Față de acum doi ani, bugetele alocate pentru servicii IT sunt cu aproape 20% mai mici, potrivit unei analize care mai arată că programatorii români au început să accepte salarii mai mici pe fondul scăderii numărului de proiecte și creșterii concurenței.
Industria IT din România resimte efectele crizei economice globale, atrage atenția firma IT românească Oves Enterprise, într-o analiză transmisă, luni, StartupCafe.ro.
„Această tendință de reducere a bugetelor alocate proiectelor IT este în concordanță cu ceea ce se întâmplă la nivel internațional, unde companiile, inclusiv cele din domeniul tehnologic, reduc cheltuielile și caută soluții mai eficiente din punct de vedere al costurilor”, susține firma IT.
Scăderea bugetelor pentru IT a fost determinată, în mare parte, de incertitudinile economice globale, de inflație și de necesitatea companiilor de a prioritiza investițiile esențiale, arată analiza.
„Multe companii mari au apelat inițial la outsourcing în India, atrase de costurile mai mici. Însă, în ultima perioadă, mare parte dintre acestea a revenit la furnizori din Europa de Est, inclusiv din România, ca urmare a neconcordanțelor de calitate și livrare întâmpinate în Asia. În ciuda acestui trend de revenire, bugetele rămân mai mici decât înainte de criză, fiind însă cu aproximativ 10-15% mai mari decât cele oferite pentru servicii din India, dar semnificativ mai reduse comparativ cu acum doi ani”, susține firma IT.
Firma românească susține că în România, pe lângă reducerea bugetelor, companiile IT sunt forțate să inoveze pentru a rămâne competitive. Astfel, printre soluțiile pentru optimizarea costurilor și creșterea productivității se numără tehnologiile de IA și automatizarea proceselor (RPA). Iar programatorii români, care înainte aveau așteptări salariale ridicate, au început să accepte salarii mai mici pe fondul scăderii numărului de proiecte și a creșterii concurenței.
„La nivel internațional, aceste tendințe sunt confirmate de diverse studii. Rapoartele arată că, la nivel global, bugetele IT au scăzut cu aproximativ 20% în ultimii doi ani, în timp ce outsourcing-ul către regiuni cu forță de muncă mai ieftină, precum India și Filipine, a crescut inițial, dar s-a confruntat cu probleme legate de calitate. Conform unui raport Deloitte, 63% dintre companii au menționat reducerea costurilor ca principal beneficiu al outsourcing-ului”, mai arată analiza.
„În România, flexibilitatea și adaptabilitatea devin esențiale pentru companiile de IT care doresc să își mențină clienții și să atragă noi proiecte”, mai spune firma IT.