Măsura introducerii plății CASS pentru persoanele coasigurate va avea impact nu numai asupra contribuabililor români, dar și a cetățenilor străini care sunt deja cu soțul, soția sau părinții în România ori urmează să solicite reîntregirea familiei pentru aceștia, care nu dețin ori nu vor realiza venituri proprii, avertizează doi specialiști.
Proiectul legislativ de modificare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, intens dezbătut în această perioadă, propune, printre altele, abrogarea dispozițiilor referitoare la exceptarea de la plata contribuției de la asigurările sociale de sănătate (CASS) a persoanelor aflate în întreținerea unei persoane asigurate respectiv soț/soție/părinți fără venituri proprii.
Prin această modificare se urmărește introducerea unor dispoziții clare în Codul fiscal privind stabilirea și declararea obligațiilor fiscale de către persoanele fizice asigurate care optează pentru calculul, declararea și plata contribuției în contul persoanelor aflate în întreținere.
„Această modificare va avea impact nu doar asupra contribuabililor români, dar și a cetățenilor străini care sunt deja cu soțul/soția/părinții în România ori urmează să solicite reîntregirea familiei pentru acesta (aceștia), care nu dețin ori nu vor realiza venituri proprii. Astfel, cetățenii străini cu persoane aflate în întreținere vor trebui să opteze pentru calculul, declararea și plata CASS în contul acestora. Plata CASS se va efectua în două tranșe, 25% din contribuția datorată, la data depunerii declarației unice prin care se exercită opțiunea, respectiv 75% din contribuție până la 25 mai inclusiv a anului următor celui în care s-a exercitat opțiunea”, potrivit Corinei Mîndoiu, Partener, Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România, și lui Bogdan Dincă, Manager, Global Immigration, EY România.
Redăm analiza celor doi specialiști:
„În cazul cetățenilor străini fără venituri, asigurarea voluntară se poate realiza după obținerea documentului care atestă rezidența în România (permis de ședere, certificat înregistrare, carte de rezidență) și a înregistrării fiscale. Conform Codului fiscal, contribuția anuală reprezintă 10% din 6 salarii minime brute pe țară, în vigoare la data de 1 ianuarie a anului pentru care se datorează contribuția, pentru anul 2025 acesta fiind de 4.050 de lei. Asigurarea de sănătate nu doar că permite persoanelor străine asigurate decontarea anumitor servicii și cheltuieli medicale (consultații, investigații, spitalizare etc.), dar reprezintă și unul din criteriile care trebuie îndeplinite în vederea prelungirii dreptului de ședere pe teritoriul României. În consecință, această categorie de străini va fi obligată, chiar și în situația deținerii unei polițe private care acoperă servicii medicale de urgență ori de tratament, să întreprindă demersurile necesare pentru a se asigura în sistemul de sănătate românesc, dacă vor dori să-și prelungească documentul de rezidență.
Rămâne de văzut dacă acest cost al CASS, va fi suportat de angajatul străin sau dacă angajatorii vor ajusta pachetele salariale pentru a acoperi aceste contribuții, având în vedere că, în cazul expatriaților, soțul/soția nu are, de regulă, venituri proprii. Ne așteptăm totuși ca marile companii, cu politici de mobilitate bine definite, să acopere aceste cheltuieli pentru a putea atrage în continuare forță de muncă calificată.
În ceea ce privește copiii minori, legislația nu suferă modificări, astfel că această categorie de persoane este scutită de coplată și beneficiază de asigurare socială de sănătate, fără plata CASS. De asemenea, tinerii între 18 și 26 de ani vor beneficia în continuare de asigurare fără plata contribuției dacă sunt elevi, până la începerea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni, ucenici sau studenți”.