Ministerul Finanțelor a pus vineri în transparență un proiect de Ordonanță de urgență (OUG) privind modalitatea de aplicare a impozitului pe construcțiile speciale (taxa pe stâlp) ce a fost reintrodus începând cu 1 ianuarie 2025 prin OUG trenuleț nr. 156/2024.
„Prin ordonanța de urgență publicată astăzi în transparență, asigurăm încasări cel puțin la nivelul estimărilor inițiale de 1 miliard de lei în 2025, printr-o reglementare care ia în considerare atât necesitatea eficienței colectării, cât și feedbackul primit din partea sectoarelor economice. Companiile private au solicitat ca impozitarea să se facă nu pe valoarea brută a construcțiilor, ci pe valoarea netă a acestora. Ținând cont de această propunere, am hotărât să aplicăm pentru sectorul privat un impozit de 1% asupra valorii nete a construcțiilor speciale. Totodată, pe baza propunerilor administratorilor de infrastructură publică și a analizelor, am stabilit un nivel de impozitare de 0,5% pentru construcțiile speciale aflate în proprietatea statului sau a autorităților locale, concesionate sau date în administrare, deoarece în aceste cazuri impozitul se aplică asupra valorii istorice a construcțiilor”, a declarat Tánczos Barna, viceprim-ministru, ministrul Finanțelor.
Conform notei de fundamentare, prin OUG urmează să fie introduse următoarele modificări:
- introducerea unei cote de impozitare, de 0,5%, pentru calcularea impozitului pe construcții în cazul contribuabililor care, la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul, au în administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere construcții de natura domeniului public/privat al statului sau al unităţilor administrativteritoriale, luând în considerare faptul că pentru aceste construcții nu poate fi stabilită o valoare netă;
- clarificarea bazei de impozitare prin stabilirea următoarelor valori:
- valoarea netă a construcţiilor pentru care nu se datorează impozit pe clădiri/taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal, existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcții. Se propune ca valoarea netă a construcțiilor respective să fie determinată ca diferență între valoarea evidenţiată în soldul debitor al conturilor corespunzătoare construcţiilor și valoarea contabilă cumulată a amortizării acestora;
- valoarea construcțiilor din contractele de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere, în cazul celor de natura domeniului public/privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcții, pentru care nu se datorează taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal. În acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care au construcțiile în administrare/concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere;
- menținerea scutirii și de la plata impozitului pe construcții pentru construcțiile scutite de impozit pe clădiri/taxa pe clădiri, potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal;
- reglementarea unor prevederi pentru stabilirea bazei impozabile în cazul în care lucrările de investiții sunt efectuate de către contribuabili la construcții utilizate în baza unor contracte de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere/locație de gestiune/asociere în participațiune şi altele asemenea, iar aceste investiții nu se concretizează în construcții, așa cum acestea sunt definite la art. 497 din Codul fiscal;
- stabilirea sferei de aplicare a impozitului în sensul aplicării acestuia doar pentru construcțiile situate pe teritoriul României reprezentând teritoriul delimitat de frontiera de stat a României, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, cu modificările şi completările ulterioare. Se clarifică, totodată, faptul că nu intră sub incidența impozitului construcțiile situate în marea teritorială a României astfel cum este definită de Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al mării teritoriale, al zonei contigue şi al zonei economice exclusive ale României, republicată;
- stabilirea unor reguli de calcul, de declarare și de plată a impozitului în cazul contribuabililor cu an fiscal modificat și pentru cei care încetează să existe/sunt nou-înființați, în cursul anului.
Vezi proiectul de OUG și nota de fundamentare: