Antifrauda ANAF continuă controalele la firmele care desfășoară activități în domeniul transportului alternativ de persoane (ridesharing): acum a verificat 6 societăți care au produs un prejudiciu în valoare totală de aproape 27,8 milioane de lei, echivalentul a peste 5,5 milioane EUR.
Cele șase firme - trei din București, două din Timișoara și una din Galați - nu ar fi achitat impozitele pe veniturile din salarii și contribuțiile sociale aferente, TVA, impozit pe profit și alte tipuri de impozite, spune ANAF. „Pentru recuperarea prejudiciilor vor fi sesizate organele de urmărire penală competente”, precizează Fiscul.
„Cu titlu de exemplu, menționăm neregulile descoperite la firmele din Timișoara, care erau administrate formal de aceeași persoană, nu au declarat veniturile, nu s-au înregistrat ca plătitoare de TVA, nu au depus deconturi TVA și au raportat cifră zero la impozitul pe profit. Totodată, societățile au utilizat forța de muncă fără documente legale de angajare, circa 1.323 de persoane fizice fiind implicate în desfășurarea activității”, conform ANAF.
Firma din București nu deținea aparate de marcat electronice fiscale pentru 54 dintre cele 60 de mașini exploatate în baza unor contracte de închiriere sau de comodat, încheiate cu proprietarii de drept. Sumele încasate cu numerar fără emiterea bonurilor fiscale au fost confiscate.
Formularul ANAF 397 privind Uber, Bolt și alte platforme de ridesharing se depune începând din luna iunie 2025. Ce spune ANAF
În luna iunie 2025 este, printre altele, și primul termen pentru depunerea la ANAF a Formularului 397, obligație care le revine operatorilor de platforme online de transport alternativ Uber, Bolt, Black Cab și altor platforme de ridesharing.
Formularul 397 - Declarație informativă privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediate printr-o platformă digitală a fost introdus prin Ordinul ANAF 382/2025 și va trebui depus lunar la Fisc, până în ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare.
Fiscul precizează că Formularul 397 permite inspectorilor ANAF să acceseze rapid datele fiscale ale acestor firme, astfel încât să poată identifica din timp eventuale nereguli. Dacă sunt descoperite riscuri de neplată a taxelor, vor fi făcute controale rapide pentru verificarea situației și stabilirea eventualelor obligații fiscale suplimentare, „în vederea recuperării acestora într-un termen cât mai scurt”, avertizează Fiscul.