Protecția Consumatorului a dat amenzi de 2 milioane de lei unor comercianți și producători de sucuri și băuturi răcoritoare, în urma unor controale făcute la sfârșitul lunii iulie, începutul lunii august 2024.
641 de operatori economici din toată țara au fost controlați de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) pentru verificarea modului de etichetare și prezentare a băuturilor răcoritoare, sucurilor și nectarurilor de fructe, conform News.ro.
Astfel, la 516 din cei peste 640 de operatori economici (distribuitori, magazine, staţii de benzină şi producători) au fost găsite nereguli și s-au dat 416 amenzi, în valoare de 2 milioane lei.
ANPC a oprit definitiv de la comercializare 6.500 litri de băuturi răcoritoare, nectaruri şi sucuri din fructe, în valoare de peste 42.000 lei, care erau improprii consumului uman.
Lista neregulilor găsite la magazine și producători
Printre neregulile găsite au fost:
- comercializarea diverselor sortimente de băuturi cu ambalaje deteriorate;
- comercializarea unor produse cu data durabilitatii minimale depăşită;
- comercializarea unor produse care prezentau neconcordanţe între denumirea acestuia şi lista ingredientelor;
- comercializarea unor sucuri vrac fără a informa consumatorii despre aditivii, respectiv declaraţia nutriţională a acestora;
- comercializarea unor băuturi răcoritoare fără avertizări în ceea ce priveşte ingredientele care pot afecta negativ activitatea copiilor şi atenţia acestora;
- comercializarea unor produse fără a avea elementele de identificare-caracterizare sau alte informaţii traduse în limba română, pe etichetă;
- nerespectarea condiţiilor privind depozitarea şi comercializarea băuturilor răcoritoare, a sucurilor şi nectarurilor de fructe (la temperatura mediului ambient, sub directa acţiune a razelor solare, şi nu la ”loc răcoros”, aşa cum indică producătorii, direct pe paviment etc.);
- folosirea unor echipamente frigorifice neigienizate, cu cu acumulari masive de praf, impurităţi şi mucegai, cu depuneri şi resturi de produse şi ambalaje;
- folosirea unor agregate frigorifice uzate, cu grătare ruginite;
- practici comerciale incorecte (utilizarea pe etichete a unor imagini de fructe, în realitate, printre ingrediente aflându-se diverse arome sau concentrate din respectivele fructe);
- lipsa afişării sau afişarea într-o formă ilizibilă, echivocă a preţurilor;
- lipsa afişării preţului pe unitatea de măsură;
- nerespectarea regimului promoţiilor;
- nerespectarea modului de indicare la raft a garanţiei reţinute în sistemul SGR pentru ambalajele reciclabile;
- lipsa autorizaţiei de funcţionare.