Casuta de mesaje de la Gmail poate fi un loc eficient pentru promovarea unor produse si servicii, cu o rata de click pe anunturi care poate ajunge si la 15-20%. In Romania, promovarea pe Gmail este inca destul de putin utilizata, motiv pentru care costul pe click este inca scazut, spune Dragos Smeu, specialist in campaniile Pay per Click. Am discutat cu fondatorul agentiei de promovare digitala Mavericks, printre altele, cum functioneaza o campanie Gmail Ads, la ce tip de clienti pot ajunge mesajele si cu ce rezultate.
Dragos Smeu: Exista o oportunitate foarte buna la nivel de ad-uri pe Gmail, unde nu sunt foarte multi advertiseri care liciteaza acolo. Gmail, spre deosebire de Yahoo are anumiti diferentiatori foarte buni, pentru ca din ce in ce mai multi tineri folosesc Gmail.
La nivel de achizitie de conturi noi, Gmail are o crestere mai mare fata de Yahoo care deja a ajuns la nivelul maxim si acum este intr-o oarecare scadere si, la fel, am observat pe parcursul mai multor campanii desfasurate pe Gmail, vs Yahoo, sa spunem, un alt tip de audienta. O audienta poate un pic mai obisnuita cu tehnologia, mai indreptata catre produse noi, catre experiente noi si mai deschisa, inclusiv zonei de advertisement, spre deosebire de Yahoo.
StartupCafe.ro: Se poate face si pe Yahoo publicitate?
Dragos Smeu: Se poate face si pe Yahoo insa acolo este media traditionala, separat, spre deosebire de Gmail unde poti construi o campanie direct din contul de Adwords si platesti doar la click. Este o campanie mult mai eficienta, la nivel de cost si la novel de targetari pe care le poti face in Gmail.
StartupCafe.ro: M-am conceput o campanie, un mesaj, intra utilizatorul pe Gmail si...unde apare mesajul?
Dragos Smeu: Mesajul ii apare in inbox. Este locul in care primesti mailurile de la prieteni, de la magazinul online la care poate te-ai abonat, newletterele cu informatii, mesajele de bussines si asa mai departe..Acest anunt, care este sub forma unui alt email, este un link sponsorizat, apare ca prim mesaj de email in inbox-ul utilizatorului. Deci, alaturi de celelalte 20 de email-uri pe care le vezi in inbox, primul mail va fi anuntul sponsorizat. Ca un mail nou (...)
In inbox apare prima data subiectul mailului, se vede ca este sponsorizat, dupa care la click ti se deschide anuntul. Practic ai in inbox un email care se poate afisa diferit: poate fi o imagine - avantajul Gmail fiind ca iti ofera un spatiu destul de larg, 615 pixeli latime cu de la 900 de pixeli in jos, deci poti avea o imagine destul de importanta in care poti comunica destul de multe lucruri - iar daca esti, de exemplu un magazin online care vrea sa promoveze anumite produse, poti sa ai chiar un carusel cu o categorie de produse, cu pret, cu descrierea produsului samd.
Poate semana foarte mult cu un newsletter pe care il primesti, doar ca nu se afiseaza in functie de adresa de email ci in functie de segmentarile pe care le faci printre utilizatorii de gmail.
StartupCafe.ro: Deci am si posibilitati si tehnice, si creative destul de mari...
Dragos Smeu: Iti ofera un spatiu de expunere foarte mare, spre deosebire de Google Display Network (GDN) unde avem niste banere destul de limitate (300x250px, 728x90) unde nu poti comunica foarte multe lucruri, aici ai un patiu de desfasurare mult mai mare; si vizual, poti sa comunici si produsele, poti folosi, impreuna, vizualul cu caruselul de produse, deci iti ofera o arie destul de mare de "joaca".
StartupCafe.ro: Formate video pot fi inserate?
Dragos Smeu: Da. Exista si optiunea de a pune un embedd de Youtube (nu poti urca un video ci doar un video de pe Youtube), mai degraba pentru branduri ce au nevuoie de o vizibilitate mai buna a materialului video.
StartupCafe.ro: Cum pot segmenta audienta?
Dragos Smeu: Aici vine partea foarte interesanta la Gmail: poti targeta foarte bine utilizatorul si, mai important interesele utilizatorului, adica pe ceea ce apare in inbox-ul utilizatorului.
Sa luam un exemplu: sa zicem ca mi-am facut o rezervare la booking.com iar subiectul emalului pe care l-am primit drept confirmare a rezervarii are un text predefinit: "Felicitari, ai facut o rezervare la Milano". Daca eu sunt, sa zicem, o firma de rent-a-car si vreau sa inchiriez masini in Italia, Milano, atunci targetez in functie de cuvinte cheie pe care utilizatorul le foloseste in inbox adica: booking si rezervare Milano. Evident, nu voi avea sute, zeci de mii de afisari, voi avea cateva mii dar foarte specifice, strict pe utilizatorii care au facut o rezervare in Milano si pot sa am un anunt foarte specific in care le spun: "Inchiriaza Fiat 500 de la 15 euro pe zi!", sa zicem. Sunt foarte relevant, pentru ca acel utilizator va veni in Milano si eu ii ofer un serviciu conex, de care el are nevoie. Acesta ar fi un exemplu.
Alt exemplu poate fi in functie de semnatura pe care utilizatorul o are la email. Foarte multe afaceri, inclusiv noi, folosim Gmail ca si client de mail. Avem semnatura: General Manager, Director de Achizitii, sa zicem, si targetez contextual, in functie de pozitia pe care potentialul client o are. Targetez General Manager, CTO, CFO, si pot sa le ofer, sa zicem un training, sau o carte de specialitate sau o inscriere la un eveniment...Deci, pot sa merg foarte mult in profunzime.
StartupCafe.ro: Se pot face targetari geografice?
Dragos Smeu: Da, pot targeta o anumita tara, chiar un anumit oras si pot sa targetez, de pilda, Roma, toti cei care vin din Roma si au o rezervare facuta pentru Bucuresti si pot avea un anunt in italiana in care le spun sa vina in restaurantul meu din Bucuresti, cu specific romanesc. Pot targeta inclusiv demografic, femei barbati, sau un anumit segment de varsta.
StartupCafe.ro: Pe de alta parte, suna cam scary! Sunt destul de multe lucuri pe care le afla sistemul despre mine..
Dragos Smeu: Eu nu stiu ce vorbesti tu in Gmail, pe mine ma intereseaza doar anumite aspecte pe care le pot lega de afacerea mea. Stiu ca ai facut o reyervare pe booking dar nu stiu la ce hotel ai fost, cat ai platit, cand vii...nu am astfel de detalii.
Stiu ca esti general manager dar nu stiu cum se cheama compania, cati angajati ai, nu stiu astfel de detalii. Am doar anumite indicii...intentii, nevoi care exista si pe acele nevoi incerc sa ma afisez ca a fiu cat mai relevant. Acesta este obiectivul principal. Ma intereseaza cat mai multe click-uri, nu doar sa se vada anuntul meu si atat, ci cat mai multe click-uri care imi arata relevanta.
Cu cat am o rata de click mai buna inseamna ca anuntul meu nu a fost scary, ci a fost relevent pentru audiente pe care targetat-o. De acolo va veni un cost pe click mai mic, o rata de click catre site mai buna si, in cele din urma, ceea ce ne intereseza pe toti, sa crestem afacerile pe care le avem, vanzand mai mult produse de un anumit nivel. Deci, relevanta ma intereseaza cel mai mult!
StartupCafe.ro: Hai sa vorbim de rezultate. Metricile sunt identice cu cele din sistemul clasic de AdWords?
Dragos Smeu: Mai mult sau mai putin... Daca actiunea pentru care platim in Search este click-ul ce te trimite catre site, in Gmail monitorizam in continuare click-ul, dar click-ul pe deschiderea mailului. Doar daca a deschis emailul, atunci vom plati acel click. De acolo, toate celelalte clickuri sunt gratuite, nu au un cost suplimentar.
La nivel de rata de click am avut de la 7% pana la 15-20% Destul de mare, o rata de click asemanatoare cu anunturile din campaniile de Search. Cu cat anunturile erau mai segmentate, mai relevante pentru audienta pe care o targetam, cu atat cresteam mai mult aceasta rata de click.
Cu cat ai o rata de click mai buna, sistemul iti ofera un cost pe click mai redus. Te considera relevant si, spre deosebire de Advertiserul B care are o rata de clic de 10% - tu avand 15% -, prefera sa te afiseze mai mult pe tine pentru ca tu esti mai relevant pentru audienta pe care o targetezi. E win-win! Si atunci, costul pe click poate sa scada destul de mult.
Daca am face o comparatie CPC la Display cu CPC la Gmail, avem un cost de doua, poate chiar trei ori mai mic decat intr-o campanie de Display. Avem un cost mai mic, odata pentru ca este o solutie destul de noua, destul de putin folosita, nu sunt foarte multi advertiseri care liciteaza, ceea ce inseamna ca este o oportunitate foarte buna pentru advertiseri, neavand o concurenta foarte mare, costul pe click este inca foarte mic (...)
StartupCafe.ro: La cati posesori de Gmail ajunge mesajul?
Dragos Smeu: Din pacate nu avem aceste informatii insa o campanie de Gmail Ads poate fi o componenta importanta a unei campanii de Display. Nu trebuie poate tot bugetul de display sa il alocam catre Gmail, pentru ca avem un volum de afisari relativ limitat, este doar o anumita audienta pe care o targetam, insa este important sa o includem in strategia de performance media pentru un anumit produs/serviciu pe care il promvam.
Campania de Gmail trebuie gandita de la inceput separat, pe anumiti indicatori, pe anumite strategii foarte relevante... sa ne gandim ce audienta ar fi cea mai potrivita pentru produsul meu, ce mail-uri ar primi persoana respectiva, care ar fi patternul de subject line-uri, de functii, cuvinte cheie, astfel incat sa targetam cat mai exact produsele si serviciile noastre pentru acea audienta.
StartupCafe.ro: Pot folosi campania de pe Gmail ca sa anunt un produs sau un seviciu complet nou?
Dragos Smeu: Da. Este o strategie pentru a promova un produs nou care apare pe piata. Foarte important insa, nu trebuie sa fie singura! Nu faci awareness doar cu Gmail Ads, faci awareness si cu Gmail Ads.
StartupCafe.ro: E complicat sa fac o campanie pe Gmail?
Dragos Smeu: Nu e complicat dar nici foarte simplu. E o subcampanie in campaniile de Display si acolo trebuie sa ai anumite cunostinte de setare a unei campanii. Teoretic construiesti o campanie noua de Display, in care selectezi ca placement Gmail.com, pentru ca vrei sa te afisezi doar acolo, dupa care poti sa adaugi alte segmente (demografice, cuvinte cheie, functii) apoi, cand construim anuntul, selectam formate de Gmail Ads. Sunt ad-uri pe dimensiuni specifice. Exista tutoriale pe Google Support.
StartupCafe.ro: Poti sa imi recomanzi un buget?
Dragos Smeu: As incepe cu un buget cu care sa vad cum functioneaza aceasta campanie, dupa care vad cum pot sa scalez bugetul, in sus sau in jos. Un buget intre 300-500 euro pe luna ar fi un buget initial suficient din care sa putem trage primele concluzii, dupa care sa vedem ce pasi facem in perioada urmatoare cu campania de Gmail Ads.
Dragos Smeu este Trainer Acreditat Google, specialist in promovare Pay Per Click si fondatorul agentiei de promovare digitala Mavericks. Dragos este unul dintre vorbitorii de la workshop-ul itinerant "Ce poate face internetul pentru afacerea ta" pe care StartupCafe.ro il organizeaza periodic, in diferite orase, pentru antreprenorii care vor sa afle cum isi pot dezvolta afacerile folosind internetul.