generației Z spun că abilitățile în noile tehnologii sunt cele mai importante pentru meseriile de viitor (46% din respondenți), alături de adaptabilitate (43%), comunicarea cu ceilalți (39%), o minte creativă sau inventivă (38%) și lucrul cu calculatoarele (33%), a arătat Silvia Luican, fondatoarea iZi Data, în cadrul unui eveniment.
„Noile tehnologii și inteligența artificială preiau tot mai mult din sarcinile tehnice și de documentare, astfel crește importanța abilităților interumane și de relaționare. Tinerii înțeleg acest lucru și pun tot mai mult accent pe dezvoltare personală, caută medii în care să facă conexiuni autentice cu oamenii”, a explicat Silvia Luican.
Jumătate din respondenții cu vârste cuprinse între 16 și 24 ani au spus că și-ar dori să dețină o afacere, potrivit unui studiu din 2022.
În ce domenii și-ar deschide afaceri tinerii din generația Z:
- 30% din respondenți și-ar deschide una în domeniul HoReCa (bar, restaurant, patiserii, covrigării, fast food etc.);
- 23% în imobiliare;
- 22% în IT și Robotică (web development, construirea de aplicații, platforme, jocuri, securitate cibernetică și altele);
- 20% în artă și cultură;
- 19% în producție (de bijuterii, echipamente, gadgeturi, ambalaje etc.);
- 17% în educație (cursuri, workshop-uri, platforme de învățare și altele);
- 16% în comunicare și marketing (online marketing, publicitate, SEO; graphic design, social media management etc.)
Cei care nu vor să-și deschidă afaceri vor, în principal, să lucreze în IT/ Inteligență artificială/ Robotică/ Jocuri video (19%), educație și training (19%), urmate de medicină/wellbeing (18%), psihologie (16%) și artă și cultură (13%).
Cofondatoarea Gen, știri, Diana Filimon, a subliniat faptul că tinerii din generația Z sunt preocupați de sănătatea mentală, „vor să fie parte dintr-o cultură organizațională care să promoveze inovarea și colaborarea”, iar aceștia apreciază angajatorii „care pun accent pe valori similare cu ale lor și care oferă oportunități de creștere”.
Progresul tehnologic și joburile viitorului
Evoluția accelerată a tehnologiei, incertitudinea și impredictibilitatea viitorului a făcut ca reziliența, flexibilitatea și agilitatea să crească în topul abilităților cheie pentru viitor, conform studiului global despre Viitorul Job-urilor, realizat de World Economic Forum (2025), spune Diana Simion, profesor asociat BISM.
„Abilitatea de a te ridica și a depăși obstacolele, de a învăța din greșeli în loc să le eviți sau să te lași descurajat de ele, adaptarea la context, reiterațiile și calibrarea a ceea ce faci și a modului în care o faci te ajută să navighezi cu încredere prin valurile de schimbări, oricât de mari ar fi ele” – Diana Simion.
Roxana Drăghici, Head of Sales la eJobs, platformă de recrutare prezentă în România, spune că „există o cerere crescută pentru profesioniști care pot crea și gestiona conținut digital, aplicații și soluții inovatoare”.
„Tinerii care visează la o carieră globală nu mai au doar granițele geografice din trecut, ci și pe cele ale cunoașterii, iar asta înseamnă să investească în abilități transferabile, precum limbi străine, competențe digitale, gândire critică și adaptabilitate. Lumea se schimbă repede, iar cei care învață continuu și sunt deschiși la experiențe noi vor avea mereu un avantaj”, a declarat Alina Marian, VP Human Resources, Cărturești.
Gabriel Stancu, Head of Studio la Amber a spus că spiritul antreprenorial este unul dintre cele mai greu de găsit în piața muncii din România, dar că acest lucru se schimbă odată cu generația Z, „datorită apariției unor job-uri noi, antreprenoriale, atât în zona de entertainment, dar și în horeca și servicii”.
Componentele de bază în joburile viitorului sunt curiozitatea, colaborarea și gândirea critică, în opinia lui Andrei Ungureanu, Agile transformation director, Coca-Cola.
„Vor exista joburi pe care nici nu ni le putem imagina încă, dar va însemna și că trebuie să ne reinventăm și să reevaluăm relația cu munca. Trebuie să acceptăm că tehnologia e parte în ecuație, dar, ideal, rolul ei este să ne amplifice abilitățile, dar și umanitatea” – Andrei Ungureanu.
Acești speakeri au fost prezenți la evenimentul „Educația și profesiile de mâine: Joburi, Trenduri, Gen. Z & AI”, organizat de Bucharest International School of Management (BISM) și ECHO School.