Autoritatea Rutieră Română (ARR) introduce o serie de măsuri pentru desfășurarea examenului în limba engleză în vederea obținerii atestatului CPI necesar personalului din transport, ceea ce va aduce înlesniri șoferilor care vin Sri Lanka, Nepal și alte țări non-UE, să lucreze în România pentru firmele care fac transport de persoane și marfă, în regim taxi sau pe aplicații ca Uber, Bolt sau Glovo.
E vorba de certificatul de calificare profesională initială (CPI) pentru transport. de exemplu, companiile de taxi, dar și firmele partenere care oferă servicii de transport alternativ prin aplicațiile de ridesharing ca Uber sau Bolt au nevoie să angajeze șoferi cu certificate CPI.
Într-un comunicat oficial postat pe site-ul său, Autoritatea Rutieră Română a anunțat următoarele:
- „Începând cu data de 20 februarie 2025, ARR publică sub formă de chestionare, pe platforma online testare.arr.ro, baza de întrebări în limba engleză pentru obținerea certificatelor CPI marfă/persoane, CPI scurt marfă/persoane, conducător auto taxi/conducător auto în regim de închiriere, precum și viză taxi/viză închiriere, în scopul de a asigura transparența procesului de examinare teoretică, de a familiariza potențialii candidați în ceea ce privește interfața, chestionarele electronice și metodologia aplicabile desfășurării probelor teoretice pentru obținerea acestor certificate de competență profesională.
- Examinarea teoretică în sistemul informatic, pentru obținerea certificatelor CPI marfă/ persoane, CPI scurt marfă /persoane, conducător auto taxi/ conducător auto în regim de închiriere, precum și viză taxi/ viză închiriere, se organizează în limba română și în limba engleză, iar candidații înscriși pentru obținerea acestor certificate au posibilitatea de a susține examenele în limba în care aceștia au urmat cursul de pregătire profesională periodică (română sau engleză).
- Examinarea teoretică susținută în limba engleză pentru obținerea certificatelor de conducător auto taxi/conducător auto în regim de închiriere, precum și viză taxi/viză închiriere, se poate susține începând cu sesiunea de examinare din 1-2 martie 2025.
- Examinarea teoretică susținută în limba engleză pentru obținerea certificatelor CPI marfă/ persoane și CPI scurt marfă/ persoane, se va desfășura doar în București, în datele: 11 aprilie 2025, 13 iunie 2025, 8 august 2025, 10 octombrie 2025, 12 decembrie 2025. Eventualele modificări ale prezentelor date de examinare în limba engleză, cauzate de motive obiective care pot apărea ulterior publicării acestora, vor fi comunicate centrelor de pregătire profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, urmând a fi publicate și pe site-ul Autorității Rutiere Române – ARR.
- Examinarile la proba practică în limba engleză, se vor desfășura doar în București și se vor programa în termen de maxim 7 zile lucrătoare de la data susținerii examenului teoretic, fiind condiționate de zilele libere stabilite la nivel național, existența mijloacelor de transport corespunzătoare desfășurării examenului, precum și disponibilitatea personalului care desfășoară aceste activități”.
Patronii din sectorul transporturilor au cerut aceste înlesniri, pentru a-și aduce șoferi din țările din afara Uniunii Europene.
Potrivit datelor oficiale ale Ministerului Muncii, în perioada ianuarie-august 2023, în România erau vacante 26.928 de locuri de muncă în activităţi postale şi de curier și 17.155 de joburi în transporturi rutiere de mărfuri.
De asemenea, în 2023, firmele din România au declarat „în mod repetat” că aveau libere 24.228 de locuri de muncă în domeniul curieratului și 11.117 de joburi în domeniul transportului rutier de mărfuri.
Astfel, pentru anul 2024, Guvernul a permis firmelor să aducă în România un contingent de 100.000 de lucrători din afara Uniunii Europene, care să poată fi nou-admiși pe piața forței de muncă de aici, în mai multe domenii în care patronii resimt un deficit de personal.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a susținut măsurile anunțate de ARR pentru a combate deficitul de personal din sector, potrivit Wall-Street.ro.
De cel puțin 5 ani, patronii din transport cer statului român să înlesnească „importul” de șoferi profesioniști din țări extra-UE ca Nepal, Sri Lanka, Vietnam, Filipine, unde limba engleză este vorbită la un nivel acceptabil, a scris și Profit.ro.