Unii dintre fermierii, anreprenorii si ceilalti beneficiari care au derulat proiecte pe fonduri europene in vechiul Program National pentru Dezvoltare Rurala au facut 13 tipuri mari de greseli, care i-au costat bani, releva o lista intocmita de Agentia pentru Finantarea Investitiilor Rurale (AFIR).
StartupCafe publica lista AFIR nu pentru a reprosa ceva cuiva, ci in speranta ca va ajuta oamenii de afaceri sa nu li se blocheze proiectele in noul PNDR 2014-2020, fie din cauza lor, fie pe seama eventualelor pretentii nejustificate sau interpretari rigide ale legislatiei din partea autoritatilor.
In completarea listei autoritatilor, invitam cititorii sa denunte si ei - prin formularul de comentarii de la finalul articolului - eventuale greseli sau abuzuri ale autoritatilor in relatia cu beneficiarii de fonduri europene (Important: rugam a se pastra un limbaj decent si a se evita atacurile la persoana).
Conform AFIR, greselile urmatoare pe care le-au facut unii beneficiari de fonduri UE in PNDR 2007-2013 au dus la anularea procedurilor de achizitii, cu reluarea procedurii, fiind astfel afectata implementarea proiectelor respective:
1. Propunerea unor solutii constructive in cadrul proiectelor de investitii complexe care au fost subevaluate sau supraevaluate la momentul depunerii cererii de finantare;
2. Alegerea locului investitiei in zone mai greu accesibile, fara utilitati, cu cheltuieli mari suportate pe neeligibil, cheltuieli care nu sunt prinse initial in bugetul investitiei dar care ingreuneaza cash-flow-ul solicitantului si pot duce la imposibilitatea realizarii investitiei;
3. Complicarea proiectelor prin incercarea de a obtine un punctaj cat mai mare: investitii in energie regenerabila, cultura ecologica, etc. , ulterior renuntand la acestea prin solicitari de acte aditionale;
4. Lipsa unui studiu de piata solid inaintea propunerii unei investitii - de ex. multe investitii realizate pe acelasi sector, in aceeasi zona care ulterior dovedindu-se nefiind viabile;
5. In cadrul masurii 1.1.2 (Instalarea tinerilor fermieri), achizitiile de teren propuse prin planul de afaceri au codus la probleme deoarece pretul terenului a crescut foarte mult de la momentul depunerii cererii;
6. Achizitiile de teren in cadrul masurii 1.1.2 : Contracte vanzare-cumparare prin notariat incheiate de beneficiar impreuna cu sot/ sotie; Vanzatorul are terenul in indiviziune cu alti proprietari; "Promisiune de vanzare" in loc de contract de vanzare-cumparare;
7. Nerespectarea planului de afaceri, in special prin modificarea planului de culturi, ceea ce determina intocmire de note de aprobare;
8. Imposibilitatea dovedirii investirii a minim 30% din ajutor nerambursabil datorita scaderii preturilor, pentru masura 1.1.2.
9. Nerespectarea proiectului tehnic in faza de plata pentru proiectele complexe; 10. Introducerea in caietul de sarcini anexat la invitatiile de participare in cazul selectiei de oferte a unor cerinte pe care insusi beneficiarul, in procesul de evaluare a ofertelor nu le respecta;
11. Beneficiarii nu se asigura de respectarea de catre toti ofertantii a caietelor de sarcini/a proiectului tehnic (referitor la listele de cantitati) rezumandu-se doar la verificarea criteriului "pretul cel mai mic" ;
12. Beneficiarii nu se asigura suficient de capacitatea ofertantilor de a furniza bunuri care sa respecte cerintele tehnice, de a avea capacitatea executarii anumitor lucrari sau de prestarea de servicii de calitate fara a fi pus in dificultate/ in intarziere prin neprecizarea in cerintele caietului de sarcini a Codurilor CAEN necesare pentru care sa existe activitati autorizate beneficiarului de a furniza/executa/presta;
13. Nu se pune accent pe documentele justificative prezentate de catre ofertantii straini privitor la lipsa conflictelor de interese.
Aceste aspecte au fost prezentate recent intr-o dezbatere organizata de AFIR impreuna cu Reteaua Nationala de Dezvoltare Rurala (RNDR).
Citeste si: