Cand vine vorba despre intocmirea unor planuri de business, discutia dintre antreprenori si bancheri ajunge rapid in impas. Antreprenorii nu stiu ce anume vor bancile de la ei, in vreme ce bancherii nu inteleg de ce sa dea bani pe un business pe care de multe ori antreprenorii insisi nu par sa il inteleaga pe deplin. Redactia Startupcafe.ro a incercat sa "concilieze" aceste puncte de vedere, solicitand reprezentantilor bancilor un punct de vedere din care sa reiasa ce asteptari au bancile de la tinerii intreprinzatori. Raspunsul poate fi sintetizat in cinci sfaturi de care orice antreprenor trebuie sa tina seama atunci cand trece pragul unei banci pentru a obtine o finantare.
1. Demonstreaza ca ai cunostinte despre industria in care iti incepi sau iti dezvolti afacerea. Un actionar care a mai facut asta in alt business similar sau experienta ta de angajat intr-o companie care avea acelasi obiect de activitate, sunt atuuri care conteaza mai mult decat forma initiala a oricarui plan de afaceri si va contribui la credibilitatea tutror informatiilor pe care le vei detalia mai departe. Daca nu ai experienta anterioara, convinge prin documentarile pe care le-ai facut in acest domeniu verificand competitia, preturile de vanzare ale produselor si marjele lor, comportamentul clientilor tai.
2. Secretele stau in detalii: argumenteaza fiecare indicator din business plan cu ipoteze credibile, mai ales incasarile si baza de clienti care iti vor asigura asta si cheltuielile. Daca pe acesti 3 indicatori convingi ca detii controlul si esti cumpatat, iti asiguri 90% din credibilitatea partenerilor tai, precum si o prognoza realista a viitorului. Daca estimezi ca vei vinde zilnic catre 100 de clienti, gandeste-te de unde faci rost de acesti 100 de clienti: cati vor veni din vadul comercial si de ce, cati din activitate de marketing si asigura-te ca suprinzi si aceste cheltuieli. Planul de afaceri te reprezinta pe tine si potentialii tai parteneri il vor considera relevant pentru a evalua in ce mod iti vei conduce mai departe afacerea, in functie de modul in care l-ai gandit.
3. Suprinde corect toate cheltuielile din afacerea ta. Chiar daca la inceput vei avea ajutor de la membri din familie, sau vei aduce de acasa carti de colorat si creioane colorate pentru coltul copiilor in magazinul tau, asigura-te ca suprinzi aceste costuri in planul de afaceri, deoarece nu le vei putea sustine tu pe termen lung. Mai bine stii exact pe ce marja vei lucra inca de la inceput, si poti sa iti asumi alte decizii, ca sa eviti dificultati de incasare
4. Ia in calcul ce face competitia ta, si cel mai important din ce face competitia, sunt clientii ei. Toate companiile noi au competitori, chiar daca unii inovatori au doar indirecti. Gandes-te de ce sunt ei alesi si de ce te-ar alege pe tine. Argumenteaza-ti numarul clientilor pe care ii vei avea tu si compara-i constant cu competitia. Un plan de afaceri care convinge ca businessul viitor va avea clienti care sa ii asigure dezvoltare, devine convingator.
5. Un punct valabil doar pentru relatia antreprenor banca- daca e prima ta afacere, ia in calcul schimbarea majora pe care relatia cu banca o va avea versus experienta ta ca persoana fizica. Daca inainte interactionai cu banca ocazional, doar la plati punctuale sau la contractare de credite, acum banca va face parte din existenta ta cel putin lunar (media de intercatiuni anuale cu angajatii bancii sau intrumente de intermediere plati si icnasari, pentru un antreprenor este de 26 ori/ an, versus 5 ori/ anpentru un PF). Asigura-te ca iti alegi un partener de afaceri care sa se potriveasca business-ului tau si care sa poata raspunde nevoilor tale, indifferent ca acestea sunt de comert online, plati externe, plati prin internet banking, etc.
Cel mai important, bancile asigura produse special tranzactionale pentru a sustine Start-up-urile in primele 12 luni de “viata”, perioada critica in existent oricarei companii.